Tévétorrent

Godless

  • Szabó Ádám
  • 2017. december 30.

Tévétorrent

Feminista western – nem csoda, hogy ilyen hívogató szóösszetétellel Scott Frank író-rendezőnek még Steven Soderberghet is sikerült megnyernie – ráadásul épp az ő ötlete volt, hogy a sztorit ne kétórás filmként, hanem közel nyolcórás sorozatként vezessék elő.

A bő lé jót tett a Godlessnek – néhány történetszálra még így sem jutott elég idő, de a hangulat megteremtésére igen. Úgy lopakodik felénk a sorozat, mint a végtelen prérin suhanó halál; vagy épp a robbanás után a bányából felszálló korom. Mindkettő hangsúlyos szereplő: előbbit Jeff Daniels hozza kiválóan, utóbbi pedig azért felelős, hogy Új-Mexikó La Belle kisvárosában jóformán kihaltak a férfiak. A városka így szinte teljes egészében a nők irányítása alá került – csakhogy a férfiak még így is körülbelül kétszer annyit szerepelnek; erős, független női figura pedig egy, legfeljebb másfél, ha van.

A Godless mégis remekül egyensúlyoz a westernklisékkel, a szereplői pedig vannak olyan érdekesek, hogy végig fenntartják a feszültséget: akad négy lábon, de fél kézzel vágtató Gonosz, aki pontosan tudja hogyan fog meghalni; rövidlátó seriff, akinek nem csak a szeme világát kell megmentenie; vagy épp karakán tomboy. A sztori szerint a régi bandájától a zsákmánnyal együtt megszökő tékozló fiú véletlenül a nők földjére téved, de egykori főnöke és fogadott apja bosszút lihegve vágtat a sarkában. A hangsúly főleg az üldözéses bosszúszálon van, pedig a városka sorsa érdekesebb: hogyan alakultak át a női szerepek, ki a hatalom várományosa, és ki végzi ezután a munkát?

Magyar felirat: Mr. Bishop (jön)

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.