„A halvérűség csak álca”

Radek Baborák kürtművész, karmester

Zene

Két év leforgása alatt megnyerte a legjelentősebb európai zenei versenyeket, tizennyolc évesen már a Cseh Filharmonikusok első kürtöse volt, majd München és Bamberg után, 2003 és 2010 között az „álompozícióban”, a Berlini Filharmonikusok első kürtöseként szolgált. Azóta főként számos kamaraformációja élén vagy karmesterként járja a világot.

Magyar Narancs: Reinhold Glière kürtversenye nem szokványos darab: a sztálini érában, 1951-ben mutatták be Leningrádban, de stílusában meghatározó a nyugati romantikus zene hatása is. A szólistának igen nehéz dolga van benne – a berliniekkel például előtted senki sem játszotta. Miért gondoltál arra, hogy érdemes elővenni?

Radek Baborák: A kürtre írt repertoár közel sem olyan gazdag, mint a zongoráé, a hegedűé vagy a csellóé, ezért meg kell becsülnünk minden versenyművet, főként a romantikus vagy posztromantikus stílusban íródottakat. Nekünk sajnos nincsenek olyan grandiózus darabjaink, mint Rachmaninov zongoraversenyei, ezért a Glière-versenymű tulajdonképpen egyfajta pótlék. Amikor Berlinben elkezdtük próbálni, néhány zenész nagyon szkeptikus volt a darab minőségét illetően. De mégis, olyan mű, amelyet öröm játszani és hallgatni is – kiváló példa erre a harmadik tétel hopák táncmotívumának magával ragadó energiája.

MN: Az eredeti, Valerij Polek-féle virtuóz kadenciával fogod-e játszani Szegeden, vagy van saját verziód?

RB: Csak rövid ideig tanultam zeneszerzést, valójában azért, mert kellett egy kibúvó a sorkatonaság alól. Nagyszerű professzorommal a zeneszerzés mellett egy sor modern művet elemeztünk, így sikerült képbe jönnöm a kortárs repertoárral is. Mostanság főként szólókürtre írok rövidebb darabokat, a kadenciák viszont mindig a szívügyeim voltak. A Glière-hez három különböző kadenciám is van, ezek közül fogom valamelyiket elővenni, vagy esetleg összeállítok belőlük egy újat.

MN: Melyik múltbéli zeneszerzőt kérnéd meg arra, hogy írjon neked egy kürtversenyt?

RB: Kapásból Brahms és Sibelius jut eszembe, illetve természetesen Dvořák. A gondolataim rég­óta az átiratok körül forognak, foglalkoztat például, hogy nekiveselkedjek valamelyik Dvořák-versenyműnek. Örömteli dolog, hogy Mozart több kürtversenyt is írt, Beethoven viszont fájdalmasan hiányzik a klasszikus repertoárból. A kürtirodalom mintegy negyven jelentős versenyművet tartalmaz, de ezek többségét sajnos ritkán hallani, mert kevésbé ismert szerzők tollából származnak. Majdnem kifelejtettem valakit: nagyon boldog lennék, ha Schubert is írt volna kürtversenyt!

MN: Melyik az a darab, amelyik szerinted több figyelmet érdemelne?

RB: A kiváló svéd zeneszerző, Kurt Atterberg kürtversenye mindenképpen ilyen. De hiába állítom, hogy valamit sikerre lehet vinni, a koncertszervezőket és más művészeti döntéshozókat gyakran nehéz meggyőzni. Akad persze kivétel: John Williams 2003-ban keletkezett kürtversenye a szólista és a zenekar szempontjából is komoly technikai kihívás, de jövőre lehetőségem adódik eljátszani a Cseh Filharmonikusokkal, Daniel Harding vezényletével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.