koncert

Codeine

Visszhang

Elég nagy meglepetés volt az év elején, amikor az amerikai Codeine bejelentette, hogy az idén újra összeállnak.

A New York-i zenekar a Red House Painters és a Low mellett a slow­core irányzat úttörői közé tartozik, mely stílust nagyon leegyszerűsítve két komponens alkot: a szomorúság és a lassúság. A Codeine pár évi működés után a 90-es évek közepén oszlott fel, és azóta csupán néhány koncertet vállaltak 2012-ben. A mostani röpke európai turné apropója az volt, hogy nemrég megjelent egy archív album az együttes 1992-es, fiókban maradt felvételeiből (Dessau, 2022) és gyanítható, hogy ezután ismét csend következik; a tagok közül már csak a dobos Chris Brokaw zenél aktívan, úgyhogy nagy szerencse, hogy Bécset is útba ejtették.

Bár a zenészek percekig szöszöltek a színpadon, mielőtt elkezdték volna a koncertet az első lemez nyitódalával, a D-vel, de innentől kezdve teljes volt az áhítat a koncert utolsó percéig. Hiába szűkös a Codeine zenei eszköztára Stephen Immerwahr beszédbe hajló énekhangjával és John Engle furcsa, hosszan kipengetett akkordjaival, mégis megkapó volt az a kémia, ami három olyan ember között van, akik több évtizede már csak alkalomszerűen jönnek össze zenélni. A Codeine teljesen figyelmen kívül hagyta a hagyományos dalszerkezeteket, és valahogy ez a koncert is inkább valami furcsa szeánsznak tűnt, és talán nem szentségtörés azt mondani, hogy még a zsáner klasszikusának számító Frigid Stars LP (1990) dalai is sokkal nagyobbat ütöttek ezen a vasárnapi estén egy lepattant bécsi klubban, mint eredeti formájukban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.