Tévétorrent

The Michel J. Fox Show

Tévétorrent

Michel J. Fox visszatérése a képernyőre az önirónia diadala. A nevével fémjelzett sorozat ugyan nem teljes mértékben a színész biográfiáján alapul, de tökéletesen nyílt az utalás: Mike népszerű híradós volt, mígnem Parkinson-kórt diagnosztizáltak nála. Mindennek ellenére úgy dönt, visszatér munkájába, és...

Nincs és, mert a történet ennyi, a családi és munkahelyi komédiához nem kell több. Bűbájos feleség, három különböző korú kölök, egy-két fura rokon és karaktersablonra húzott kolléga. Ez tökéletesen unalmas is lenne, ha nem lenne ott az a bizonyos Parkinson-kór, amelyre komédiát építeni nemhogy bátor, de szinte vakmerő ötlet. Önmagában is nehéz eset: lehet-e, és ha igen, akkor hogyan lehet ilyesmivel viccelni? Ráadásul a nézőnek össze kell raknia azt is, hogy a valóban a betegséggel küzdő Michel J. Fox saját betegségét alakítja. Hogy is lehet akkor ezen nevetni? Rengeteg öniróniával. Plusz azzal, hogy történik itt egy másik nagyon fontos dolog: ugyanis nem a betegség köré szerveződő, mindig szomorú családot látunk, hanem normális, teljesen mindennapi életet élő famíliát. De tényleg nem kapunk semmi eget rengetőt: van sokkal jobb sitcom a műfajban, nem nevetjük halálra magunkat, és ismerjük a sablonokat. Mégis az egész tipikusan nagyon szerethető. Megmosolyogtatással, néhol keserédes derűvel. A lényeg viszont az a mód, ahogyan az önmagunkon és saját bajunkon nevetni tudás megjelenik. Ez pedig tulajdonképpen egészen felemelő. Ráadásul van az egész koncepcióban egy adag feldolgoznivaló, s ez eddig még semminek sem vált hátrányára.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.