Plágium! Schmitt Pál egy klubba került a Led Zeppelinnel

  • narancs.hu
  • 2016. április 12.

Villámnarancs

A Led Zeppelin ideális célpont, elvégre az akkori kritikusok már első két (máig ájult tisztelettel övezett) albumuk 1969-es megjelenése alkalmából is pedzegettek róluk ilyesmiket.

A nap plágiumhíre szerint ezúttal két tisztességben megőszült rockzenészt kaptak schmittelésen. A dolog szépséghibája, hogy a Jimmy Page-Robert Plant duónak 45 évvel híres szerzeményük, a Stairway To Heaven megjelenése után kell bíróság elé állnia az Egyesült Államokban, s majdnem két évvel azután, hogy az első hírek felröppentek volna arról, hogy perelni fogják őket.

false

A plágiumvád szerint a Spirit nevű, már a maga idejében sem túlságosan ismert, s azóta majdnem elfeledett (ámde a hatvanas évek végén a Led Zeppelinnel együtt turnézó) amerikai zenekar instrumentális (!) szerzeménye (Taurus című), legalábbis akkordmenetét tekintve, feltűnően emlékeztet Page-ék évekkel később, wales-i magányban íródott dalára (a két inkriminált számot itt és itt hallgathatják meg). A bíróság valamint az esküdtek számára oly meggyőzőnek tűnik a hasonlatosság, hogy Gary Klausner los angeles-i bíró (a BBC tudósítása szerint muzikológiai érveket sem nélkülöző) döntése szerint a világhírű Led-Zeppelin-tagok kénytelenek megvárni e tárgyban az esküdtszék ítéletét is. A Spirit néhai, még 1997 elején vízbe fúlt gitárosa, a Taurust 17 évesen komponáló és felgitározó Randy Wolfe (vagy ahogy a világ megismerte: Randy California) nevében meghatalmazottként egy bizonyos Michael Skidmore perelte be a zenekart, s ha nyer, övé a megítélt kártérítés fele. A jelentős késésen nem kell fennakadni: elég néhány nagy visszhangot kiváltó, a felperesek számára sikeres plágiumper (például Pharrell Williams és Robin Thicke popsztárok  éppen tavaly fizetettek 7,4 millió dollárt Marvin Gaye örököseinek a Blurred Lines miatt), és máris feltámad a kapzsiság az emberekben, látva, hogy a bíróságok, pláne a tengerentúlon kevéssé megértőek a rock, pop, hip hop, stb. (hogy csak a „könnyű” műfajokat említsük) saját hagyományát recikláló természete iránt. A Led Zeppelin pedig ideális célpont, elvégre az akkori kritikusok már első két (máig ájult tisztelettel övezett) albumuk 1969-es megjelenése alkalmából is pedzegették, hogy több daluk bizony klasszikus blues- és folk-számok átértelmezése, s nem csak azok, ahol feltüntették az eredeti szerzőt is. Csak éppen ez még nem magyarázza, hogyan lesz egy rockszám (mint a Stairway To Heaven) oly átütően jó és egyben sikeres.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.