Így készítsd fel a testedet a télre

  • Fizetett tartalom
  • 2021. október 1.

Tudomány

Ahogy beköszönt a tél, szervezetünk működése eltérő üzemmódba kapcsol. Nyáron kevesebbet vagyunk betegek, télen sajnos a hideg beköszöntével viszont sokkal hajlamosabbak vagyunk legyengülni és megbetegedni. A természet álomba merülésével egyidőben fáradékonyabbá válhatunk, hajlamosabbak vagyunk kevesebbet mozogni, így nehezebbé válik a testsúlykontroll. De nem feltétlenül kell, hogy ez így történjen, hiszen számos praktika és életmódbeli változtatás segíthet abban, hogy testünk, lelkünk kiegyensúlyozott maradjon a tél folyamán is, illetve megtartsuk a súlyunkat is. Mutatjuk, hogyan!

Miért jelent nagyobb kihívást a szervezet számára a tél?

Sokan nem gondolják, hogy a téli időszak nem csak az influenzának és a lázas megbetegedéseknek kedvez. Az év leghidegebb hónapjai több területen is érzékennyé teszik a szervezetünket.

Allergiák és asztma

Télen sokkal többet tartózkodunk zárt helyen a hideg miatt, így megnövekedik azoknak az óráknak a száma, amelyeket nem megfelelő levegőjű helyiségekben töltünk. A penész és a por könnyen okoz allergiát és ronthat az asztmás betegek tünetein.

Ízületi gyulladások

A hideg idő és a légnyomás változásai kedvezőtlenül hatnak az ízületek gyulladásos betegségeire. A hideg hőmérséklet megnehezíti a test harcát a gyulladásokkal szemben, és a légnyomás változásai erős hatással vannak az ízületekre, inakra és csontokra is, ezért sokszor sajnos fokozódnak a fájdalmak.

Szív- és érrendszeri megbetegedések

A csökkenő hőmérséklet szűkítő hatással van az érrendszerre, így megváltozik a vérkeringés, megemelkedik a vérnyomás. Ebben az időszakban magasabb a szívroham és a stroke bekövetkezésének esélye. Télen a szívnek extra munkát jelent a testhőmérséklet fenntartása is.

Elhízás

Sok tényező növeli az elhízás esélyeit a téli hónapokban, ezért rendkívül fontos a testsúlykontroll. Rossz időben, szélben, fagyban nehezebb rávenni magunkat a kimozdulásra és a mozgásra is. Hajlamosabbak vagyunk bekuckózni, filmet nézni és többet alszunk - így a mozgással töltött idő jelentősen lecsökken. A sötétebb időszakban felmerülő szomorúság és depresszió pedig gyakran kerül kompenzálásra étkezéssel és nassolással.

Hogyan készítsd fel a testedet a télre?Egészséges életmód és diéta

Télen a szervezetünk még jobban igényli az egészséges étkezést, hiszen immunrendszerünk erőssége alapvető, hogy egyensúlyban maradhasson ezekben a hónapokban. Figyeljünk a kiegyensúlyozott, változatos étrendre. Fogyasszunk teljes értékű gabonát, sovány húst és halakat, friss zöldségeket és gyümölcsöt. Ezekben a hónapokban kerüljük a hideg ételeket, a tejtermékeket. Részesítsük előnyben a szezonális zöldségeket, mint a gyökérzöldségek: répa, cékla, tökfélék, petrezselyem, retek, zeller. Ha étkezésünk kiegyensúlyozott, a testsúlykontroll is egyszerűbb. Figyeljünk arra, hogy a hosszú beltéri időt ne töltsük fel nassolással és a szükségesnél nagyobb mennyiségű vagy gyakoriságú étkezésekkel.

Mozgás

Bár a hideg idő miatt sokan hajlamosabbak inaktívvá válni, ne feledkezzünk meg a rendszeres mozgásról. A fizikai aktivitás nagyon fontos tényező az immunrendszer megfelelő működéséhez. Érdemes felfedezni az olyan téli sportokat, mint a síelés, korcsolya vagy szánkózás. A mozgás mindig legyen öröm is egyben, hiszen a boldogság is erősíti az immunrendszert!

Bőrápolás

A hideg idő megviseli a bőrt, ami könnyen kiszáradhat és viszkethet. Egy kis odafigyeléssel viszont könnyen beépíthető a napi rutinba a téli bőrápolás! Válasszunk az időszaknak megfelelő bőrápoló termékeket, és naponta reggel-este ápoljuk bőrünket.

Alvás

Télen az alvás ösztönösen előtérbe kerül, ezért hallgassunk testünk jelzéseire! Ha valaki hajlamos arra, hogy túlhajtja magát, akkor legalább a téli időszakban érdemes visszafogni magát. Az alvás csodálatos gyógyír a stressz oldására és a kalóriák elégetésére is. Megfelelő alvással biztosan erősödik az immunrendszerünk.

D-vitamin

Bár jól eső, mégis igyekezzünk elhagyni a zárt tereket, és töltődjünk fel a természetben magunkba szívva a napsütést, ami télen ránk talál.

Megfelelő öltözék

Bár nagyon kézenfekvő dolog a megfelelő öltözék, mégis sokan nincsenek tisztában azzal, mennyire nagy hatással van az egészségünk egyensúlyban tartására a megfelelő öltözék. A kellően meleg téli cipő, réteges öltözék, sapka és sál viselése melegen ajánlott. Sokkal nagyobb eséllyel kerülhetjük el az immunrendszer gyengülését, ha odafigyelünk erre.

Mire vigyázz a téli hónapokban?

A szabadtéri mozgás az egyik legjobb immunerősítő, továbbá megfelelő módja a testsúlykontrollnak. Van egy-két dolog, amire viszont jó vigyázni a téli hónapokban. Érdemes ellenőrizni az időjárás jelentést, még jóval a szabadtéri program előtt. A hőmérséklet, a szél és a páratartalom mind fontos tényezők a megfelelő öltözék megtalálásához. Szélsőséges időjárásban viszont ne induljunk el. Mivel télen a test ki van téve az alacsony hőmérsékletnek, ezért az ízületek és a szív- és érrendszer megóvása érdekében nélkülözhetetlen az alapos bemelegítés.

Ha a téli időszaknak megfelelően változtatunk életmódunkon és rendszeresen mozgunk, fitten és egészségesen telhetnek a téli hónapok is, illetve elkerül minket az elhízás.

Neked ajánljuk