„A halvérűség csak álca”

Radek Baborák kürtművész, karmester

Zene

Két év leforgása alatt megnyerte a legjelentősebb európai zenei versenyeket, tizennyolc évesen már a Cseh Filharmonikusok első kürtöse volt, majd München és Bamberg után, 2003 és 2010 között az „álompozícióban”, a Berlini Filharmonikusok első kürtöseként szolgált. Azóta főként számos kamaraformációja élén vagy karmesterként járja a világot.

Magyar Narancs: Reinhold Glière kürtversenye nem szokványos darab: a sztálini érában, 1951-ben mutatták be Leningrádban, de stílusában meghatározó a nyugati romantikus zene hatása is. A szólistának igen nehéz dolga van benne – a berliniekkel például előtted senki sem játszotta. Miért gondoltál arra, hogy érdemes elővenni?

Radek Baborák: A kürtre írt repertoár közel sem olyan gazdag, mint a zongoráé, a hegedűé vagy a csellóé, ezért meg kell becsülnünk minden versenyművet, főként a romantikus vagy posztromantikus stílusban íródottakat. Nekünk sajnos nincsenek olyan grandiózus darabjaink, mint Rachmaninov zongoraversenyei, ezért a Glière-versenymű tulajdonképpen egyfajta pótlék. Amikor Berlinben elkezdtük próbálni, néhány zenész nagyon szkeptikus volt a darab minőségét illetően. De mégis, olyan mű, amelyet öröm játszani és hallgatni is – kiváló példa erre a harmadik tétel hopák táncmotívumának magával ragadó energiája.

MN: Az eredeti, Valerij Polek-féle virtuóz kadenciával fogod-e játszani Szegeden, vagy van saját verziód?

RB: Csak rövid ideig tanultam zeneszerzést, valójában azért, mert kellett egy kibúvó a sorkatonaság alól. Nagyszerű professzorommal a zeneszerzés mellett egy sor modern művet elemeztünk, így sikerült képbe jönnöm a kortárs repertoárral is. Mostanság főként szólókürtre írok rövidebb darabokat, a kadenciák viszont mindig a szívügyeim voltak. A Glière-hez három különböző kadenciám is van, ezek közül fogom valamelyiket elővenni, vagy esetleg összeállítok belőlük egy újat.

MN: Melyik múltbéli zeneszerzőt kérnéd meg arra, hogy írjon neked egy kürtversenyt?

RB: Kapásból Brahms és Sibelius jut eszembe, illetve természetesen Dvořák. A gondolataim rég­óta az átiratok körül forognak, foglalkoztat például, hogy nekiveselkedjek valamelyik Dvořák-versenyműnek. Örömteli dolog, hogy Mozart több kürtversenyt is írt, Beethoven viszont fájdalmasan hiányzik a klasszikus repertoárból. A kürtirodalom mintegy negyven jelentős versenyművet tartalmaz, de ezek többségét sajnos ritkán hallani, mert kevésbé ismert szerzők tollából származnak. Majdnem kifelejtettem valakit: nagyon boldog lennék, ha Schubert is írt volna kürtversenyt!

MN: Melyik az a darab, amelyik szerinted több figyelmet érdemelne?

RB: A kiváló svéd zeneszerző, Kurt Atterberg kürtversenye mindenképpen ilyen. De hiába állítom, hogy valamit sikerre lehet vinni, a koncertszervezőket és más művészeti döntéshozókat gyakran nehéz meggyőzni. Akad persze kivétel: John Williams 2003-ban keletkezett kürtversenye a szólista és a zenekar szempontjából is komoly technikai kihívás, de jövőre lehetőségem adódik eljátszani a Cseh Filharmonikusokkal, Daniel Harding vezényletével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.