Háromszor többet költött plakátokra a kormányoldal, mint amennyit a törvény megengedne

  • narancs.hu
  • 2022. március 30.

Választás 2022

Optimális körülmények között az Állami Számvevőszék kérlelhetetlen szigorral vizsgálná az összes párt kampánykiadásait.

Márciusban 3,09 milliárd forintot költött a NER a kampányra, országszerte 12 171 közterületi plakáthelyen jelentek meg kormányközeli hirdetések. A Fidesz 1,427 milliárd forintot költött, míg a kormány 1,036 milliárdból „tájékoztatta a lakosságot”, a Civil Összefogás Fórum (CÖF) pedig 633 millióért hirdette a Gyurcsány Show-t. Ezzel szemben az egységes ellenzék 1564 darabos plakátkampánya mindössze 390 330 ezer forintba került -írja a 444.hu.

A Fidesz tehát listaáron számolva nyolcszoros túlerővel, a törvényi előírásokat jócskán túlköltve kampányolt márciusban – derül ki a K-Monitor, a Political Capital és a Transparency International (TI) közös elemzéséből, amire a cikkben hivatkoznak. A törvény szerint a választási kampány egészében, tehát február 12. és április 3. között összesen 1,177 milliárd forintot költhet el egy-egy párt.

Az elemzés azt is írja, a kormánypropaganda a Fidesz üzeneteit közvetíti, akárcsak a CÖF. Ez a K-Monitor, a TI és a Political Capital szerint egyszerre két korrupciós kockázatot is igazol. Az egyik az, hogy következmények nélkül lehet tisztességtelen választási kampányt folytatni. A másik pedig:  a Fidesz megszegheti a kampányköltési plafonra vonatkozó előírásokat, legfeljebb büntetést kell fizetnie, a maximum néhány milliárd forintra rúgó fizetési kötelezettség viszont nem lehet nagy ár a kormánypárt számára, ha megnyerik a választást. 

A civil szervezetek szerint optimális körülmények között az Állami Számvevőszék kérlelhetetlen szigorral vizsgálná az összes párt kampánykiadásait, és kemény szankciókkal sújtaná a szabálytalankodókat, ezen kívül nyilvánosak lennének a pártok bevételei és kiadásai is.

A cikkből az is kiderül, hogy a Mi Hazánk Mozgalom közel 80 millió forintért, a Gattyán György-féle Megoldás Mozgalom pedig 66 millióért vásárolt plakátokat márciusban. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.