Ig Nobel-díjak 2.

A tiszta vegyész kritikája

Tudomány

Jeleskednek a vegyészek az Ig Nobel-díjban. Vízmemória és digitális víz, hupikék gumicukor és egyéb nyalánkságok sorozatunk második részében.

 


Az évről évre kiosztott Ig Nobel-díjak között – amúgy megérdemelten – „kitüntetett” figyelem jut az „olimpiai” számoknak, azaz a hivatalos Nobel-díj-kategóriákban kiérdemelt kétes meritumoknak. A tudományos málnadíjasok között persze akadnak, akiknek – legalábbis átmenetileg – elment az eszük, mások szent megszállottsága viszont igenis becsülendő (s a tudományos vagy a szorosan vett piac értékelni is tudja az ilyen kunsztokat), és akadnak, akiket alighanem jogtalanul és elhamarkodottan ítélt meg a jeles zsűri. Kezdjük tán rögvest a vegyészekkel, hiszen ez a legjelesebb és legizgalmasabb szakágak egyike, ráadásul ebben a kategóriában a kezdetek kezdetétől osztanak Ig Nobel-díjakat.

 

Az első, 1991-es kémiai Ig Nobelt egy máig vitatott személyiség, egy ordas tudományos botrány főszereplője, a francia Jacques Benveniste kapta – az eredetileg respektált immunológusként számon tartott kutató a nyolcvanas évek végén fogott hozzá az őt és munkásságát hírhedtté tevő obskúrus kísérleteihez. Az először 1988-ban a Nature-ben publikált kutatásai során nagy hígításban (azaz igen alacsony koncentrációban) immunglobulin E antitesteket tartalmazó oldat hatását vizsgálta bazofil granulocita típusú fehérvérsejtekre: kutatási eredményei a homeopátia gyakorlatát látszottak megerősíteni. Míg a meghökkent biológusok állították: ebben a koncentrációban már csak víz maradt az oldatban, így aztán annak semmilyen élettani hatása sem lehetett a bazofilekre, addig Benveniste szerint a vízmolekulák konfigurációja vált biológiailag aktívvá (ehhez gonosz tudományos újságírók rögvest a vízmemória fogalmat társították). Eredeti, korszakalkotó felfedezését utóbb egy fizikusokat, hivatásos szkeptikusokat (például James Randi illuzionistát) és Benveniste egykori kutatócsoportjának tagjait is magában foglaló teamnek már nem sikerült megismételnie.

Benveniste utóbb, a kilencvenes években, már a neves kitüntetés birtokában (sőt, tán attól felbátorodva!) kiterjesztette  az „intelligens” vízre vonatkozó elméletét. Ezek szerint ez a memória akár digitalizálható, és telefonvonalak vagy az internet segítségével átvihető egy másik vízmintába, amely ugyanezen képességekkel fog bírni – nos, ezért 1998-ban másodszor is megkapta a díjat! Benveniste ekkor már saját, a tudományos körforgástól független kutatóintézete, a DigiBio élén alapozhatta meg az általa – kissé magányosan – képviselt új diszciplínát, a digitális biológiát.

Hogy a díjkiosztás milyen szeszélyes szempontok szerint zajlott, mutatja az is, hogy a következő évben Ivette Bassa élelmiszer-technológiai kutató kapta a színes kolloidok előállításában szerzett érdemeiért, melynek gyümölcseként a Jell-O zselatinizált édességeket gyártó cég megjelenhetett a piacon egy hupikék gumicukorral (ami, ha a kőagyú kurátorok nem is értik, valóban óriási ugrás az emberiség számára).

A következő évben viszont két olyan feltaláló kapta az Ig Nobelt, akiknek a keze munkáját azóta is áldja az emberiség: James Campbell és Gaines Campbell ötölték ki a parfümmel átitatott illatcsíkokat, melyek segítségével képes magazinok lapjait lehet sajátos odőrrel impregnálni.

A jutalmazottak között néha felbukkantak abszolút outsiderek, akik azonban hallatlan szorgalmukkal voltak képesek pótolni a hiányzó akadémikus műveltséget. Bob Glasgow-nak, Texas állam szenátorának például 1994-ben azért ítéltek Ig Nobelt, mivel állhatatosan támogatta azt az 1989-es törvényt, mely a drogháború újabb győztes állomásaként engedélyhez köti laboratóriumi üvegeszközök (például kémcsövek) beszerzését.

Nagy figyelmet keltettek a 2000-es díjak is – ezt négy tudós kutató kapta azért a mélyenszántó (és rendkívül figyelemreméltó!) felfedezésért, mely szerint a romantikus szerelem pusztán biokémiai szempontból megkülönböztethetetlen az obszesszív-kompulzív rendellenességtől (tévésorozat-függőknek: a Monk-szindrómától). 2005-ben két amerikai kutatót (Edward Cussler és Brian Gettelfinger) díjaztak, akik végre kísérleti úton is megpróbálták igazolni: vajon vízben vagy cukorszirupban könnyebb-e úszni? Kutatási eredményeikről csak annyit árulnánk el: a kétfajta közegben elért részidők bízvást összemérhetők.

A jelenbe ugorva, az idei díjat hét japán úriember nyerte el, akik az illatalapú vészriasztó tökéletesítésében szereztek múlhatatlan érdemeket. Először is sikerült megállapítaniuk, hogy a vaszabiból (különösen csípős japán torma) származó orrfacsaró illóanyagoknak mekkora koncentrációban kell átitatniuk egy szoba levegőjét ahhoz, hogy arra már egy alvó ember is felébredjen, majd erre alapozva megalkották a világ első vaszabiriasztóját!


 


 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.