Visszhang: kiállítás

Szipál 101 – Fény-Élet-Örökség

Visszhang

„Hány feleségem volt? Hát öt! És az ötödik volt a legjobb!” – nevet a kiállításvégi portréfilmben Szipál Martin.

Bethany Lathrop 35 évvel volt fiatalabb nála: „Húsz évig éltünk együtt, amíg ő meg nem halt.” A tárlat szintén egy videóval indul, Szipál fotográfus fia, Péter is hasonló derűvel meséli, hogy teljesen csak a születésénél volt jelen az apja, utána már nem annyira. Barátok és kollégák vallanak arról, hogy milyen ember és milyen alkotó volt az 1956-ban Los Angelesbe emigrált művész. (Vin­cze Lilla: „Élettanácsokat adtál és bohémságot!”)

Szipál debreceni fotósdinasztiából származott, a tárlat bemutat családi relikviákat is, megképezve az otthoni miliőt. Ahogy a művész a fény és árnyék dinamikájával és a geometriai alakzatok mintájára (ezeket vázlatok is bizonyítják) komponálta a hollywoodi művészekről készített portréit, úgy a kiállítás is az ellentétekkel és a formákkal játszik. Berendezték a műtermét is, így hatásosan tudták (főképp a negyedik, csarnokszerű teremben) megmutatni azt is, hogy miben volt Szipál a legerősebb. Ő nem az attribútumokra volt kíváncsi („Meg akarom nézni, milyen vagy haj meg minden nélkül” – mondta Vinczének), hanem valami esszenciálisabbra. Számára a tekintet volt a legfontosabb; zavarba ejtően merednek ránk az elegánsan installált alkotások.

A végén lehet játszani is, bemenni a legismertebb beállításába és fotózkodni. De az anyag felmutatja a sok vicc mögött az életmű értékeit is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.