Visszhang: könyv

Robert Seethaler: A névtelen kávéház

Visszhang

A regény hőse, Simon a háború alatt elveszítette apját, anyját.

Hadiárvák otthonában nőtt föl, aztán a piacon dolgozott mindenesként, majd kávéházat nyitott. Valahonnan lett pénze a vállalkozáshoz, biztos elszántan spórolt, de ez mintha nem lenne fontos. Látjuk, mi történik vele, milyen italokat, ételeket készít, a vendégeihez azonban olykor közelebb kerülünk, mint hozzá. Akad piaci díjbirkózó, csélcsap festő, jószívű hentes, van, aki lefelé csúszik, más takarékosan él. Senyvednek, elbuknak vagy meghalnak, csak kulturáltabban, mint ahogy egy Tar Sándor-i korcsma tájékán szokás. Bécsben, 1966-ban feltűnően hosszú ideig lehet lamentálni azon, hogy egy félőrült, de szeretnivaló, ugyanakkor tolvaj nő tetteire mentség-e, hogy szenvedélybeteg. Kapunk monológokat, amelyekhez nem tartozik ember, látni emlékezetes pillanatokat, például ahogy egy alkoholista feje körül, a nyitott ajtóban tejszerű derengés látszik, mert kinn eleredt a hó. Egy-egy mondat világosságot gyújt: „A vízben minden ember szép.” „Anya mindig keresztet rajzolt a hüvelykujjával a homlokunkra, mielőtt beúsztunk.” „Én voltam az… kérlek, ne mondj nekik semmit.”

A bécsi szegény élet a könyv szerint attól lesz a pokolinál egy fokkal jobb, ha az esetlegesen összekerült emberek tisztességgel bánnak egymással. Az az egyszerű öröm is segíthet túlélni valakinek, hogy minden hétvégén meglátogat egy nénit az otthonban, és ámítja, hogy az üzlet továbbra is jól megy, mert a puncs, amit ott mértek, az ő receptje alapján készült.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.