Kösz, nem – A szabadság ünnepén abortuszellenes lengyel propagandát kaptak a magyarok

  • narancs.hu
  • 2017. március 15.

Villámnarancs

Döbbenet.

Lengyel barátaink ezúttal nem csak Orbán Viktort érkeztek támogatni a nemzeti ünnep alkalmából. Hoztak szuvenírt is. Hatalmas abortuszellenes molinóval sokkolták az ünnepi tömeget a Nemzeti Múzeum előtt. A Krisztus-fejhez igehirdetés, az abortált véres magzathoz borzongás társult: „Amikor megtettétek ezeket akárcsak eggyel is a legkisebb atyámfiai közül, velem tettétek meg”.

false

De nem egészen világos, hogy kik osztogattak kis csomag formájában Mária-medált és műanyag magzatfigurát is némi útmutató kíséretében a kiskörúton.

a lengyel tüntetők elég sajátosan értelmezték március 15-ét

Lengyelország az elmúlt bő egy évben elképesztő módon akarta szigorítani a már eleve szigorú abortusztörvényét.

A példa ragadós, nemrég a református egyház fenntartásában álló Bethesda Gyermekkórház és a Budai Irgalmasrendi Kórház 7,8 milliárd forintos fejlesztési támogatás fejében vállalta, nem végeznek abortuszt.

Lopakodó szigor – A kormány újabb támadása az abortusz ellen

A lengyelek már nemcsak vágóképnek és bértapsolni érkeznek Budapestre a nemzeti ünnepre, hanem hozzák és terjesztik a saját rögeszméiket. Mintha ezekből nem lenne itt elegendő enélkül is.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.