Mozitorrent

Euphoria

  • 2018. szeptember 23.

Tévétorrent

Lisa Langseth drámaíró és színházrendező filmesként sem érdektelen (bár a magyar forgalmazók nem vesznek tudomást a munkáiról). A saját darabjából készült film (Tiszta, 2010) főszerepére a teljesen ismeretlen Alicia Vikandert kérte fel. A pályakezdő színésznő e szerepében egyszerre volt taszító és lenyűgöző, sérülékeny és agresszív. Mára úgy emelkedett a világ legnagyobb film­sztárjai közé, hogy közben a művészfilmektől sem távolodott el. Felfedezője, Lisa Langseth műveinek azóta is állandó főszereplője. Új, immár angol nyelvű munkájának pedig a gyártója is.

Az alkotói hűség szép példája mellé sajnos nem sikerült emlékezetes filmet is produkálni. Pedig a kiinduló helyzet – a végstádiumú rákban szenvedő nővér egy eutanáziát biztosító klinikára csalja tőle elidegenedett húgát, hogy az asszisztáljon halálához – ezúttal is felkavaró. A történet kibontása sem nélkülözi a drámai és érzelmi csúcspontokat, a környezetfestés erőteljes: a méltó elmúlást remélő halálra szántak és bizarr végső gesztusaik korunk emberének identitásválságát és spirituális kiüresedettségét jelenítik meg. Ám az egzisztenciális irányvesztés kimódolt hangsúlyozása felszínes filozofálgatássá szimplifikálja a Vikander és Eva Green által valóban átélhetővé tett emberi drámát. Stéphane Brizének, a Tétova tangó és a Mennyit ér egy ember? rendezőjének hasonló kérdéseket hasonló környezetben (eutanáziaintézet) boncolgató filmje, a Quelques heures de printemps egyszerűbb, nyersebb – és összehasonlíthatatlanul erőteljesebb. És azt sem lehet látni Magyarországon.

Magyar felirat: milren

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.