Interjú

„A hibát kell arannyá változtatni”

Palojtay János zongoraművész

Zene

A harmincas éveiben járó zongoraművész fél lábával az underground színtéren, a másikkal a koncerttermek színpadán áll, és szívesen venné, ha bátrabban megszólítanák a koncert után. Akkor is, ha aznap este nem elégedett.

Magyar Narancs: Klasszikus zongoraművészként improvizálni is szoktál. Nem megszokott dolog.

Palojtay János: Sajnálom, hogy nem az, egy számomra ideális világban a zenész folyamatosan kísérletezik; ha épp nem is alkot, legalább átír, és – szinte csak mellesleg – a sajátjai mellett mások darabjait is játssza. Zeneszerző és előadó szétválasztása eleve viszonylag friss fejlemény, száz-százötven éve jobban elmosódtak a határok. Kiváltképp a barokk korban vagy az azt megelőzőkben, amikor a kotta sokkal inkább csak tájékozódási pontként szolgált, nem a mű végleges állapotát mutatta.

MN: Egészségtelen ez a szétválasztás?

PJ: Úgy látom, sok baj forrása. Tapasztalataim szerint az a kevés szerző, aki hangszeresként is rendszeresen fellép, sokkal átélhetőbb zenét ír, és talán kicsit szolidárisabb is az előadókkal, már ami a játszhatóságot illeti. Azok a hangszeresek pedig, akik maguk is komponálnak, más szerzők logikáját is hamarabb feltérképezik. A könnyűzenében – bár Weber Kristóf „mai népzene” megfogalmazását jobban szeretem – általános, hogy kottát olvasni alig vagy nem tudó zenészek addig próbálgatják az akkordokat, dallamokat, míg egyszer csak azt mondják: ez az, legyen így. Mi, az úgynevezett „komolyzenészek” hajlamosak vagyunk ezt lenézni a tudatosság hiánya miatt, holott az elmúlt néhány évszázad legtöbb műve lényegében ugyanígy keletkezett: először született a zene, majd abból a kotta. Csak persze sokkal több mesterségbeli tudással. Vélhetőleg egy fúga akkor is papíron született, és csak azután szólalt meg, ugyanakkor a mai kortárs komolyzenében kicsit túlsúlyban érzem a szerkesztés szerepét az ösztönösséghez képest. Persze ezek nem ilyen tisztán szétválasztható dolgok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.