film

Bazi nagy görög lagzi 3.

  • SzSz
  • 2023. szeptember 20.

Visszhang

A 2002-es első rész Hollywood egyik nagy tündérmeséje.

A forgatókönyvet Nia Vardalos a saját élményei alapján, eredetileg egyszemélyes színpadi műsornak írta – a görög felmenőkkel rendelkező Rita Wilson és férje, Tom Hanks azonban meglátták benne a potenciált. Végül az apró független film az év egyik legnagyobb sikerévé, nem mellesleg pedig minden idők legnagyobb bevételű romantikus komédiájává vált. Nem csoda, ha alkotója azóta sem tudott elszakadni tőle: egy befuccsolt tévésorozatot és egy hasonlóan elhibázott folytatást követően, 21 évvel az eredeti után megérkezett a harmadik rész is, mely nem is annyira az elődökre, mint inkább a Mamma Mia-filmekre hajaz: a helyszín ezúttal egy apró görög sziget a maga furcsa figuráival és képeslapra illő naplementéivel – ideutazik Tou­la és családja, hogy az elhunyt édesapa utolsó kívánságát teljesítve felkutassa a gyerekkori barátait. ABBA-slágerek helyett ezúttal buzuki szól és szirtakit járnak a szereplők, előbukkan egy eltitkolt családtag, a múlt utat mutat a jövőnek, és a címhez méltóan még egy esküvőre is sor kerül. Igaz, az a görög helyett ezúttal inkább fele-fele arányban a görög és szír hagyományoknak megfelelően zajlik le. A mondanivaló a család fontosságáról és mások elfogadásáról megmaradt, a poénokból viszont jóval kevesebb jut: aki emlékszik még az első rész hőseire, az örülhet, hogy mit sem változtak, a többiek pedig nem nagyon érdekelték Vardalost, aki jogosan véli úgy, hogy új nézők egy harmadik résznél ritkán bukkannak fel. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.