Az ombudsman is megmondta: a rendőrség és ne magáncégek biztosítsák az állami ünnepségeket

  • narancs.hu
  • 2017. március 29.

Villámnarancs

Érdekli ez a Fideszt?

Még az október 23-i Kossuth téri események miatt fordult a TASZ az alapvető jogok biztosához. A kormány által fizetett magáncég akkor önkényesen szelektált a térre érkező ünneplők között. A TASZ szerint sérült a véleménynyilvánítás és a gyülekezés szabadsága, valamint a személyi szabadság, amikor az ünnepség elkerített területére nem engedtek be egy ellenzéki politikust. Vagyis nem engedték be Juhász Pétert, aki ekkor szervezett először füttykoncertet Orbán Viktor tiszteletére. A TASZ álláspontja szerint „a nemzeti ünnep mindenkié”, ennek értelmében szabadon megfogalmazhatók akár kritikus vélemények is, emiatt a rendezvényről senki nem zárható ki.

Székely László ombudsmani jelentése szerint nem árt szem előtt tartani, hogy az államnak és intézményeinek nincsenek alapjogai, és bár a véleménynyilvánítás szabadsága melletti kiállás alkalmával hangsúlyozza, hogy az állami rendezvény bizonyos prioritásokat élvez, ettől még az állampolgárok ok nélkül nem korlátozhatók, mert „alkotmányosan védett magatartás az állami rendezvény tartalmával, jellegével, keretével szembeni tiltakozás kifejezése”. Emellett jelentős különbséget tesz az eset kapcsán az ombudsman a demokratikus legitimációval rendelkező rendőrség és a rendezvényt biztosító magáncég (security) között, hiszen előbbi közhatalommal rendelkezik, így az állam nevében alapjogok korlátozására is fel van jogosítva, míg egy magáncég nem. Éppen ezért felhívja az illetékes hivatalok figyelmét a jelentésben foglaltakra, hogy a jövőbeli rendezvényeket ezek figyelembe vételével szervezzék és biztosítsák.

Tippelhető, vajon a Fidesz magasról vagy magasabbról tesz az alapvető jogok biztosának közlésére, ahogyan az alapvető jogokra is úgy általában.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.