Tévétorrent

Blood and Oil

Tévétorrent

Nem sokan ültek már le hosszú, túlcifrázott, az átívelő történetszálakra koncentráló szériákat nézni. Ha mégis, nagyobb örömmel veszik az ún. procedural sorozatokat (CSI-franchise), melyek fix szereplőkészlettel, de epizódonként különálló esetekkel dolgoztak. Persze sok sorozat él szappanopera-elemekkel, de tiszta formájában már csak ritkán gyártják (például Bosszú, Empire).

A Blood and Oil is tiszta szappanopera, annak is a klasszikus amerikai változata, melyben hétről hétre gazdag emberek életébe leshetünk be (lásd még Dinasztia, Dallas).
S már az első pár epizódban elkezdik felvázolni a bonyolult és klisékkel teli viszonyokat (például apukának a fia nőjével van viszonya). Jobbára a zsánerre jellemző típusokat kapunk (gonosz mostoha, fekete bárány, dörzsölt családfő – Don Johnsont erre a szerepre találták ki), viszont vettek annyi fáradságot a készítők, hogy mindegyiküket kissé árnyalják. Az is jót tesz a sorozatnak, hogy a szex főműsoridőbeni ábrázolása már jóval elfogadottabb, mint a Dallas idején. A butácska, kiszámítható fordulatok mellett az egyik fő probléma, hogy épp a központi szereplőknek és azonosulási pontnak szánt fiatal házaspár a legérdektelenebb. Meglepő pozitívum viszont, hogy meg-megcsillan a sorozatban a társadalmi kontextus is: az Észak-Dakotában felfedezett új olajmezők (meglóduló GDP), ezek gazdasági hatásai (növekvő ingat­lan­árak) és a környék szociológiai át­ala­kulása (csökkenő munkanél­küliség, de növekvő bűnözés). A Blood and Oil nem olyan rossz, de jól mutatja, hogy a szappanoperáknak már le­áldozott.

Magyar felirat: BK88

Neked ajánljuk

Leginkább a foci

  • Toroczkay András

Apanovellák, de nem csak azok, felnövéstörténetek, kisvárosi elbeszélések, Budapest- és énelbeszélések is egyben. Az író magáról beszél, nem is kendőzi. Már a címből rögtön beugrik egy másik óriás: Lóci. Itt azonban a fiú emeli fel az apját, s állít emléket neki.

Stockholm-szindróma

Szentgyörgyi Bálint sorozatát nagyjából kétféle diskurzus övezi. Az egyik a sorozat nyilvánvaló történelmi torzításait és pontatlanságait rója fel. Itt elsősorban Hodosán Róza szociológus és Rainer M. János történész kritikái­ra gondolunk, akik az 1980-as évek ellenzéki mozgalmainak tagjaiként jogosan érezhetik, hogy saját és bajtársaik munkálkodását az alkotók nem adták vissza elég hűen. Ugyanakkor szem előtt kell tartanunk, hogy A besúgó vállaltan fikció, nem pedig dokumentumfilm.

Delfin

Van a filmben két csónakázás. Az egyik a bajai Sugovicán, az egykor kedvelt, de most néptelennek mutatkozó horgászhelyen. A gyermekkora helyszíneire visszalátogatván ismét kisvárosi lánnyá változó világhírű úszófenomén a nagypapával, ladikon haladva újra felfedezi a Duna-mellékág békességét. Máskor meg az óceánon hasít bérelt jetboaton, bálnát akar nézni – hullámokból felszökkenő delfineket lát is.

Szerelem határok nélkül

  • Nagy István

Nem lehet könnyű úgy gitározni egy zenekarban, hogy az elődöd árnyékában játszol, és folyamatosan ott van benned a félsz, hogy ha a régi srác majd egyszer vissza akar jönni, téged azonnal lapátra tesznek. Ez történt Josh Klinghofferrel, aki 2009-ben csatlakozott a Red Hot Chili Peppershez, és kereken tíz évig volt az együttes gitárosa. 

Biztonsági játék

Az utóbbi két évtizedben kevés olyan emlékezetes betoppanás volt a könnyűzene világába, mint a kanadai Arcade Fire 2004-es debütáló nagylemeze. A tragédiák árnyékában fogant Funeral katartikus sodrása és hiperérzékenysége pillanatok alatt hírnevet és rajongókat szerzett a zenekarnak, még olyan hírességeket is, mint David Bowie vagy David Byrne. A debütáló album pillanatok alatt vált hivatkozási ponttá, ami alighanem a szedett-vedett megjelenésű zenekart lepte meg a leginkább.

Miért hiányzik?

  • Csabai Máté

Nem lehet erről a kiadványról szokványos kritikát írni. Nem csupán Kocsis Zoltán ikonikus, de azért a színpad széléről olykor kibeszélt személye miatt, hanem azért, mert a huszonhat lemezen csupa olyan mű és életmű szerepel, amelyek játékmódjáról, megítéléséről interjúkban, szemináriumokon sokat megosztott a zongoraművész.