Tévétorrent

Godless

  • Szabó Ádám
  • 2017. december 30.

Tévétorrent

Feminista western – nem csoda, hogy ilyen hívogató szóösszetétellel Scott Frank író-rendezőnek még Steven Soderberghet is sikerült megnyernie – ráadásul épp az ő ötlete volt, hogy a sztorit ne kétórás filmként, hanem közel nyolcórás sorozatként vezessék elő.

A bő lé jót tett a Godlessnek – néhány történetszálra még így sem jutott elég idő, de a hangulat megteremtésére igen. Úgy lopakodik felénk a sorozat, mint a végtelen prérin suhanó halál; vagy épp a robbanás után a bányából felszálló korom. Mindkettő hangsúlyos szereplő: előbbit Jeff Daniels hozza kiválóan, utóbbi pedig azért felelős, hogy Új-Mexikó La Belle kisvárosában jóformán kihaltak a férfiak. A városka így szinte teljes egészében a nők irányítása alá került – csakhogy a férfiak még így is körülbelül kétszer annyit szerepelnek; erős, független női figura pedig egy, legfeljebb másfél, ha van.

A Godless mégis remekül egyensúlyoz a westernklisékkel, a szereplői pedig vannak olyan érdekesek, hogy végig fenntartják a feszültséget: akad négy lábon, de fél kézzel vágtató Gonosz, aki pontosan tudja hogyan fog meghalni; rövidlátó seriff, akinek nem csak a szeme világát kell megmentenie; vagy épp karakán tomboy. A sztori szerint a régi bandájától a zsákmánnyal együtt megszökő tékozló fiú véletlenül a nők földjére téved, de egykori főnöke és fogadott apja bosszút lihegve vágtat a sarkában. A hangsúly főleg az üldözéses bosszúszálon van, pedig a városka sorsa érdekesebb: hogyan alakultak át a női szerepek, ki a hatalom várományosa, és ki végzi ezután a munkát?

Magyar felirat: Mr. Bishop (jön)

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.