mi a kotta?

A háziúr parancsa

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/36. hétre

„Hogy hűn ragaszkodjon ahhoz, ami elveszett, még halálában sem engedje – vagy éljen, éljen tovább, jusson túl rajta, változtassa át magát, áldozza fel a lelke teljességét, de eme átváltozásban mégis megőrizze saját lényegét, maradjon embernek és ne süllyedjen a vadállat szintjére, amelynek nincsen emlékezete.” Így foglalta össze Ariadne dilemmáját a librettista a zeneszerzőnek írott levelében.

A Budapesti Fesztiválzenekar új évada szokás szerint operaprodukcióval indul. Az Ariadne Naxos szigetén megírása idején fejtörést okozott Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal alkotópárosának; az „eredeti elképzelésük az volt, hogy Molière színdarabja (Hofmannsthal adaptációjában), valamint az Ariadnéról szóló opera egyetlen estén hangozzon el, de ebből teljes kudarc lett” – mesélte Fischer Iván áprilisban a Narancs Online-nak. „Főként azért, mert a háromórás színdarab és a másfél órás opera egymás után túl hosszú, nem bírta a bemutató közönsége. A szerzőpár erre kitalálta azt az elmés megoldást, hogy az operát egy prológus vezesse be, amiből kiderül, a színtársulat miért adja elő a vígjátékot és a tragédiát egyszerre. A gazdag háziúr dönt így, mert nincs idő: mindjárt kezdődik a tűzijáték. A megoldás bravúros, de engem az eredeti koncepció új adaptációja érdekel, mi a szünet előtt Strauss Az úrhatnám polgár-szvitjét adjuk elő, koreográfiával. Ez teljesen új változat lesz.” A fél szcenírozott előadás főszerepeiben Emily Magee és Andrew Staples hallható (Müpa, szeptember 8., 10. és 11., hét óra).

Muzsikusszülők gyerekei könnyebben kötnek ki muzsikuspályán, de ez még nem garancia a sikerre. Ránki Fülöp azonban az elmúlt években rászolgált, hogy generációja egyik legjobbjaként tekintsünk rá – főleg Liszt-interpretációi okán –, most azonban Bach és a Haydn-testvérek, Michael és Joseph műveiből játszik egy csokorral édesanyjával, Klukon Edittel, valamint a Budapesti Vonósokkal. A koncertsorozat egyszerűen az Alma és fája elnevezést viseli (BMC, szeptember 8., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.