Tévétorrent

Ash vs Evil Dead

  • - svébis -
  • 2016. április 30.

Tévétorrent

Miután Sam Raimi 1981-ben egy maroknyi dollárból leforgatta a Gonosz halottat, rájött, hogy annyira röhejesre sikerült a vérfagyasztónak szánt horror, hogy a folytatást már maga viccelte el. Így kelt életre a láncfűrészkarú, démondaraboló Ash, hogy először egy erdei kunyhót, majd az egész középkort megszabadítsa a bestiáktól. Aztán huszonhárom évet húzott le egy áruházban, míg egy éjjel úgy szétcsapta magát, hogy véletlen felolvasta a démonidéző mantrát. Ami ez után jött, annak nem örült senki.

Meg kell hagyni, Bruce Campbell úgy csattan vissza Ash szerepébe, mint démon a megszállt testbe, de mit kezdjen vele, ha a lagymatag indítás, a döcögős, önismétlő forgatókönyv felzabálja még azt a kevéske élményt is. A low budgetet ezúttal el lehet felejteni, gallonnyi vérben tapicskolnak a szereplők, de valahogy mégis otthontalan ez a korszerű környezet. Pedig Campbell mindent megtesz: a modern hős bunkó, szexista, önelégült és még a faji előítéletek sem állnak távol tőle, beszólásai mégsem viccesek.

De van egy pont, amikor az infantilis road movie magára talál: az évad utolsó pár részében ismerős tájra tévedünk, Ash és rögtönzött csapata végre elér az eredeti Evil Dead helyszínére, az erdei faházba. Itt aztán beindul a nosztalgia, a klasszikus hangulat és érezhetően az alkotók is. Csak hát olyan hosszú az előjáték, hogy ellankadunk az akcióra.

Szerencsére végül levonhatjuk a tanulságot: minden szentnek maga felé hajlik a láncfűrésze, és ha egy mód van rá, ne bolygassuk a múltat. Semmilyen értelemben.

Magyar felirat: Taurusz & Alias & LHX

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.