Ig Nobel-díjak 2.

A tiszta vegyész kritikája

Tudomány

Jeleskednek a vegyészek az Ig Nobel-díjban. Vízmemória és digitális víz, hupikék gumicukor és egyéb nyalánkságok sorozatunk második részében.

 


Az évről évre kiosztott Ig Nobel-díjak között – amúgy megérdemelten – „kitüntetett” figyelem jut az „olimpiai” számoknak, azaz a hivatalos Nobel-díj-kategóriákban kiérdemelt kétes meritumoknak. A tudományos málnadíjasok között persze akadnak, akiknek – legalábbis átmenetileg – elment az eszük, mások szent megszállottsága viszont igenis becsülendő (s a tudományos vagy a szorosan vett piac értékelni is tudja az ilyen kunsztokat), és akadnak, akiket alighanem jogtalanul és elhamarkodottan ítélt meg a jeles zsűri. Kezdjük tán rögvest a vegyészekkel, hiszen ez a legjelesebb és legizgalmasabb szakágak egyike, ráadásul ebben a kategóriában a kezdetek kezdetétől osztanak Ig Nobel-díjakat.

 

Az első, 1991-es kémiai Ig Nobelt egy máig vitatott személyiség, egy ordas tudományos botrány főszereplője, a francia Jacques Benveniste kapta – az eredetileg respektált immunológusként számon tartott kutató a nyolcvanas évek végén fogott hozzá az őt és munkásságát hírhedtté tevő obskúrus kísérleteihez. Az először 1988-ban a Nature-ben publikált kutatásai során nagy hígításban (azaz igen alacsony koncentrációban) immunglobulin E antitesteket tartalmazó oldat hatását vizsgálta bazofil granulocita típusú fehérvérsejtekre: kutatási eredményei a homeopátia gyakorlatát látszottak megerősíteni. Míg a meghökkent biológusok állították: ebben a koncentrációban már csak víz maradt az oldatban, így aztán annak semmilyen élettani hatása sem lehetett a bazofilekre, addig Benveniste szerint a vízmolekulák konfigurációja vált biológiailag aktívvá (ehhez gonosz tudományos újságírók rögvest a vízmemória fogalmat társították). Eredeti, korszakalkotó felfedezését utóbb egy fizikusokat, hivatásos szkeptikusokat (például James Randi illuzionistát) és Benveniste egykori kutatócsoportjának tagjait is magában foglaló teamnek már nem sikerült megismételnie.

Benveniste utóbb, a kilencvenes években, már a neves kitüntetés birtokában (sőt, tán attól felbátorodva!) kiterjesztette  az „intelligens” vízre vonatkozó elméletét. Ezek szerint ez a memória akár digitalizálható, és telefonvonalak vagy az internet segítségével átvihető egy másik vízmintába, amely ugyanezen képességekkel fog bírni – nos, ezért 1998-ban másodszor is megkapta a díjat! Benveniste ekkor már saját, a tudományos körforgástól független kutatóintézete, a DigiBio élén alapozhatta meg az általa – kissé magányosan – képviselt új diszciplínát, a digitális biológiát.

Hogy a díjkiosztás milyen szeszélyes szempontok szerint zajlott, mutatja az is, hogy a következő évben Ivette Bassa élelmiszer-technológiai kutató kapta a színes kolloidok előállításában szerzett érdemeiért, melynek gyümölcseként a Jell-O zselatinizált édességeket gyártó cég megjelenhetett a piacon egy hupikék gumicukorral (ami, ha a kőagyú kurátorok nem is értik, valóban óriási ugrás az emberiség számára).

A következő évben viszont két olyan feltaláló kapta az Ig Nobelt, akiknek a keze munkáját azóta is áldja az emberiség: James Campbell és Gaines Campbell ötölték ki a parfümmel átitatott illatcsíkokat, melyek segítségével képes magazinok lapjait lehet sajátos odőrrel impregnálni.

A jutalmazottak között néha felbukkantak abszolút outsiderek, akik azonban hallatlan szorgalmukkal voltak képesek pótolni a hiányzó akadémikus műveltséget. Bob Glasgow-nak, Texas állam szenátorának például 1994-ben azért ítéltek Ig Nobelt, mivel állhatatosan támogatta azt az 1989-es törvényt, mely a drogháború újabb győztes állomásaként engedélyhez köti laboratóriumi üvegeszközök (például kémcsövek) beszerzését.

Nagy figyelmet keltettek a 2000-es díjak is – ezt négy tudós kutató kapta azért a mélyenszántó (és rendkívül figyelemreméltó!) felfedezésért, mely szerint a romantikus szerelem pusztán biokémiai szempontból megkülönböztethetetlen az obszesszív-kompulzív rendellenességtől (tévésorozat-függőknek: a Monk-szindrómától). 2005-ben két amerikai kutatót (Edward Cussler és Brian Gettelfinger) díjaztak, akik végre kísérleti úton is megpróbálták igazolni: vajon vízben vagy cukorszirupban könnyebb-e úszni? Kutatási eredményeikről csak annyit árulnánk el: a kétfajta közegben elért részidők bízvást összemérhetők.

A jelenbe ugorva, az idei díjat hét japán úriember nyerte el, akik az illatalapú vészriasztó tökéletesítésében szereztek múlhatatlan érdemeket. Először is sikerült megállapítaniuk, hogy a vaszabiból (különösen csípős japán torma) származó orrfacsaró illóanyagoknak mekkora koncentrációban kell átitatniuk egy szoba levegőjét ahhoz, hogy arra már egy alvó ember is felébredjen, majd erre alapozva megalkották a világ első vaszabiriasztóját!


 


 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.