Lemez

A rátalálás diadala

Blood Orange: Freetown Sound

  • Lang Ádám
  • 2016. augusztus 21.

Zene

Azért van abban valami szép, amikor egy zenész hosszú évek során a szemünk előtt találja meg önmagát.

Ez történt Dev Hynes-szal is, aki a kétezres évek derekán még egy dance punkos zenekarban tűnt fel, majd Lightspeed Champion néven folkos barokkpoppal folytatta szólóban, hogy végül Blood Orange névre váltva készítsen funkkal feldobott new wave-es lemezt, majd még egyet Cupid Deluxe címmel, amelyen erősebben bejöttek a diszkós, r&b-s és soulos hatások. Hynes ekkorra már keresett producer volt: dolgozott Sky Ferreirával, Solange-zsal, a Chemical Brothersszel és Kylie Minouge-gal, valamint filmzeneírásban is kipróbálhatta magát. A második Blood Orange-lemez után így leginkább az volt a kérdés, hogy a nyughatatlan zenész megmarad-e ezen az úton, vagy ismét egy száznyolcvan fokos fordulat következik nála.

A Freetown Soundon kiteljesedik a Cupid Deluxe-on kitapogatott univerzum, és nagyon szép, hogy a korábban még sztereotipikusan fehér műfajokkal próbálkozó zenész végül egy ilyen identitáskereső lemezzel talál rá arra a – szintén sztereotipikusan – fekete popkulturális körre, amelyen belül igazán ki tud bontakozni. Hynes elmondása szerint a lemez gondolati alapja az, hogy apja és anyja is éppen 21 éves volt, amikor Sierra Leonéból, illetve Guyanából Angliába mentek, mint ahogy ő is 21 volt, amikor Angliából Amerikába költözött. A lemez pedig azokról és azoknak szól, akik feketék – vagy épp nem elég feketék bármilyen kontinensen.

A Freetown Sound referenciákkal kollázsszerűen zsúfolt dalai amolyan Ariel Pinkes időutazással visznek el a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulójára, elsősorban nagy ikonja, Michael Jackson idejébe. Sorra jönnek az olyan refrének, amelyeket „le mernénk fogadni, hogy már nagyon régen hallottunk, pedig mégsem”. Mindezt olyan mértékadó hangszereléssel, amely vad is tud lenni, de az alkotó pontosan érzi azt is, amikor a kevés is elég; még a kicsit indokolatlannak tűnő szaxis átvezetések is végeredményben a helyükön vannak. Hynes ráadásul attól sem riad vissza, hogy egy-egy számot szinte teljesen átengedjen a vendégeinek, Nelly Furtadónak vagy mondjuk Empress Ofnak. Ennek, valamint a spoken wordös betéteknek és a múltból, jelenből egyaránt felvonultatott interjúszemplereknek köszönhetően (a De La Soultól kezdve Chance The Rapperen át egészen a különféle közszereplőkig sokan megszólalnak) fiktív filmzeneként áll össze az év egyik legfontosabb fekete albuma, amelyet simán oda lehet tenni Kendrick Lamar (To Pimp A Butterfly) vagy D’Angelo (Black Messiah) utóbbi lemezei mellé még akkor is, ha egy picivel ezek zsenalitása alatt van a színvonal.

Domino, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.