„Az ő kézírásával íródott a szabadkőműves-szöveg” – Vámos Hanna titkosírás-kutató felfedezése

Tudomány

Tanulmányát két éve publikálta, de hír csak idén nyáron lett Vámos Hanna felfedezéséből. A szegedi klasszika–filológus doktorandusz hallgató egy 18. századi, rejtjelezett szabadkőműves-irat jelentését tárta fel, és rájött arra is, hogy a dokumentumot Pálóczi Horváth Ádám költő másolta le.

magyarnarancs.hu: Az irat megfejtéséről már egy 2011-es tanulmányban beszámoltál, részletesen taglalva a titkosítás módját, a betűeltolásos módszert is. A média mégis pár hete kezdett el foglalkozni a dologgal. Miért éppen most?

Vámos Hanna: Egy véletlennek köszönhetően lett hír ebből a publikációból. Bekes József kaposvári szabadúszó újságíró a nyáron Nagybajomban járt, itt őrzik a titkosírással készült dokumentumot, amelyről 2011-ig azt hitték, hogy Sárközy István nemes naplója. Bekes Nagybajomban értesült két évvel korábbi eredményeimről, és írt egy cikket a Heti Válasz Online-ba. Ezt vette át a többi országos és helyi médium.

false

 

Fotó: A szerző felvétele

 

magyarnarancs.hu: Az irat megfejtése szolgál lényeges adalékokkal a magyarországi szabadkőművesség történetéhez?

VH: Természetesen hozzátesz valamit, bár elsősorban Pálóczi Horváth Ádám saját szabadkőműves voltára lehet bizonyíték. A költő több munkájában és Kazinczy Ferenchez írott 1814-es levelében is említi a szabadkőműves-dokumentumot, de erről mindeddig azt feltételezték, hogy kitaláció, és Pálóczi életének erről a vonulatáról is keveset tudtunk. Az irat megfejtése Pálóczi állításainak valóságosságát bizonyítja, hiszen megállapítható, hogy az ő kézírásával íródott a szabadkőműves-szöveg. A szabadkőművességről általában is elmond azért valamit a dokumentum, főleg a korabeli szabadkőművesek önképéről. Eredetüket mitikus időkbe vezették vissza, itt is Ádám az első szabadkőműves, a történet pedig végighúzódik a biblikus alakokon.

magyarnarancs.hu: Viszont az is kiderült, hogy Pálóczi csak lemásolta a szöveget. Az tudható, hogy kitől származik az eredeti?

VH: A már említett levélben Kazinczynak azt mondja, hogy 1783-ban kapta a titkos dokumentumot, méghozzá egy német hadnagytól, bizonyos Féderspieltől.

magyarnarancs.hu: Több mint harminc, ehhez hasonló, titkosírással készült iratot fejtettél meg, a szerzők között van például II. Rákóczi Ferenc is. A történészek körében mekkora az érdeklődés a munkád iránt? Előfordult már, hogy egy kódfejtés jelentős történelmi eseményeket is megvilágított?

VH: Ezeket a kódokat Vadai István tanárommal együtt sikerült feltörnünk, és azt hiszem, hogy inkább árnyalni, pontosítani tudják a történelmi eseményeket. Az aligha fog kiderülni belőlük, hogy Mohács nem 1526-ban volt, de a Rákóczi-szabadságharc napra pontos krónikájának megírásához például szükséges a titkos diplomáciai iratok ismerete is. A történész kollégák felől természetesen van érdeklődés a munkánk iránt, több megfejtendő anyagot kifejezetten ők adtak át nekünk.

false

 

magyarnarancs.hu: Tudsz jelenleg olyan megfejtetlen dokumentumról, amelyet a történészek nagyon szeretnének megismerni?

VH: A diplomáciai levéltárakban elég sok rejtjeles írásra bukkanhatunk még, de nagyon nagy jelentőségű történeti felfedezést ezektől sem várhatunk, engem inkább a titkosírás történetének szempontjából foglalkoztatnak. A két legismertebb magyar megfejtetlen irat egyébként a Rohonci kódex és a Voynich-kézirat.

magyarnarancs.hu: Úgy hallottam, könyvet is írsz a kódfejtésről.

VH: Igen, már egészen jól haladok vele, fél éven belül szeretném megjelentetni.

magyarnarancs.hu: Mostanában elég nagy a vita az egyes felsőoktatási képzések hasznáról. Hogy látod, a klasszika–filológia piacképes tudomány lehet?

VH: Nem igazán, elég szűk körű a szakma, és a kutatási témák is általában keveseket érdekelnek, bár talán a titkosírásfejtéssel valamennyire ki lehet ebből törni. Sajnos tény, hogy most nem a klasszika–filológia, illetve általában a bölcsészet a fő prioritás. De azért igyekszem a titkosírásról szóló könyvemet is közérthetően, minél szélesebb rétegnek szólóan megírni.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.