Verseket pisilő aktmodell dicsőíti Vidnyánszkyt a saját lapjában

  • narancs.hu
  • 2014. június 9.

Villámnarancs

Viola Szandra testverselő költői, filozófiai és közéleti munkásságával ismerkedünk.

Viola Szandra költő és tánckritikus. 2008-ban már megjelent egy kötete Léleksztriptíz címmel, amelyben rendhagyó módon a szerzőről készült „művészi aktfotók” is szerepeltek. Erről a kortárs költészet bemutatásában általában mértéktartó Bors is beszámolt. A cikkből kiderül, hogy Szandrának a modellkedés csak pénzkereset, azonban „az igazira váró Szandra számára hiába a férfi a múzsa, sok pasi mégsem érti meg a lelkivilágát. – Fontos, hogy a párom ne csak elfogadja, meg is értse a verseimet – mondja az elsősorban külsejével hódító lány”.

Az alkotás folyamatáról egyik nyilvános fellépésén így vallott a szeged.hu tudósítása szerint:

– A versírás nálam belső kényszer, mint a pisilés – mondja Szandra. – Csak egy bizonyos ideig bírom tartogatni, aztán fogok egy papírt (nem WC-papírt, hanem), amire írni lehet, és kiadom magamból.

Nemrég indította el „Szandra, a testverselő” című rajongói oldalát a Facebookon. Erre a Velvet is felfigyelt, nekik többek között ezt nyilatkozta:

„Bízom benne, hogy így többen fognak az irodalomhoz visszafordulni, ha kell, bikiniben mondok verset, ha kell, a meztelen testemre írom fel a költeményeket akár a véremmel is. A lényeg, hogy ne hagyjuk a verset meghalni!”

Verseiből találunk bőven az interneten, nekünk speciel ez a részlet az egyik kedvencünk (az egész vers itt):

„Gyermekként jól begyakaroltad (sic!)
a káromkodás-varázsigéket.
Avas fotelokba fektetted magad, romlott ételt.
Magunkat nézünk a tévében,
mi vagyunk a tv visszája.
Végre kiegészülsz velem, ha elmegyek.”
false

 

Fotó: Szandra, a testverselő/Facebook

Viola Szandra tavaly elment Bakuba is, ahol az „International Forum of Young Poetesses” című konferencián hazánkat képviselte. A baráti országgal továbbra is ápolja a kapcsolatokat, hiszen tavaly egy interjúban elmondta: „Vilayat Guliyev azerbajdzsáni nagykövettel közösen antológiát szerkesztünk, amelyben a magyar és az azerbajdzsán kortárs költőket mutatjuk majd be.” Reméljük, Szandra azóta folyékonyan beszél azerbajdzsán.
Az Írószövetség lapja, a Magyar Napló meleg hangú tudósítása alapján mozgalmasnak és tanulságosnak képzeljük el nyilvános fellépéseit: „Még a halálvágyat munkássága középpontjába állító Shonenhauer (sic!) is elismeri, hogy a művészet a semmi és az unalom elleni leghatékonyabb eszköz, mutatott rá az írónő. Majd meghallgathattuk A metaforikus pajzán buzgóságra buzdítása az férjfiaknak című versét, s ebből megtudhattuk, miként nem mernek a férfiak döfni, szúrni, gyümölcsnedves húsba fúlni. Ám a játéktól szinte azonnal a létezés tragikuma és abszurditása felé fordult a költőnő, A halál oka című művében.”
De mindez nem érne meg nálunk egy cikket. Ellenben a Magyar Teátrumnak színikritikákat író szerző legutóbbi tárcája különösen emlékezetesre sikeredett. Ebben a Katonában rendezett színház-politikai beszélgetésről fejti ki gondolatait. Emlékeztetnénk, hogy a Magyar Teátrumi Társaság által kiadott lapról van szó, amely társaságnak az elnöke Vidnyánszky Attila. A neves tánckritikus és költő tehát Vidnyánszky lapjában értékeli a látottakat, és el nem hinnék, milyen eredményre jut:
„A két és fél órás vita alatt egyedül Vidnyánszky Attila volt, aki szó szerint, és egész jelenlétével is, az ontológiai lényegről és az ontológiai színházról beszélt; katarzisról, szolgálatról, nemzeti értékekről és a nézőről, annak is a lelkéről. (Oberfrank és Ascher is egy-egy fél mondat erejéig csatlakoztak ehhez.)”
Schilling Árpád viszont nem tudta becsapni: „Schilling szerint a színház lényege a szabadság, bár olykor úgy érzem, valójában önös (privát) liberalizmus húzódik szabadságfogalma mögött.” A Krétakör vezetője Viola Szandra megítélése szerint „zsigeri bomlasztóként volt jelen”. Sőt a helyzet talán még rosszabb! Lehet, hogy nem is zsigerből jön az a bomlasztás? „Zsigeri, ha nem igaz, amit Vidnyánszky állít, hogy külföldről pénzelik őt, onnan biztatják pártalapításra, uszítják ellenségeskedésre.”
Mi az ellenségeskedést a magunk részéről mélyen elítéljük, ezért megragadjuk az alkalmat, és reményünket fejezzük ki, hogy Viola Szandra a jövőben is hasonlóan gyönyörűséges verseket ír, eredményesen képviseli az országot külföldön, valamint továbbra is fáradhatatlanul  harcol a költészet túléléséért az aktfotózás és a keresztény-nemzeti elkötelezettségű publicisztika eszközeivel.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.