„A halvérűség csak álca”

Radek Baborák kürtművész, karmester

Zene

Két év leforgása alatt megnyerte a legjelentősebb európai zenei versenyeket, tizennyolc évesen már a Cseh Filharmonikusok első kürtöse volt, majd München és Bamberg után, 2003 és 2010 között az „álompozícióban”, a Berlini Filharmonikusok első kürtöseként szolgált. Azóta főként számos kamaraformációja élén vagy karmesterként járja a világot.

Magyar Narancs: Reinhold Glière kürtversenye nem szokványos darab: a sztálini érában, 1951-ben mutatták be Leningrádban, de stílusában meghatározó a nyugati romantikus zene hatása is. A szólistának igen nehéz dolga van benne – a berliniekkel például előtted senki sem játszotta. Miért gondoltál arra, hogy érdemes elővenni?

Radek Baborák: A kürtre írt repertoár közel sem olyan gazdag, mint a zongoráé, a hegedűé vagy a csellóé, ezért meg kell becsülnünk minden versenyművet, főként a romantikus vagy posztromantikus stílusban íródottakat. Nekünk sajnos nincsenek olyan grandiózus darabjaink, mint Rachmaninov zongoraversenyei, ezért a Glière-versenymű tulajdonképpen egyfajta pótlék. Amikor Berlinben elkezdtük próbálni, néhány zenész nagyon szkeptikus volt a darab minőségét illetően. De mégis, olyan mű, amelyet öröm játszani és hallgatni is – kiváló példa erre a harmadik tétel hopák táncmotívumának magával ragadó energiája.

MN: Az eredeti, Valerij Polek-féle virtuóz kadenciával fogod-e játszani Szegeden, vagy van saját verziód?

RB: Csak rövid ideig tanultam zeneszerzést, valójában azért, mert kellett egy kibúvó a sorkatonaság alól. Nagyszerű professzorommal a zeneszerzés mellett egy sor modern művet elemeztünk, így sikerült képbe jönnöm a kortárs repertoárral is. Mostanság főként szólókürtre írok rövidebb darabokat, a kadenciák viszont mindig a szívügyeim voltak. A Glière-hez három különböző kadenciám is van, ezek közül fogom valamelyiket elővenni, vagy esetleg összeállítok belőlük egy újat.

MN: Melyik múltbéli zeneszerzőt kérnéd meg arra, hogy írjon neked egy kürtversenyt?

RB: Kapásból Brahms és Sibelius jut eszembe, illetve természetesen Dvořák. A gondolataim rég­óta az átiratok körül forognak, foglalkoztat például, hogy nekiveselkedjek valamelyik Dvořák-versenyműnek. Örömteli dolog, hogy Mozart több kürtversenyt is írt, Beethoven viszont fájdalmasan hiányzik a klasszikus repertoárból. A kürtirodalom mintegy negyven jelentős versenyművet tartalmaz, de ezek többségét sajnos ritkán hallani, mert kevésbé ismert szerzők tollából származnak. Majdnem kifelejtettem valakit: nagyon boldog lennék, ha Schubert is írt volna kürtversenyt!

MN: Melyik az a darab, amelyik szerinted több figyelmet érdemelne?

RB: A kiváló svéd zeneszerző, Kurt Atterberg kürtversenye mindenképpen ilyen. De hiába állítom, hogy valamit sikerre lehet vinni, a koncertszervezőket és más művészeti döntéshozókat gyakran nehéz meggyőzni. Akad persze kivétel: John Williams 2003-ban keletkezett kürtversenye a szólista és a zenekar szempontjából is komoly technikai kihívás, de jövőre lehetőségem adódik eljátszani a Cseh Filharmonikusokkal, Daniel Harding vezényletével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.