Tévétorrent

Dracula

  • Soós Tamás
  • 2014. április 14.

Tévétorrent

Dracula üzletember és élvezi. A Vatikán által is támogatott Sárkány Rendjén venne sajátosan értelmezett revánsot az elvakult bosszúállóként fellépő erdélyi vérszipoly, de minden idők legnagyobb vámpírja nem a vérét, hanem a vagyonát csapolná le az ördögi szabadkőművesrendnek, amely anno megölte a feleségét, és vámpírlétre kárhoztatta őt.

Cole Haddon tévésorozata ezzel a gazdasági szemlélettel formálja a maga képére a korábban archaikus félelmekkel és kéjsóvár erotikával bíbelődő mítoszt. A katolikus rosszfiúk célja: elszivattyúzni a Kelet olajkészletét, amit Drakula egy alternatív energiaforrás - a vezeték nélküli elektromosság - előállításával akadályozna meg.

A vérgróf nemcsak környezetbarát, de a szokott kórok sem fertőzik: nem terhelik a halhatatlanság problémái (átaludta az évszázadokat), nincsenek morális dilemmái (bosszúvágyát leszámítva egész rendes ember), és még csak nem is félelmetes (Jonathan Rhys Meyers szépfiúarcán csak a Christian Bale Batmanjétől kölcsönzött kiabáló suttogás ront). Drakula ma már nem elkárhozott halhatatlan, csak újabb szuperhős a Bosszúállók ligájából, aki agyonlassított akciójelenetekben, prózai pofonokkal fegyverzi le ellenfeleit. A sorozat merészen szakít a korábbi interpretációkkal, de helyükre nem állít semmi érdekfeszítőt: a fordulatok mesterkéltek, a figurák egydimenziósak, csak a viktoriánus kori miliő baljós hangulata telitalálat. A végére így az üzleti szándék is félrecsúszik: a "véres bosszút a férfiaknak, rózsaszín románcot a nőknek" logikája mentén haladva az alkotók pont a vérszívófilmek rajongóiról feledkeznek meg.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.