Tévétorrent

Godless

  • Szabó Ádám
  • 2017. december 30.

Tévétorrent

Feminista western – nem csoda, hogy ilyen hívogató szóösszetétellel Scott Frank író-rendezőnek még Steven Soderberghet is sikerült megnyernie – ráadásul épp az ő ötlete volt, hogy a sztorit ne kétórás filmként, hanem közel nyolcórás sorozatként vezessék elő.

A bő lé jót tett a Godlessnek – néhány történetszálra még így sem jutott elég idő, de a hangulat megteremtésére igen. Úgy lopakodik felénk a sorozat, mint a végtelen prérin suhanó halál; vagy épp a robbanás után a bányából felszálló korom. Mindkettő hangsúlyos szereplő: előbbit Jeff Daniels hozza kiválóan, utóbbi pedig azért felelős, hogy Új-Mexikó La Belle kisvárosában jóformán kihaltak a férfiak. A városka így szinte teljes egészében a nők irányítása alá került – csakhogy a férfiak még így is körülbelül kétszer annyit szerepelnek; erős, független női figura pedig egy, legfeljebb másfél, ha van.

A Godless mégis remekül egyensúlyoz a westernklisékkel, a szereplői pedig vannak olyan érdekesek, hogy végig fenntartják a feszültséget: akad négy lábon, de fél kézzel vágtató Gonosz, aki pontosan tudja hogyan fog meghalni; rövidlátó seriff, akinek nem csak a szeme világát kell megmentenie; vagy épp karakán tomboy. A sztori szerint a régi bandájától a zsákmánnyal együtt megszökő tékozló fiú véletlenül a nők földjére téved, de egykori főnöke és fogadott apja bosszút lihegve vágtat a sarkában. A hangsúly főleg az üldözéses bosszúszálon van, pedig a városka sorsa érdekesebb: hogyan alakultak át a női szerepek, ki a hatalom várományosa, és ki végzi ezután a munkát?

Magyar felirat: Mr. Bishop (jön)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.