Lemez

A rátalálás diadala

Blood Orange: Freetown Sound

  • Lang Ádám
  • 2016. augusztus 21.

Zene

Azért van abban valami szép, amikor egy zenész hosszú évek során a szemünk előtt találja meg önmagát.

Ez történt Dev Hynes-szal is, aki a kétezres évek derekán még egy dance punkos zenekarban tűnt fel, majd Lightspeed Champion néven folkos barokkpoppal folytatta szólóban, hogy végül Blood Orange névre váltva készítsen funkkal feldobott new wave-es lemezt, majd még egyet Cupid Deluxe címmel, amelyen erősebben bejöttek a diszkós, r&b-s és soulos hatások. Hynes ekkorra már keresett producer volt: dolgozott Sky Ferreirával, Solange-zsal, a Chemical Brothersszel és Kylie Minouge-gal, valamint filmzeneírásban is kipróbálhatta magát. A második Blood Orange-lemez után így leginkább az volt a kérdés, hogy a nyughatatlan zenész megmarad-e ezen az úton, vagy ismét egy száznyolcvan fokos fordulat következik nála.

A Freetown Soundon kiteljesedik a Cupid Deluxe-on kitapogatott univerzum, és nagyon szép, hogy a korábban még sztereotipikusan fehér műfajokkal próbálkozó zenész végül egy ilyen identitáskereső lemezzel talál rá arra a – szintén sztereotipikusan – fekete popkulturális körre, amelyen belül igazán ki tud bontakozni. Hynes elmondása szerint a lemez gondolati alapja az, hogy apja és anyja is éppen 21 éves volt, amikor Sierra Leonéból, illetve Guyanából Angliába mentek, mint ahogy ő is 21 volt, amikor Angliából Amerikába költözött. A lemez pedig azokról és azoknak szól, akik feketék – vagy épp nem elég feketék bármilyen kontinensen.

A Freetown Sound referenciákkal kollázsszerűen zsúfolt dalai amolyan Ariel Pinkes időutazással visznek el a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulójára, elsősorban nagy ikonja, Michael Jackson idejébe. Sorra jönnek az olyan refrének, amelyeket „le mernénk fogadni, hogy már nagyon régen hallottunk, pedig mégsem”. Mindezt olyan mértékadó hangszereléssel, amely vad is tud lenni, de az alkotó pontosan érzi azt is, amikor a kevés is elég; még a kicsit indokolatlannak tűnő szaxis átvezetések is végeredményben a helyükön vannak. Hynes ráadásul attól sem riad vissza, hogy egy-egy számot szinte teljesen átengedjen a vendégeinek, Nelly Furtadónak vagy mondjuk Empress Ofnak. Ennek, valamint a spoken wordös betéteknek és a múltból, jelenből egyaránt felvonultatott interjúszemplereknek köszönhetően (a De La Soultól kezdve Chance The Rapperen át egészen a különféle közszereplőkig sokan megszólalnak) fiktív filmzeneként áll össze az év egyik legfontosabb fekete albuma, amelyet simán oda lehet tenni Kendrick Lamar (To Pimp A Butterfly) vagy D’Angelo (Black Messiah) utóbbi lemezei mellé még akkor is, ha egy picivel ezek zsenalitása alatt van a színvonal.

Domino, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.