Lemez

Négy húron pendül

Kézdy Luca: Home; Santa Diver: Coasts

  • - minek -
  • 2023. március 1.

Kritika

Az utóbbi évtizedek magyar improviza­tív/jazz univerzumának egyik legtudatosabban építkező, élőben és lemezeken is maradandó produkciókat megvalósító művésze Kézdy Luca hegedűs.

Santa Diver névre hallgató, rendhagyó felállású, több műfajból is gazdagon építkező trióját 2006-ban alapította Szesztay Dávid multiinstrumentalista-zeneszerzővel közösen – utóbbi ebben a zenekarban basszusgitárosként szerepel. Kettejükhöz az idők során különböző dobosok is társultak: előbb Halmos András, majd Sárvári Kovács Zsolt, végül Szegő Dávid. A Santa Diver lemezeit mindenekelőtt Kézdy egyedi hegedűjátéka járja át, ami a Santa Diver-lemezeken tökéletes szimbiózisban működik a szintén gondosan effektezett basszusgitárfutamokkal és a virtuóz-szellemes dobolással.

Aki megismerte a Santa Diver gondosan komponált, ugyanakkor kellő játékossággal oldott szerzeményeit, a hangulatok hullámzásából fakadó teremtő feszültséget, a tiszta muzikalitás örömét, valószínűleg kíváncsi lesz Kézdy Luca szólóanyagára is – mire megy magában a hegedűs? Teljesen azért nem maradt egyedül itt sem, a lemez megszólalását (felvétel, keverés, masztering) ezúttal is Szesztay Dávid felügyelte. Minden más értelemben, zeneszerzőként és a hangszeres játék oldaláról is Kézdy kontrollálta a Home című albumot, még a külső és belső borítót is ő tervezte.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.