Tévétorrent

Public Morals

Tévétorrent

Edward Burns egy újabb darabbal járult hozzá az amerikai period drama szériák sorához (Mad Men, Boardwalk Empire, Bűnös Miami, Masters of Sex) – láthatóan a szerelemgyermeke. A színész apja anekdotái alapján írta a forgatókönyvet, aki a 60-as években rendőrként dolgozott New York főként ír-amerikaiak lakta Hell’s Kitchen negyedében. Az erkölcsrendészeti osztályon kavarunk, ahol a civil ruhás rendőrök meghitt szimbiózisban élnek a város gengsztereivel – ugyanabból az ír közösségből és gyakran ugyanabból a családból származnak.

A sorozatban láthatóan rengeteg munka van: a korrajz hitelességéhez gondosan válogatott ruhák és autók járulnak hozzá, de épp ezért az egésznek enyhe panoptikumjellege van. Hiába a kiváló színészgárda, a széria ugyanolyan mesterkélt és halott, mint a Boardwalk Empire. Burns szorgosan halmozza az idézeteket Scorsese, Coppola, De Palma filmjeiből, és valóban a rendőröket és a bűnözőket egyaránt kitermelő bevándorló közösség bemutatása sikerül a legjobban. Ám túl sok szereplőt mozgat ahhoz, hogy a köztük lévő viszonyok ábrázolására elég idő jusson és a készítők gyakran beérik a teljesen klisészerű konfliktusokkal (a férfi szereplők rendszeresen a nem megfelelő nő lábai közé tévednek, a „család” mindig visszahúzza kitörni vágyó tagjait). Ráadásul az egész sorozatot belengi valami izzadságszagú álmenőség (a zenehasználattól a figurák beszédstílusáig), mintha Burnsék épp abban nem bíztak volna, hogy a kor atmoszférája és a közeg majd önmagában is működni fog.

Magyar felirat: vadkörtefa–merengo (az első résznél tartanak)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.