Tévétorrent

Blood and Oil

Tévétorrent

Nem sokan ültek már le hosszú, túlcifrázott, az átívelő történetszálakra koncentráló szériákat nézni. Ha mégis, nagyobb örömmel veszik az ún. procedural sorozatokat (CSI-franchise), melyek fix szereplőkészlettel, de epizódonként különálló esetekkel dolgoztak. Persze sok sorozat él szappanopera-elemekkel, de tiszta formájában már csak ritkán gyártják (például Bosszú, Empire).

A Blood and Oil is tiszta szappanopera, annak is a klasszikus amerikai változata, melyben hétről hétre gazdag emberek életébe leshetünk be (lásd még Dinasztia, Dallas).
S már az első pár epizódban elkezdik felvázolni a bonyolult és klisékkel teli viszonyokat (például apukának a fia nőjével van viszonya). Jobbára a zsánerre jellemző típusokat kapunk (gonosz mostoha, fekete bárány, dörzsölt családfő – Don Johnsont erre a szerepre találták ki), viszont vettek annyi fáradságot a készítők, hogy mindegyiküket kissé árnyalják. Az is jót tesz a sorozatnak, hogy a szex főműsoridőbeni ábrázolása már jóval elfogadottabb, mint a Dallas idején. A butácska, kiszámítható fordulatok mellett az egyik fő probléma, hogy épp a központi szereplőknek és azonosulási pontnak szánt fiatal házaspár a legérdektelenebb. Meglepő pozitívum viszont, hogy meg-megcsillan a sorozatban a társadalmi kontextus is: az Észak-Dakotában felfedezett új olajmezők (meglóduló GDP), ezek gazdasági hatásai (növekvő ingat­lan­árak) és a környék szociológiai át­ala­kulása (csökkenő munkanél­küliség, de növekvő bűnözés). A Blood and Oil nem olyan rossz, de jól mutatja, hogy a szappanoperáknak már le­áldozott.

Magyar felirat: BK88

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.