Tanpálya a Hungaroringen - Különórák kezdőknek és haladóknak

Tranzit

Több mint tíz éve működik, Bernie Ecclestone személyesen avatta fel, ennek ellenére az Allianz Vezetéstechnikai Centrum hallatán a magyar autósok többsége még ma is egy olyan áruházra gondol, ahol a golyós üléshuzat és a műszőr kormányvédő mellett komolyabb kiegészítőket is lehet vásárolni.
Több mint tíz éve működik, Bernie Ecclestone személyesen avatta fel, ennek ellenére az Allianz Vezetéstechnikai Centrum hallatán a magyar autósok többsége még ma is egy olyan áruházra gondol, ahol a golyós üléshuzat és a műszőr kormányvédő mellett komolyabb kiegészítőket is lehet vásárolni.

Mindjárt más a helyzet, ha tanpályát emlegetünk. A jogosítvány megszerzésének hajnala jut eszünkbe, a rutin "elsajátítása" egy eredetileg más célra épített betonteknőben. Amikor még a kettes a legnagyobb sebességfokozat és az oktató legfeljebb akkor kezd el üvöltözni, ha már a negyedik bóját sikerült kidöntenünk. Kötelező gyakorlat, amin mindenki minél hamarabb igyekszik túlesni, az pedig végképp elképzelhetetlen, hogy a vizsgafeladatok begyakorlása mellett másféle trükköket is elsajátítson a sofőrjelölt.

Amikor tizenegy évvel ezelőtt az aktuális Forma-1-es futam mellékeseként megnyílt az akkor még Gerhard Berger F1-pilóta nevét viselő tanpályakomplexum, a jobb érzésű közlekedésbiztonsági szakemberek abban reménykedtek, hogy az autósoktatásban szemléletváltás következik be, az addigi "nem vezetni tanítunk, hanem a vizsgára készítünk fel" hozzáállás helyett a minőségi képzés kerül előtérbe, a kezdeményezés példaértékű lesz. Tévedtek. A Hungaroringen épült vezetéstechnikai centrum nem vált példaadóvá, az elmúlt tíz évben csupán néhány hasonló létesítményt építettek.

Vízfüggöny, rántópad

Az Allianz-centrum teljesen más karakterű, mint a hagyományos tanpálya, csakhogy a többség legfeljebb abban lát különbséget, hogy nem kötelező, viszont pénzt kérnek érte. Ez kétségtelenül így van, azonban másutt nincs arra lehetősége a magyar autósnak, hogy olyan helyzetekben is rutint szerezzen, ahol ezen a gyakorlatban akár az élete is múlhat. Az itteni négy pályán a vezető egyebek mellett átélheti a durrdefekt vagy a jeges úton való megcsúszás sokkoló élményét, de közben megtanítják neki, hogyan viselkedik ilyenkor az autó, és a pánikba esés helyett - ami a gyakorlatban a kormány öszszevissza tekergetését, illetve kétségbeesett fékezést jelent - mi a teendője a sofőrnek.

A résztvevők speciális, ráadásul vízzel megbolondított aszfalton próbálják kikerülni a szökőkút formájában megjelenő akadályokat, eleinte teljes kudarccal, de harmadik-negyedik próbálkozás után egyre jobban. Már amelyik. A pálya melletti konténerben helyet foglaló és a "trükkasztalt" működtető oktató szerint az ilyen esetekben a sofőr szerepe másodlagos, sokkal inkább a téli gumi minőségén - vagy inkább meglétén - múlik az autónak és vezetőjének a sorsa. (A statisztika szerint a magyar autósok negyven százaléka használ téli gumit, Ausztriában több mint kilencven százalék.) Látványosan igazolja ezt annak a nyári gumis kocsinak a bénázása, amit valószínűleg egy profi is csak nehézségek árán lenne képes egyenesben tartani. A következő gyakorlatnál az ún. rántópadot hozza működésbe az oktató, a sokkolás a 30-40 km/h sebességgel haladó autó hátsó felére hat, állítólag pont olyan, mint egy durrdefekt. A feladat az lenne, hogy az autót egyenesben tartsák, bár a többségnek ez sem sikerül elsőre. A pörgő kocsik láttán felvetődik, hogy az ilyen gyakorlatok milyen kárt tehetnek az autóban, de az oktató megnyugtat: semmilyet.

Walter Csaba, a centrum ügyvezető igazgatója szerint tízezer esetből egyszer fordul elő, hogy a tanuló elszáll, például fék helyett a gázba tapos, de ennek semmi köze a pálya minőségéhez vagy az oktatás színvonalához.

Nem kötelező

A jelentkezők több lehetőség közül választhatnak, a legegyszerűbb kétórás bemelegítő foglalkozástól kezdve az intenzív kétnapos képzésig, sőt olyan tanfolyamot is indítanak, melynek célja, hogy a vezetőt megtanítsák, hogyan takarékoskodhat az üzemanyaggal. Walter Csaba szerint szolgáltatásaikat inkább cégek veszik igénybe. "Egy vállalatvezető hamarabb belátja, hogy egy ilyen oktatással megkímélheti a flotta járműveit, de ennél is fontosabb a számára, hogy nem esnek ki a munkából a dolgozók az esetleges balesetek miatt. Viszont úgy tűnik, a magánszemélyek többsége úgy véli, hogy csak pénzt akarunk kivenni a zsebéből. Pedig elég lenne csak egy egyszerű, a téli rutin hiányából adódó koccanásra gondolniuk, ami akár több tízezer forintos kárt okozhat a kocsiban, hogy ne pénznyelőként tekintsenek a centrumra." Az ügyvezető igazgató szerint eleve azok látogatnak ki a Hungaroringre, akiknek szívügye a biztonságos közlekedés, olyan ügyfél viszont ritkán fordul elő, aki saját hibájából már totálkárosra tört egy-két autót.

Noha lehetőség lenne arra is, hogy az oktatók idehozzák tanulóikat, erre alig kerül sor. "Csupán néhány autósiskolával vagyunk kapcsolatban, az árverseny miatt ugyanis a legtöbb oktatónak eszébe sem jut, hogy egy ilyen szolgáltatást is beépítsen a tananyagba. Ez nem meglepő, hiszen a tanfolyamokon az egyébként kötelező éjszakai és autópályán történő vezetési gyakorlatok is gyakran elmaradnak - mondja Walter Csaba, bár úgy véli, mindez nem csak az iskolák hibája. "A tanulók is csak azt nézik, hogy minél gyorsabban és minél olcsóbban jussanak jogosítványhoz." Az ügyvezető igazgató szerint a vezetéstechnikai centrum legfeljebb akkor válna népszerűbbé, ha néhány nyugati országhoz hasonlóan nálunk is feltétele lenne a jogosítvány megszerzésének a vészhelyzetek kezelése. Ám mivel alig akad olyan pálya az országban, ahol ilyen vizsgát tarthatnának, tulajdonképpen már az is komoly lépésnek tekinthető, hogy jövőre már csak az kaphat D kategóriás (buszvezetői) jogosítványt, aki a különleges tanpályán is bizonyítja rátermettségét.

(Bővebb információ: www.tanpalya.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.