„A halvérűség csak álca”

Radek Baborák kürtművész, karmester

Zene

Két év leforgása alatt megnyerte a legjelentősebb európai zenei versenyeket, tizennyolc évesen már a Cseh Filharmonikusok első kürtöse volt, majd München és Bamberg után, 2003 és 2010 között az „álompozícióban”, a Berlini Filharmonikusok első kürtöseként szolgált. Azóta főként számos kamaraformációja élén vagy karmesterként járja a világot.

Magyar Narancs: Reinhold Glière kürtversenye nem szokványos darab: a sztálini érában, 1951-ben mutatták be Leningrádban, de stílusában meghatározó a nyugati romantikus zene hatása is. A szólistának igen nehéz dolga van benne – a berliniekkel például előtted senki sem játszotta. Miért gondoltál arra, hogy érdemes elővenni?

Radek Baborák: A kürtre írt repertoár közel sem olyan gazdag, mint a zongoráé, a hegedűé vagy a csellóé, ezért meg kell becsülnünk minden versenyművet, főként a romantikus vagy posztromantikus stílusban íródottakat. Nekünk sajnos nincsenek olyan grandiózus darabjaink, mint Rachmaninov zongoraversenyei, ezért a Glière-versenymű tulajdonképpen egyfajta pótlék. Amikor Berlinben elkezdtük próbálni, néhány zenész nagyon szkeptikus volt a darab minőségét illetően. De mégis, olyan mű, amelyet öröm játszani és hallgatni is – kiváló példa erre a harmadik tétel hopák táncmotívumának magával ragadó energiája.

MN: Az eredeti, Valerij Polek-féle virtuóz kadenciával fogod-e játszani Szegeden, vagy van saját verziód?

RB: Csak rövid ideig tanultam zeneszerzést, valójában azért, mert kellett egy kibúvó a sorkatonaság alól. Nagyszerű professzorommal a zeneszerzés mellett egy sor modern művet elemeztünk, így sikerült képbe jönnöm a kortárs repertoárral is. Mostanság főként szólókürtre írok rövidebb darabokat, a kadenciák viszont mindig a szívügyeim voltak. A Glière-hez három különböző kadenciám is van, ezek közül fogom valamelyiket elővenni, vagy esetleg összeállítok belőlük egy újat.

MN: Melyik múltbéli zeneszerzőt kérnéd meg arra, hogy írjon neked egy kürtversenyt?

RB: Kapásból Brahms és Sibelius jut eszembe, illetve természetesen Dvořák. A gondolataim rég­óta az átiratok körül forognak, foglalkoztat például, hogy nekiveselkedjek valamelyik Dvořák-versenyműnek. Örömteli dolog, hogy Mozart több kürtversenyt is írt, Beethoven viszont fájdalmasan hiányzik a klasszikus repertoárból. A kürtirodalom mintegy negyven jelentős versenyművet tartalmaz, de ezek többségét sajnos ritkán hallani, mert kevésbé ismert szerzők tollából származnak. Majdnem kifelejtettem valakit: nagyon boldog lennék, ha Schubert is írt volna kürtversenyt!

MN: Melyik az a darab, amelyik szerinted több figyelmet érdemelne?

RB: A kiváló svéd zeneszerző, Kurt Atterberg kürtversenye mindenképpen ilyen. De hiába állítom, hogy valamit sikerre lehet vinni, a koncertszervezőket és más művészeti döntéshozókat gyakran nehéz meggyőzni. Akad persze kivétel: John Williams 2003-ban keletkezett kürtversenye a szólista és a zenekar szempontjából is komoly technikai kihívás, de jövőre lehetőségem adódik eljátszani a Cseh Filharmonikusokkal, Daniel Harding vezényletével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.