Rogán Antal a védhetetlent próbálta védeni Balónál

  • narancs.hu
  • 2015. október 28.

Villámnarancs

Ez az ember felel majd a kormány kommunikációjáért. Sok szerencsét, kormány!

Minden ellenkező irányú előzetes híreszteléssel és várakozással szemben (hogy ti. majd ő lesz a kormányellenes csodafegyver), Baló György igazi, régi vágású közszolgálati műsort indított az RTL Klubon, a 2010 előtti közmédia legjobb hagyományait folytatva. Az aktuális közéleti kérdésekről többpárti vitákat szervez, máskor komoly szakemberek, horribile dictu: tudósok, kutatók elemeznek hosszan egy-egy témát, az egyszemélyes politikusi interjúk pedig mindig udvariasak és korrektek. Baló nem kérdez alá vendégeinek, felveti a kritikus kérdéseket, de soha nem rohanja le, nem szorongatja meg őket.

false

Nem történt ez másképp tegnap este sem, amikor az új minisztert, Rogán Antal kérdezte végig kormányzati struktúráról, állami hirdetésekről, nemzeti konzultációról, menekültkérdésről. A végén azonban megengedett magának két élesebb megjegyzést, bár ezeken sem lovagolt sokat, és ezeket is visszafogottan - ahogy ő fogalmaz: óvatosan - vetette fel.

Az egyik, hogy "lehetetlen megérteni, hogy a kormánytagok miért nem vállalnak vitákat televíziós műsorokban". Amire Rogán először röhincsél egyet, kicsit habog, gondolkozik, majd kivágja, hogy azért nem, mert az ellenzéki pártoknak nincs árnyékkormánya. Amikor Baló ellenveti, hogy szakpolitikusai minden pártnak vannak, akkor Rogán vesz egy 180 fokos fordulatot, és már azzal védekezik, hogy mivel túl sok a párt és túl sok a szakpolitikus, nem lehet mindenkivel vitatkozni. Mivel ez nyilvánvaló hülyeség (hiszen nem kell mindig minden párttal egyszerre vitatkozni), gyorsan továbbugrik, hogy valójában egyik ellenzéki párt sem kormányképes, és ezért nem kell velük vitatkozni. "Ha ennyire jók vagyunk, és nincs ellenzék, akkor miért nem vállalunk vitákat?" - kérdezi Baló, de nem kap választ.

false

A másik felvetés, hogy "önök inkább tudatosan, mint nem tudatosan, hírmonopóliumot építenek az állami pénzen finanszírozott közmédiában", hiszen a kormánytagok alig nyilatkoznak másnak. Amire Rogán csak annyit bír mondani, hogy ő speciel eljött ide, Balóhoz, és majd a többi minisztert is "ösztönözni" fogja arra, hogy kimozduljanak az állami médiából.

A műsornak ezen a ponton vége, de nem is kell több hozzá, hogy lássuk, miért félnek a kormánytagok minden olyan kérdéstől, amit nem a kitartottjaiktól kapnak. Hát azért, mert hiába udvarias és elnéző a riporter - ha a védhetetlent kell védeni, mindenki épp olyan hülyeségeket kénytelen beszélni, mint most Rogán Antal.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.