Tévétorrent

Godless

  • Szabó Ádám
  • 2017. december 30.

Tévétorrent

Feminista western – nem csoda, hogy ilyen hívogató szóösszetétellel Scott Frank író-rendezőnek még Steven Soderberghet is sikerült megnyernie – ráadásul épp az ő ötlete volt, hogy a sztorit ne kétórás filmként, hanem közel nyolcórás sorozatként vezessék elő.

A bő lé jót tett a Godlessnek – néhány történetszálra még így sem jutott elég idő, de a hangulat megteremtésére igen. Úgy lopakodik felénk a sorozat, mint a végtelen prérin suhanó halál; vagy épp a robbanás után a bányából felszálló korom. Mindkettő hangsúlyos szereplő: előbbit Jeff Daniels hozza kiválóan, utóbbi pedig azért felelős, hogy Új-Mexikó La Belle kisvárosában jóformán kihaltak a férfiak. A városka így szinte teljes egészében a nők irányítása alá került – csakhogy a férfiak még így is körülbelül kétszer annyit szerepelnek; erős, független női figura pedig egy, legfeljebb másfél, ha van.

A Godless mégis remekül egyensúlyoz a westernklisékkel, a szereplői pedig vannak olyan érdekesek, hogy végig fenntartják a feszültséget: akad négy lábon, de fél kézzel vágtató Gonosz, aki pontosan tudja hogyan fog meghalni; rövidlátó seriff, akinek nem csak a szeme világát kell megmentenie; vagy épp karakán tomboy. A sztori szerint a régi bandájától a zsákmánnyal együtt megszökő tékozló fiú véletlenül a nők földjére téved, de egykori főnöke és fogadott apja bosszút lihegve vágtat a sarkában. A hangsúly főleg az üldözéses bosszúszálon van, pedig a városka sorsa érdekesebb: hogyan alakultak át a női szerepek, ki a hatalom várományosa, és ki végzi ezután a munkát?

Magyar felirat: Mr. Bishop (jön)

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.