mi a kotta?

A háziúr parancsa

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/36. hétre

„Hogy hűn ragaszkodjon ahhoz, ami elveszett, még halálában sem engedje – vagy éljen, éljen tovább, jusson túl rajta, változtassa át magát, áldozza fel a lelke teljességét, de eme átváltozásban mégis megőrizze saját lényegét, maradjon embernek és ne süllyedjen a vadállat szintjére, amelynek nincsen emlékezete.” Így foglalta össze Ariadne dilemmáját a librettista a zeneszerzőnek írott levelében.

A Budapesti Fesztiválzenekar új évada szokás szerint operaprodukcióval indul. Az Ariadne Naxos szigetén megírása idején fejtörést okozott Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal alkotópárosának; az „eredeti elképzelésük az volt, hogy Molière színdarabja (Hofmannsthal adaptációjában), valamint az Ariadnéról szóló opera egyetlen estén hangozzon el, de ebből teljes kudarc lett” – mesélte Fischer Iván áprilisban a Narancs Online-nak. „Főként azért, mert a háromórás színdarab és a másfél órás opera egymás után túl hosszú, nem bírta a bemutató közönsége. A szerzőpár erre kitalálta azt az elmés megoldást, hogy az operát egy prológus vezesse be, amiből kiderül, a színtársulat miért adja elő a vígjátékot és a tragédiát egyszerre. A gazdag háziúr dönt így, mert nincs idő: mindjárt kezdődik a tűzijáték. A megoldás bravúros, de engem az eredeti koncepció új adaptációja érdekel, mi a szünet előtt Strauss Az úrhatnám polgár-szvitjét adjuk elő, koreográfiával. Ez teljesen új változat lesz.” A fél szcenírozott előadás főszerepeiben Emily Magee és Andrew Staples hallható (Müpa, szeptember 8., 10. és 11., hét óra).

Muzsikusszülők gyerekei könnyebben kötnek ki muzsikuspályán, de ez még nem garancia a sikerre. Ránki Fülöp azonban az elmúlt években rászolgált, hogy generációja egyik legjobbjaként tekintsünk rá – főleg Liszt-interpretációi okán –, most azonban Bach és a Haydn-testvérek, Michael és Joseph műveiből játszik egy csokorral édesanyjával, Klukon Edittel, valamint a Budapesti Vonósokkal. A koncertsorozat egyszerűen az Alma és fája elnevezést viseli (BMC, szeptember 8., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.