Rogán Antal a védhetetlent próbálta védeni Balónál

  • narancs.hu
  • 2015. október 28.

Villámnarancs

Ez az ember felel majd a kormány kommunikációjáért. Sok szerencsét, kormány!

Minden ellenkező irányú előzetes híreszteléssel és várakozással szemben (hogy ti. majd ő lesz a kormányellenes csodafegyver), Baló György igazi, régi vágású közszolgálati műsort indított az RTL Klubon, a 2010 előtti közmédia legjobb hagyományait folytatva. Az aktuális közéleti kérdésekről többpárti vitákat szervez, máskor komoly szakemberek, horribile dictu: tudósok, kutatók elemeznek hosszan egy-egy témát, az egyszemélyes politikusi interjúk pedig mindig udvariasak és korrektek. Baló nem kérdez alá vendégeinek, felveti a kritikus kérdéseket, de soha nem rohanja le, nem szorongatja meg őket.

false

Nem történt ez másképp tegnap este sem, amikor az új minisztert, Rogán Antal kérdezte végig kormányzati struktúráról, állami hirdetésekről, nemzeti konzultációról, menekültkérdésről. A végén azonban megengedett magának két élesebb megjegyzést, bár ezeken sem lovagolt sokat, és ezeket is visszafogottan - ahogy ő fogalmaz: óvatosan - vetette fel.

Az egyik, hogy "lehetetlen megérteni, hogy a kormánytagok miért nem vállalnak vitákat televíziós műsorokban". Amire Rogán először röhincsél egyet, kicsit habog, gondolkozik, majd kivágja, hogy azért nem, mert az ellenzéki pártoknak nincs árnyékkormánya. Amikor Baló ellenveti, hogy szakpolitikusai minden pártnak vannak, akkor Rogán vesz egy 180 fokos fordulatot, és már azzal védekezik, hogy mivel túl sok a párt és túl sok a szakpolitikus, nem lehet mindenkivel vitatkozni. Mivel ez nyilvánvaló hülyeség (hiszen nem kell mindig minden párttal egyszerre vitatkozni), gyorsan továbbugrik, hogy valójában egyik ellenzéki párt sem kormányképes, és ezért nem kell velük vitatkozni. "Ha ennyire jók vagyunk, és nincs ellenzék, akkor miért nem vállalunk vitákat?" - kérdezi Baló, de nem kap választ.

false

A másik felvetés, hogy "önök inkább tudatosan, mint nem tudatosan, hírmonopóliumot építenek az állami pénzen finanszírozott közmédiában", hiszen a kormánytagok alig nyilatkoznak másnak. Amire Rogán csak annyit bír mondani, hogy ő speciel eljött ide, Balóhoz, és majd a többi minisztert is "ösztönözni" fogja arra, hogy kimozduljanak az állami médiából.

A műsornak ezen a ponton vége, de nem is kell több hozzá, hogy lássuk, miért félnek a kormánytagok minden olyan kérdéstől, amit nem a kitartottjaiktól kapnak. Hát azért, mert hiába udvarias és elnéző a riporter - ha a védhetetlent kell védeni, mindenki épp olyan hülyeségeket kénytelen beszélni, mint most Rogán Antal.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.