Kiállítás - Rengeteg képernyő - Klikk 4.0 - Egészség

  • Linder Bálint
  • 2008. november 20.

Tudomány

A tavaly ősszel indult, elsősorban fiataloknak szánt digitális játszótér sorozat a web történetét, a számítógépes szórakoztatóipar legnagyobb vívmányait, illetve a magyar innováció históriáját dolgozta fel. A nyerőnek tűnő receptet - sok technika, fiatalos megjelenés - most az egészséges életmód, egészségfejlesztés és környezethigiénia témakörben vetették be, hogy szemléletváltásra ösztökéljék a 7-18 éves korosztály lusta, nass- és netfüggő tagjait. A témakörökhöz rendelt tizennégy blokk több száz négyzetméterével kifejezetten ambiciózus vállalkozásnak tűnik, már megtekintése is bizonyos állóképességet kíván. Linder Bálint

A tavaly ősszel indult, elsősorban fiataloknak szánt digitális játszótér sorozat a web történetét, a számítógépes szórakoztatóipar legnagyobb vívmányait, illetve a magyar innováció históriáját dolgozta fel. A nyerőnek tűnő receptet - sok technika, fiatalos megjelenés - most az egészséges életmód, egészségfejlesztés és környezethigiénia témakörben vetették be, hogy szemléletváltásra ösztökéljék a 7-18 éves korosztály lusta, nass- és netfüggő tagjait. A témakörökhöz rendelt tizennégy blokk több száz négyzetméterével kifejezetten ambiciózus vállalkozásnak tűnik, már megtekintése is bizonyos állóképességet kíván.

A Klikk 4.0-n nincs ajánlott haladási irány, kényszeredett koncepcionális fegyelem, így nem is csodálkozunk, hogy a bejáratot elhagyva minden okoskodás és tájékoztató nélkül az egyik oldalról néhány felnagyított emberi belső szerv modellje látható, a fali képernyőkön pedig többek között body-builderek fogadnak. A szervezők dicséretes módon azt is felismerték, hogy nem ugyanavval lehet megragadni egy izgága alsós, egy szőrösödő kamasz és a kísérők figyelmét, ezért a sejteknek nevezett, információs felületekkel megtöltött pavilonok zónáját különféle digitális játékok, szórakozási lehetőségek veszik körül. A differenciálás az egyik legnehezebb pedagógiai feladat, itt azonban tökéletesen sikerült: normális gyerek a pavilonokként szolgáló "sejtekben" felkínált ömlesztett és fantáziátlan ismeretterjesztés elől teljes gázzal menekül a játékok közé. De túl sok a bezsúfolt téma, és az eligazodásban nem segítenek a külső falakra felvitt részfejezetek sem, amelyeknek gyermekbarát vizuális világát többnyire unalmas szöveg üti agyon. Egyetlen kivétel a balesetekről szóló anyag, amelynél lefékezve végre a kiskorúak is abbahagyják a szaladgálást.

Ami a pavilonokon belül van, a legtöbb otthonban már létező "interaktivitás", képernyő, képernyő, képernyő. Álldogálhatunk tévéműsor-folyam mellett, eljuthatunk különböző internetes oldalakra, esetleg a monitoron megjelenő fogalmi hálóba vetődve, az elénk tett tudás hierarchiáját vizsgálhatjuk, miközben kimerítő magyarázatokat kapunk olyan fogalmakról is, mint

a mortalitási mutató vagy a nyersanyagnorma

Kicsit időigényes, paródiának viszont kifejezetten szórakoztató a szülők, tanárok és a véleményformáló szerepre aspiráló tinédzserek számára gyártott óriásképernyős szituációs játék, amely egyszerre nevel és oktat. Rocksztárként sem könnyű a döntés, hogy az AIDS árnyékában a koncert végén gumival/anélkül létesítsünk-e alkalmi kapcsolatot, vagy inkább szeretett feleségünkkel töltsük az estét, ám pedagógusként már olyan dilemmákkal szembesülünk, hogy vajon a Johann Béláról elnevezett előadás-sorozatra látogassunk el szabadnapunkon vagy egy bizonyos egészségfejlesztő mozgalom törekvéseire szánjunk időt, tudván, hogy utóbbi esetében nem is nemzeti programról van szó.

A szemléletformálás fő módszere a paráztatás, amit a magunk részéről csak helyeselni tudunk, bár hatása helyenként kétséges: ottjártunkkor a túl korai szex veszélyeiről szóló statisztikát böngésző kiskamaszok legalábbis arra jutottak, hogy alaposan le vannak maradva. A normatív megfogalmazások ebben a tárgykörben egyébként sem feltétlenül szerencsések, aligha oldja például a nemi szerepekkel kapcsolatos sztereotípiákat, ha egy kiállítás azt állítja, hogy "alapvetően a férfi feladata a hódítás". Sok pavilonban fontos témába ütközünk (egészséges táplálkozás, dohányzás, alkohol, drog, környezetszennyezés stb.), de az információmennyiség maga alá temet, a megfogalmazások is rendre a cél fölé lőnek. Néhány sejt azonban kész csoda, az egészségneveléssel foglalkozó állomást az ilyen mondatok miatt nehéz otthagyni: "....az iskolai egészségfejlesztés jogszabályi környezete a korábbinál tágabb és elvileg számon kérhetőbb keretet biztosít az iskolai egészségfejlesztés iskolai programjához. Ahhoz, hogy ezek a keretek meg is teljenek a kívánatos és korszerű egészségfejlesztési tartalmakkal, tovább kell erősíteni a rendszerszintű gondolkodást, és javítani kell az érintett szakemberek - e tekintetben hiányos - képzettségén."

A gyerekeknek szánt területen az egyszerű és ötletes ügyességi játékok mellett igazi meglepetéseket találunk. A testünk mozdulatait a képernyőre varázsoló videojáték különleges konzolja révén egy rakás sportot a szobában is imitálhatunk, ami annyira szórakoztató, hogy aki kipróbálja, többet nem megy futni a hidegbe (bolti ára: 68 000 forint + egy nagy képernyős tévé). De klassz, és megizzaszt a szenzoros táncszőnyeg, illetve a teremkerékpárokkal összekötött videofal is, ahol annak a versenyzőnek a filmje fut mindenhol, aki a leggyorsabban hajtja szobabiciklijét. A túledzés viszont veszélyes, pláne kezdőknél, szerencsére az ezt felismerő gyerekeket számos, álló helyzetből is élvezhető számítógépes játék várja. Az emeleten, a "fitneszgalérián" a család újra egymásra találhat, itt különböző tetszetős és formatervezett eszközök mutatják az utat a konditerem vagy az eladósodás felé. Az eddigieket az emelet túloldalán az emberi test rejtelmei foglalják keretbe, igaz, a neuron, a szinapszis és a félbevágott pénisz modellje is előzmény és fejtágító nélkül árválkodik. Közelükben szabad szemmel ritkán megfigyelhető jelenség, egy tenyér látható, ami a mellé tolt szobanövénnyel igazi kompozíciót alkot. Itt legalább volt egy kis odafigyelés.

Millenáris, B épület, Jövő Háza, megtekinthető: 2009. március 22-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.