Rogán Antal a védhetetlent próbálta védeni Balónál

  • narancs.hu
  • 2015. október 28.

Villámnarancs

Ez az ember felel majd a kormány kommunikációjáért. Sok szerencsét, kormány!

Minden ellenkező irányú előzetes híreszteléssel és várakozással szemben (hogy ti. majd ő lesz a kormányellenes csodafegyver), Baló György igazi, régi vágású közszolgálati műsort indított az RTL Klubon, a 2010 előtti közmédia legjobb hagyományait folytatva. Az aktuális közéleti kérdésekről többpárti vitákat szervez, máskor komoly szakemberek, horribile dictu: tudósok, kutatók elemeznek hosszan egy-egy témát, az egyszemélyes politikusi interjúk pedig mindig udvariasak és korrektek. Baló nem kérdez alá vendégeinek, felveti a kritikus kérdéseket, de soha nem rohanja le, nem szorongatja meg őket.

false

Nem történt ez másképp tegnap este sem, amikor az új minisztert, Rogán Antal kérdezte végig kormányzati struktúráról, állami hirdetésekről, nemzeti konzultációról, menekültkérdésről. A végén azonban megengedett magának két élesebb megjegyzést, bár ezeken sem lovagolt sokat, és ezeket is visszafogottan - ahogy ő fogalmaz: óvatosan - vetette fel.

Az egyik, hogy "lehetetlen megérteni, hogy a kormánytagok miért nem vállalnak vitákat televíziós műsorokban". Amire Rogán először röhincsél egyet, kicsit habog, gondolkozik, majd kivágja, hogy azért nem, mert az ellenzéki pártoknak nincs árnyékkormánya. Amikor Baló ellenveti, hogy szakpolitikusai minden pártnak vannak, akkor Rogán vesz egy 180 fokos fordulatot, és már azzal védekezik, hogy mivel túl sok a párt és túl sok a szakpolitikus, nem lehet mindenkivel vitatkozni. Mivel ez nyilvánvaló hülyeség (hiszen nem kell mindig minden párttal egyszerre vitatkozni), gyorsan továbbugrik, hogy valójában egyik ellenzéki párt sem kormányképes, és ezért nem kell velük vitatkozni. "Ha ennyire jók vagyunk, és nincs ellenzék, akkor miért nem vállalunk vitákat?" - kérdezi Baló, de nem kap választ.

false

A másik felvetés, hogy "önök inkább tudatosan, mint nem tudatosan, hírmonopóliumot építenek az állami pénzen finanszírozott közmédiában", hiszen a kormánytagok alig nyilatkoznak másnak. Amire Rogán csak annyit bír mondani, hogy ő speciel eljött ide, Balóhoz, és majd a többi minisztert is "ösztönözni" fogja arra, hogy kimozduljanak az állami médiából.

A műsornak ezen a ponton vége, de nem is kell több hozzá, hogy lássuk, miért félnek a kormánytagok minden olyan kérdéstől, amit nem a kitartottjaiktól kapnak. Hát azért, mert hiába udvarias és elnéző a riporter - ha a védhetetlent kell védeni, mindenki épp olyan hülyeségeket kénytelen beszélni, mint most Rogán Antal.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.