Lemez

Schoolboy Q: Blank Face

  • Lang Ádám
  • 2016. augusztus 21.

Zene

A drogárus múlttal vert Schoolboy Q első nagykiadós lemezével, a 2014-es Oxymoronnal vált a Black Hippy kollektíva második legerősebb nevévé (Kendrick Lamar után). A nyugati parti gangsta rap hagyományait továbbíró rapper ráadásul rögtön az amerikai eladási lista élén nyitott – köszönhetően az olyan rádióbarát slágereknek, mint a Studio vagy a Man Of The Year. Csakhogy Q szerint ezeket a számokat csak a kiadó tolta, ő például nem is akarta, hogy a Studio a lemezen legyen. Még a visszavonulás is felmerült benne.

Végül egy házistúdió menedéke lett a megoldás, illetve a kevesebb koncertezés, és talán ezeknek is köszönhető, hogy a Blank Face élete eddigi legerősebb anyaga lett. Bár a „mainstream vagy underground” dilemmája nem oldódott fel, sőt... Egyrészt ott a Miguellel felvett Overtime r&b-je, amelyet ismét a kiadó kért a lemezre, aztán a Kanye Westtel közös THat Part trapslágere, vagy az amúgy szintén zseniális WHateva You Want tánczenés be­ütésű, bulis hiphopja. Másrészt meg jönnek az olyan old school cuccok szuper flow-val, ragadós betétekkel és kiváló produceri munkával a jelenbe plantálva, mint a Groove Tony vagy a Dope Dealer. Az Anderson .Paakkal felvett katartikus nyitó- és címadó dalok még új színeket is hoznak Q világába, így a gond csak az, hogy egyszerűen nem tudja mindezt úgy összefogni, ahogy Kendrick Lamar tette szerteágazó mesterműve, a To Pimp A Butterfly esetében. Így még ha ki is vesszük a két-három gyengébb számot, akkor is csak egy igen jó playlistet kapunk, ahol sok más rapper, énekes és producer között minden számban szerepel Schoolboy Q is.

Universal, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.