Tévétorrent

A Kullancs

Tévétorrent

Ben Edlund parodisztikus, önreflexív szuperhőse már többször volt adaptáció alanya (1994-ben animációban, 2001-ben élő szereplős sorozatban), de szerencsétlen módon mindig sikerült elkerülnie a szuperhősaranykorokat. Ám most végre minden együtt áll: virágoznak a szuperhős-adaptációk és a feldolgozás minősége is kiváló.

A sztori a kissé labilis, nyápic könyvelő, Arthur Everest szemszögéből indul, aki akaratlanul a szuperhős-társadalom részévé válik egy hi-tech molyjelmez segítségével. Eleinte nehéz eldönteni, hogy a semmiből felbukkanó, egzaltált Kullancs az ő gyerekkori traumáktól gyötört képzeletének szüleménye, idealizált egója-e vagy valódi személy. A sorozat átmenti az egyértelműen gyerekekre szabott animációs adaptáció bombasztikus hangvételét, miközben kibontja az abban csak sugallat szintjén megjelenő, felnőtteknek szóló motívumokat is. Minden csak viccnek, abszolút jó és abszolút gonosz ripacskodó küzdelmének tűnik, miközben észrevétlenül kapunk leckéket a morális szürke zónákról (az A megtorlót parodizáló Overkill jóvoltából), az erő és felelősség kapcsolatáról (Arthurnak lassan el kell fogadnia idétlen jelmezével járó küldetését) vagy az őrület és elhivatottság keskeny mezsgyéjéről (a Kullancs őrült viselkedése és őrülettel határos jósága). A készítők nem engedik elfelejteni, hogy mennyire magányos embereket nézünk: egyedül laknak, ráakaszkodnak az első emberre, aki kedves hozzájuk (mi is hát a Kullancs?), képtelenek kifejezni az érzéseiket. A Kullancs a fergeteges és a melankolikus kitűnő koktélja.

Magyar felirat: bekdaniel

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.