Lemez

Schoolboy Q: Blank Face

  • Lang Ádám
  • 2016. augusztus 21.

Zene

A drogárus múlttal vert Schoolboy Q első nagykiadós lemezével, a 2014-es Oxymoronnal vált a Black Hippy kollektíva második legerősebb nevévé (Kendrick Lamar után). A nyugati parti gangsta rap hagyományait továbbíró rapper ráadásul rögtön az amerikai eladási lista élén nyitott – köszönhetően az olyan rádióbarát slágereknek, mint a Studio vagy a Man Of The Year. Csakhogy Q szerint ezeket a számokat csak a kiadó tolta, ő például nem is akarta, hogy a Studio a lemezen legyen. Még a visszavonulás is felmerült benne.

Végül egy házistúdió menedéke lett a megoldás, illetve a kevesebb koncertezés, és talán ezeknek is köszönhető, hogy a Blank Face élete eddigi legerősebb anyaga lett. Bár a „mainstream vagy underground” dilemmája nem oldódott fel, sőt... Egyrészt ott a Miguellel felvett Overtime r&b-je, amelyet ismét a kiadó kért a lemezre, aztán a Kanye Westtel közös THat Part trapslágere, vagy az amúgy szintén zseniális WHateva You Want tánczenés be­ütésű, bulis hiphopja. Másrészt meg jönnek az olyan old school cuccok szuper flow-val, ragadós betétekkel és kiváló produceri munkával a jelenbe plantálva, mint a Groove Tony vagy a Dope Dealer. Az Anderson .Paakkal felvett katartikus nyitó- és címadó dalok még új színeket is hoznak Q világába, így a gond csak az, hogy egyszerűen nem tudja mindezt úgy összefogni, ahogy Kendrick Lamar tette szerteágazó mesterműve, a To Pimp A Butterfly esetében. Így még ha ki is vesszük a két-három gyengébb számot, akkor is csak egy igen jó playlistet kapunk, ahol sok más rapper, énekes és producer között minden számban szerepel Schoolboy Q is.

Universal, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.