Tévétorrent

Dracula

  • Soós Tamás
  • 2014. április 14.

Tévétorrent

Dracula üzletember és élvezi. A Vatikán által is támogatott Sárkány Rendjén venne sajátosan értelmezett revánsot az elvakult bosszúállóként fellépő erdélyi vérszipoly, de minden idők legnagyobb vámpírja nem a vérét, hanem a vagyonát csapolná le az ördögi szabadkőművesrendnek, amely anno megölte a feleségét, és vámpírlétre kárhoztatta őt.

Cole Haddon tévésorozata ezzel a gazdasági szemlélettel formálja a maga képére a korábban archaikus félelmekkel és kéjsóvár erotikával bíbelődő mítoszt. A katolikus rosszfiúk célja: elszivattyúzni a Kelet olajkészletét, amit Drakula egy alternatív energiaforrás - a vezeték nélküli elektromosság - előállításával akadályozna meg.

A vérgróf nemcsak környezetbarát, de a szokott kórok sem fertőzik: nem terhelik a halhatatlanság problémái (átaludta az évszázadokat), nincsenek morális dilemmái (bosszúvágyát leszámítva egész rendes ember), és még csak nem is félelmetes (Jonathan Rhys Meyers szépfiúarcán csak a Christian Bale Batmanjétől kölcsönzött kiabáló suttogás ront). Drakula ma már nem elkárhozott halhatatlan, csak újabb szuperhős a Bosszúállók ligájából, aki agyonlassított akciójelenetekben, prózai pofonokkal fegyverzi le ellenfeleit. A sorozat merészen szakít a korábbi interpretációkkal, de helyükre nem állít semmi érdekfeszítőt: a fordulatok mesterkéltek, a figurák egydimenziósak, csak a viktoriánus kori miliő baljós hangulata telitalálat. A végére így az üzleti szándék is félrecsúszik: a "véres bosszút a férfiaknak, rózsaszín románcot a nőknek" logikája mentén haladva az alkotók pont a vérszívófilmek rajongóiról feledkeznek meg.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.