Visszhang: könyv

Robert Seethaler: A névtelen kávéház

Visszhang

A regény hőse, Simon a háború alatt elveszítette apját, anyját.

Hadiárvák otthonában nőtt föl, aztán a piacon dolgozott mindenesként, majd kávéházat nyitott. Valahonnan lett pénze a vállalkozáshoz, biztos elszántan spórolt, de ez mintha nem lenne fontos. Látjuk, mi történik vele, milyen italokat, ételeket készít, a vendégeihez azonban olykor közelebb kerülünk, mint hozzá. Akad piaci díjbirkózó, csélcsap festő, jószívű hentes, van, aki lefelé csúszik, más takarékosan él. Senyvednek, elbuknak vagy meghalnak, csak kulturáltabban, mint ahogy egy Tar Sándor-i korcsma tájékán szokás. Bécsben, 1966-ban feltűnően hosszú ideig lehet lamentálni azon, hogy egy félőrült, de szeretnivaló, ugyanakkor tolvaj nő tetteire mentség-e, hogy szenvedélybeteg. Kapunk monológokat, amelyekhez nem tartozik ember, látni emlékezetes pillanatokat, például ahogy egy alkoholista feje körül, a nyitott ajtóban tejszerű derengés látszik, mert kinn eleredt a hó. Egy-egy mondat világosságot gyújt: „A vízben minden ember szép.” „Anya mindig keresztet rajzolt a hüvelykujjával a homlokunkra, mielőtt beúsztunk.” „Én voltam az… kérlek, ne mondj nekik semmit.”

A bécsi szegény élet a könyv szerint attól lesz a pokolinál egy fokkal jobb, ha az esetlegesen összekerült emberek tisztességgel bánnak egymással. Az az egyszerű öröm is segíthet túlélni valakinek, hogy minden hétvégén meglátogat egy nénit az otthonban, és ámítja, hogy az üzlet továbbra is jól megy, mert a puncs, amit ott mértek, az ő receptje alapján készült.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.