Mit érezhetnek a növények? - Beszól a fikusz

Tudomány

A növények fotoszintézisével kapcsolatos friss kutatási eredmények nem csupán bizonyos kvantumelméleti megfontolásokból fontosak - talán megérthetünk belőlük valamit a növények eddig jól titkolt működéséből is.
A növények fotoszintézisével kapcsolatos friss kutatási eredmények nem csupán bizonyos kvantumelméleti megfontolásokból fontosak - talán megérthetünk belőlük valamit a növények eddig jól titkolt működéséből is.

Lehet, hogy különösen hangzik, de a természettudományok csupán mostanában érték el azt a szintet, ahonnan már - legalább részleteiben és bizonyos tekintetben - érteni kezdjük élő környezetünk meghatározó tartozékai s egyben mohó étvágyunk tárgyai, a növények működését. Tavaly például több kutatócsoport is tanulmányozta a növények (no meg az ugyanezen energiaforrást használó egyszerűbb organizmusok) fotoszintézisét - főként azt a példátlan (kvantum-) hatékonyságot, mellyel a klorofillt is tartalmazó élő szervezetek hasznos kémiai ágensek (például cukrok) gyártására s így hasznukra fordítják a napfény elektromágneses sugárzásából nyert energiát. Ez persze csak úgy lehetséges, ha a fotoszintézis során mind a rezonanciából származó kisugárzás, mind a környezet felfűtésében jelentkező hőveszteség csekély. Efféle veszteségeknek nyomát sem lelték a kutatók, akik szerint a növények úgy 95-98 százalékos kvantumhatékonysággal működnek - a mi csökött napelemeinknél ez gyakorta csak 10-15 százalék.

Kissé paradox

A vizsgálatokat egy viszonylag kevéssé szofisztikált, de éppen ezért jól áttanulmányozott fajon, egy fotoszintetizáló zöld kénbaktériumon végezték: ennek példányait rövid ideig tartó lézerimpulzusokkal sokkolták, hogy megtudják, miként hasznosul a fény energiája a fotoszintézis során. Nos, a kutatók sem fluoreszcens fénykibocsátást, sem a növény felmelegedését nem tapasztalták. Ezzel szemben azt kellett érzékelniük, hogy nemcsak azon klorofillmolekulák kerültek gerjesztett állapotba, amelyeket közvetlenül ért a fény, hanem - térbeli távolságnak vagy holmi fénysebességnek fittyet hányva - azok is, amelyek ettől meglehetős távolságra helyezkedtek el, ráadásul mérhető időkülönbség nélkül. Mindennek azért van kiemelt jelentősége, mivel a felszín közelében elhelyezkedő növényi pigmentsejtek klorofillmolekulái (egysejtűeknél a külső klorofillmolekulák) csupán befogják a látható fény vörös (és részben a kék) spektrumába eső fotonokat, s az így keletkező gerjesztési energiaállapotot rendre továbbadják (akárha kézről kézre adogatnák) az organizmus belsejében található speciális reakciócentrumok felé. Márpedig a fenti kísérleti tapasztalatok szerint mindez időt se nagyon vesz igénybe - az elektromágneses ingert egyszerre érzékeli a növény valamennyi külső klorofillmolekulája, sőt a kicsiny energiaveszteség alapján ez mintegy rögvest megjelenik a növény sajátos vegyi üzemeiben is.

Mindez csupán úgy lehetséges - jutottak a kutatók egy meglehetősen morbidnak hangzó következtetésre -, ha a növényi klorofillmolekulák kvantumfizikai szinten összefonódott részecskepárokat tartalmaznak. Ezt értsük úgy - már amennyiben a kvantumfizika legújabb eredményei értelmezhetők a sci-fi horizonton kívül is -, hogy ugyanazon korpuszkulák manifesztációi egyszerre vannak jelen több térbeli helyen a növény vagy más fotoszintetizáló élőlény (például zöld alga) levelének, illetve testének felszínén. Márpedig eme, kissé bizarrnak tűnő jelenségnek - melyet a fizikusok már egy ideje tanulmányozgatnak (eredetileg mint Einstein-Podolsky-Rosen-paradoxon került elő az 1930-as években), s melynek a kvantum-összefonódottság (eredetiben: quantum entanglement) nevet adták - még érdekesebb tulajdonságai vannak. A fizikusoknak csupán mostanában sikerült kísérletileg is igazolniuk, hogy egy elektron vagy egy foton egy időben többféle térbeli helyen is tartózkodhat, ami magában is izgalmas, vagy ha úgy tetszik hajmeresztő észlelet, s egyben új dimenziót adhat a teleportálással kapcsolatos képzeteinknek is. De talán ennél is meghökkentőbb, hogy a részecskepárok bármelyike állapotának megváltozása "ikerpárja" megváltozásához is vezet - mindenféle időbeli késlekedéstől és térbeli távolságtól függetlenül (itt nem érvényesül a fénysebességlimit sem!). Ráadásul az efféle kísérleteket eddig laboratóriumi körülmények között, mindenféle kvantumfizikai "zaj" és a hőmérsékleti hatások lehető legnagyobb mérvű kiszűrésével végezték - nem kevesen vélték ezek után, hogy a kvantum-összefonódás és annak különös tünetei is csak a laborban fordulhatnak elő, a természetben szinte soha nem tanulmányozhatók. Most viszont kvantumfizikai szempontból maximálisan zajos, élő, biológiai közegben, szobahőmérsékleten tapasztalhatták meg a kvantum-összefonódást. Itt, ahol kémiai és biológiai reakciók, folyamatok milliárdjai zajlanak minden másodpercben, ráadásul a hőmérsékleti entrópia is bezavar, senki sem számított erre, pláne nem ilyen kimagasló arányban. Mindez arra is utalhat, hogy ez a paradoxnak tűnő kvantumfizikai hatás nem különös és kivételes, hanem egyenesen általános a növényvilágban.

Az erdő szelleme

A növények körüli tudományos legendák között előkelő helyet foglaltak el a hatvanas évek "brit tudósa" (igazából "paratudósa"), az amúgy kaliforniai Cleve Backster poligráfos vizsgálatai, melyekkel azt próbálta bizonyítani: a növények is érzékelik a környezet változását, és reagálnak is erre - vagyis éreznek (súlyosabb kijelentést használva egyfajta intelligenciával rendelkeznek). Az efféle hipotéziseket rendre azzal utasították el: a növénynek nincs idegrendszere, ezért nem is érezhet, pláne gondolkodhat. A mostani kutatások azonban a legvadabb hipotézisek megalkotásához és igazolásukat célzó kísérletekhez vezethetnek. Mert mi van, ha a növényi sejtek molekulái (illetve ezek részecskéi) között még az eddig gondoltnál is nagyobb fokú kvantum-összefonódás áll fenn? S mi történik, ha - feltéve, de meg nem engedve - ez nemcsak egyes példányoknál, de egy egész populációt átívelve is működik? Tényleg: mikor kezd el mesélni az erdő?

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)