Lemez

Schoolboy Q: Blank Face

  • Lang Ádám
  • 2016. augusztus 21.

Zene

A drogárus múlttal vert Schoolboy Q első nagykiadós lemezével, a 2014-es Oxymoronnal vált a Black Hippy kollektíva második legerősebb nevévé (Kendrick Lamar után). A nyugati parti gangsta rap hagyományait továbbíró rapper ráadásul rögtön az amerikai eladási lista élén nyitott – köszönhetően az olyan rádióbarát slágereknek, mint a Studio vagy a Man Of The Year. Csakhogy Q szerint ezeket a számokat csak a kiadó tolta, ő például nem is akarta, hogy a Studio a lemezen legyen. Még a visszavonulás is felmerült benne.

Végül egy házistúdió menedéke lett a megoldás, illetve a kevesebb koncertezés, és talán ezeknek is köszönhető, hogy a Blank Face élete eddigi legerősebb anyaga lett. Bár a „mainstream vagy underground” dilemmája nem oldódott fel, sőt... Egyrészt ott a Miguellel felvett Overtime r&b-je, amelyet ismét a kiadó kért a lemezre, aztán a Kanye Westtel közös THat Part trapslágere, vagy az amúgy szintén zseniális WHateva You Want tánczenés be­ütésű, bulis hiphopja. Másrészt meg jönnek az olyan old school cuccok szuper flow-val, ragadós betétekkel és kiváló produceri munkával a jelenbe plantálva, mint a Groove Tony vagy a Dope Dealer. Az Anderson .Paakkal felvett katartikus nyitó- és címadó dalok még új színeket is hoznak Q világába, így a gond csak az, hogy egyszerűen nem tudja mindezt úgy összefogni, ahogy Kendrick Lamar tette szerteágazó mesterműve, a To Pimp A Butterfly esetében. Így még ha ki is vesszük a két-három gyengébb számot, akkor is csak egy igen jó playlistet kapunk, ahol sok más rapper, énekes és producer között minden számban szerepel Schoolboy Q is.

Universal, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.