Mozitorrent

Euphoria

  • 2018. szeptember 23.

Tévétorrent

Lisa Langseth drámaíró és színházrendező filmesként sem érdektelen (bár a magyar forgalmazók nem vesznek tudomást a munkáiról). A saját darabjából készült film (Tiszta, 2010) főszerepére a teljesen ismeretlen Alicia Vikandert kérte fel. A pályakezdő színésznő e szerepében egyszerre volt taszító és lenyűgöző, sérülékeny és agresszív. Mára úgy emelkedett a világ legnagyobb film­sztárjai közé, hogy közben a művészfilmektől sem távolodott el. Felfedezője, Lisa Langseth műveinek azóta is állandó főszereplője. Új, immár angol nyelvű munkájának pedig a gyártója is.

Az alkotói hűség szép példája mellé sajnos nem sikerült emlékezetes filmet is produkálni. Pedig a kiinduló helyzet – a végstádiumú rákban szenvedő nővér egy eutanáziát biztosító klinikára csalja tőle elidegenedett húgát, hogy az asszisztáljon halálához – ezúttal is felkavaró. A történet kibontása sem nélkülözi a drámai és érzelmi csúcspontokat, a környezetfestés erőteljes: a méltó elmúlást remélő halálra szántak és bizarr végső gesztusaik korunk emberének identitásválságát és spirituális kiüresedettségét jelenítik meg. Ám az egzisztenciális irányvesztés kimódolt hangsúlyozása felszínes filozofálgatássá szimplifikálja a Vikander és Eva Green által valóban átélhetővé tett emberi drámát. Stéphane Brizének, a Tétova tangó és a Mennyit ér egy ember? rendezőjének hasonló kérdéseket hasonló környezetben (eutanáziaintézet) boncolgató filmje, a Quelques heures de printemps egyszerűbb, nyersebb – és összehasonlíthatatlanul erőteljesebb. És azt sem lehet látni Magyarországon.

Magyar felirat: milren

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."