Tévétorrent

A nagy kép

The Village

  • - borz -
  • 2014. április 6.

Tévétorrent

Peter Moffat 42 órás drámasorozatot tervezett The Village címmel a 20. századi brit történelemről - egy derbyshire-i faluból nézve. Eddig az 1914-1920 közötti éveket hat egyórás epizódban elbeszélő első évadot adta le a BBC, de már készül a folytatás.

A Village társadalomrajza klasszikus nagyepikával vetekszik, és olyan jól van megírva, hogy hosszan kerestem, kinek a regényéből adaptálták, mert nem akartam elhinni, hogy ez a tévészéria az eredeti. Moffat amúgy a magyar nézőknek sem ismeretlen: tárgyalótermi sorozatok, Stephen Hawking életrajzi filmje (Benedict Cumberbatch címszereplésével), a Cambridge kémei fűződnek a nevéhez.

A vállalkozás Edgar Reitz 1984-es Heimat sorozatához (alcíme Németország krónikája) fogható, amely szintén egy falu történetén keresztül követte az 1919-1982 közötti éveket, de említhetnénk a Downton Abbey-t is, amely az arisztokrácia felülnézetéből mutatja - természetesen jóval elnagyoltabban - majdnem ugyanennek az időszaknak az eseményeit. Persze a mi falunknak is megvannak a maga uraságai, a helybeliek körében csak "nagy házként" emlegetett kastélyban lakó Allinghamék, de nekik ezúttal be kell érniük a mellékszerepekkel. A középpontban a Middleton család áll, a narrátor (egyben a falu fényképésze) a kisebbik fiú, Bert. Van egy kerettörténete is az egésznek, amelyben Nagy-Britannia legöregebb embere, a 104 éves Bert Middleton életútinterjút ad napjainkban, de ennek értelmét egyelőre, az első évad alapján nem sikerült kihüvelyeznem.

A családfő a gyenge jellemű, mihaszna John, akit nagyszerű felesége próbál kordában és életben tartani, de az iszákossággal párosuló brutalitásból és a halál torkából épp, hogy kirángatott férj menten vallási tébolyba esik, legújabban pedig fizetett besúgóvá készül válni. Az idősebb fiú, Joe a falu két szépénél is érdekelt: a hisztéria freudi kórképét hibátlanul produkáló Allingham kisasszonynál és a lelkész szentfazék lányánál. Joe kapóssága súlyos zűröket okozott és okozna még tovább is, de jön a Nagy Háború, és Joe-t kirendezi a képből. Ahogy szép sorban a többi férfit is, aki él és mozog: a két tanítót (az egyik a francia frontra kerül, a másik lelkiismereti szolgálatmegtagadóként börtönbe), az egyre idősebb férjeket és az egyre fiatalabb fiúkat. Az asszonyok állnak a helyükre a földeken és a faluban működő bakancsgyárban.

A rendezőnek felkért Antonia Bird tavaly ősszel meghalt, négy epizódot tudott csak tető alá hozni; a munkát Gillies MacKinnon folytatta. A Village parádés szereposztással és alakításokkal tüntet - most csak két dámát emelek ki, a Grace-t játszó Maxine Peake-et és a Lady Allinghamet játszó Juliet Stevensont. Legfőbb erőssége mégis a korfestő részletek és az érzelmi azonosulást segítő egyéni vonások, a nagy kép és a helyi sajátságok között jól egyensúlyozó forgatókönyv, maga a történet, amelyben nosztalgikus szépítés nélkül, húsbavágóan jelenik meg az a testi-lelki-szellemi nyomor, amely változó arányban és leosztásban, de a közösség minden egyes tagját sújtotta, gyerektől az aggastyánig, az utolsó béreslegénytől a kastély uráig.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.