Az ország, ahol az átlátható láthatatlant, a fekete fehéret jelent, a gyalázat meg semmit

  • narancs.hu
  • 2016. október 11.

Villámnarancs

Tállai András a főnök nyomában.

Már az Országgyűlés előtt van az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény módosítója, mely szerint ezentúl adótitoknak minősül  „az adózó által törvényben meghatározott kedvezményezett célra történő felajánlás esetén a támogatást nyújtó, a felajánló adózó megnevezése, az általa igénybe vett adókedvezmény, jóváírás, valamint az általa juttatott támogatás, felajánlott adó vagy adóelőleg mértéke, továbbá a támogatott megnevezése, a támogatott által kapott támogatás és a támogatott javára felajánlott adó vagy adóelőleg mértéke.

Egyszerűbben: sosem tudod meg kedves magyar adófizető,

hogy melyik – akár állami – cég mennyi pénzt tolt például egy stadionépítésbe, de ne is stadionozzunk, hiszen azt sem tudod meg, hogy kicsoda vagy micsoda kapott ilyen támogatást.

Persze ma már nem lepődik meg senki egy ilyen húzáson, s az is valószínű, hogy ezért a nyilvánvaló disznóságért nem fognak tízezrek tüntetni a parlament előtt.

De az azért újdonság, ahogy Tállai András NAV-elnök, államtitkár a törvénymódosítást megindokolja; hogy tudniillik azért van erre  szükség, mert „a módosításban meghatározott szigorúbb feltételek és az adatok egy részének megismerhetősége összességében hozzájárulhat az adókedvezmények és az ezek alapjául szolgáló juttatások áttekinthetőségéhez”.

Tehát minél jobban titkolunk valamit, az annál áttekinthetőbb.

Hogy ez baromság? Biztos az? Egy olyan országban is, ahol egy érvénytelen népszavazás a miniszterelnök szerint „elérte célját”?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.