Plágium! Schmitt Pál egy klubba került a Led Zeppelinnel

  • narancs.hu
  • 2016. április 12.

Villámnarancs

A Led Zeppelin ideális célpont, elvégre az akkori kritikusok már első két (máig ájult tisztelettel övezett) albumuk 1969-es megjelenése alkalmából is pedzegettek róluk ilyesmiket.

A nap plágiumhíre szerint ezúttal két tisztességben megőszült rockzenészt kaptak schmittelésen. A dolog szépséghibája, hogy a Jimmy Page-Robert Plant duónak 45 évvel híres szerzeményük, a Stairway To Heaven megjelenése után kell bíróság elé állnia az Egyesült Államokban, s majdnem két évvel azután, hogy az első hírek felröppentek volna arról, hogy perelni fogják őket.

false

A plágiumvád szerint a Spirit nevű, már a maga idejében sem túlságosan ismert, s azóta majdnem elfeledett (ámde a hatvanas évek végén a Led Zeppelinnel együtt turnézó) amerikai zenekar instrumentális (!) szerzeménye (Taurus című), legalábbis akkordmenetét tekintve, feltűnően emlékeztet Page-ék évekkel később, wales-i magányban íródott dalára (a két inkriminált számot itt és itt hallgathatják meg). A bíróság valamint az esküdtek számára oly meggyőzőnek tűnik a hasonlatosság, hogy Gary Klausner los angeles-i bíró (a BBC tudósítása szerint muzikológiai érveket sem nélkülöző) döntése szerint a világhírű Led-Zeppelin-tagok kénytelenek megvárni e tárgyban az esküdtszék ítéletét is. A Spirit néhai, még 1997 elején vízbe fúlt gitárosa, a Taurust 17 évesen komponáló és felgitározó Randy Wolfe (vagy ahogy a világ megismerte: Randy California) nevében meghatalmazottként egy bizonyos Michael Skidmore perelte be a zenekart, s ha nyer, övé a megítélt kártérítés fele. A jelentős késésen nem kell fennakadni: elég néhány nagy visszhangot kiváltó, a felperesek számára sikeres plágiumper (például Pharrell Williams és Robin Thicke popsztárok  éppen tavaly fizetettek 7,4 millió dollárt Marvin Gaye örököseinek a Blurred Lines miatt), és máris feltámad a kapzsiság az emberekben, látva, hogy a bíróságok, pláne a tengerentúlon kevéssé megértőek a rock, pop, hip hop, stb. (hogy csak a „könnyű” műfajokat említsük) saját hagyományát recikláló természete iránt. A Led Zeppelin pedig ideális célpont, elvégre az akkori kritikusok már első két (máig ájult tisztelettel övezett) albumuk 1969-es megjelenése alkalmából is pedzegették, hogy több daluk bizony klasszikus blues- és folk-számok átértelmezése, s nem csak azok, ahol feltüntették az eredeti szerzőt is. Csak éppen ez még nem magyarázza, hogyan lesz egy rockszám (mint a Stairway To Heaven) oly átütően jó és egyben sikeres.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.