Tévétorrent

A Kullancs

Tévétorrent

Ben Edlund parodisztikus, önreflexív szuperhőse már többször volt adaptáció alanya (1994-ben animációban, 2001-ben élő szereplős sorozatban), de szerencsétlen módon mindig sikerült elkerülnie a szuperhősaranykorokat. Ám most végre minden együtt áll: virágoznak a szuperhős-adaptációk és a feldolgozás minősége is kiváló.

A sztori a kissé labilis, nyápic könyvelő, Arthur Everest szemszögéből indul, aki akaratlanul a szuperhős-társadalom részévé válik egy hi-tech molyjelmez segítségével. Eleinte nehéz eldönteni, hogy a semmiből felbukkanó, egzaltált Kullancs az ő gyerekkori traumáktól gyötört képzeletének szüleménye, idealizált egója-e vagy valódi személy. A sorozat átmenti az egyértelműen gyerekekre szabott animációs adaptáció bombasztikus hangvételét, miközben kibontja az abban csak sugallat szintjén megjelenő, felnőtteknek szóló motívumokat is. Minden csak viccnek, abszolút jó és abszolút gonosz ripacskodó küzdelmének tűnik, miközben észrevétlenül kapunk leckéket a morális szürke zónákról (az A megtorlót parodizáló Overkill jóvoltából), az erő és felelősség kapcsolatáról (Arthurnak lassan el kell fogadnia idétlen jelmezével járó küldetését) vagy az őrület és elhivatottság keskeny mezsgyéjéről (a Kullancs őrült viselkedése és őrülettel határos jósága). A készítők nem engedik elfelejteni, hogy mennyire magányos embereket nézünk: egyedül laknak, ráakaszkodnak az első emberre, aki kedves hozzájuk (mi is hát a Kullancs?), képtelenek kifejezni az érzéseiket. A Kullancs a fergeteges és a melankolikus kitűnő koktélja.

Magyar felirat: bekdaniel

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.