Tévétorrent

Különvélemény

Tévétorrent

Ismerjük ezt a világot. Philip K. Dick jövő­vízióját, amelyben a bűnügyeket a rend őrei elkövetésük előtt megelőzik, köszönhetően három médiumnak. Ráadásul mindezt Spielberg interpretációjában láttuk, ahol volt emlékezetes képi világ, karakteres atmoszféra, sőt a kiforgatott krimi helyett inkább a futurisztikus erkölcsi dilemma állt a középpontban, meg a jövő megmásíthatóságának, avagy eleve elrendeltségének kérdése. De hagyjuk ezt, ez nem a film, még csak nem is második rész, hanem csupán egy neves elődöt kiindulópontjául választó sorozat. Nos, a „csupán” tökéletesen indokolt, mert a széria tényleg nem tud semmit felmutatni a továbbvitt alap­sztorin és az újrabootolt futurisztikus atmoszférán kívül. A film cselekménye után vagyunk jó pár évvel, a „Pre-Crime” program, amely a három, jövőt látó testvért megkérdőjelezhető módon „alkalmazta”, már dugába dőlt, a prekogok pedig a világtól elszigetelten élhetik kis éle­tüket. Már ha nyugton tudnának ülni a fenekükön, de az egyik testvér persze nem tud, a gyilkosságok víziói gyötrik, így hát összeáll egy rendőrnővel, és elkezdik megoldani az ügyeket még azok megtörténte előtt. Van tehát egy kissé fura természetű főszereplőnk, egy vérbeli rendőrcsajunk; az újdonság annyi, hogy a helyszínelés a gyilkosság előtt zajlik. Minden megy tehát a helyszínelős sorozatok sémája szerint, s bele is fullad rendesen a klisétengerbe. Ha nekem kéne jövőbe látnom, azt mondanám, ennél nem is lesz izgalmasabb. Persze a jövő változhat – a film szerint; a sorozat erről sem gondol semmit.

Magyar felirat: vbalazs91 & Amico79

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.