Lemez

Valószínűtlen nyaralás

The Avalanches: Wildflower

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2016. augusztus 21.

Zene

Az ausztrál Avalanches elvarázsolt, eszképista és fölöttébb szórakoztató (a szó „élvezetes” és „vicces” értelmében egyaránt), hangmintáktól csak úgy roskadozó debütlemeze, a Since I Left You éppen 16 éve, az ezredfordulón jelent meg, és úgy vált hamar a nullás évek egyik legmeghatározóbb albumává, mintegy a cut and paste-esztétika csúcsművévé, hogy a zenekarról (zenekar ez egyáltalán? és kik vannak benne? alighanem ausztrálok) egy idő után azt sem lehetett eldönteni, hogy létezik-e egyáltalán, vagy nem volt-e más ez az egész, mint egyszeri és megismételhetetlen, ördögi tréfa.

Akárhogy is, ha most, az új lemez ürügyén ismét elővesszük a Since I Left You-t, azonnal feltűnik, hogy ellentétben a korszak akkoriban frissnek és előremutatónak számító zenéivel, milyen keveset kopott az egész. A lemez részleteiben ugyan kapcsolódik az akkor éppen divatosnak számító stílusirányzatokhoz (big­beat, absztrakt-instrumentális hiphop, lounge/exotica-revival, shibuya-kei, filter disco stb.), ám olyan fesztelen eleganciával, könnyedséggel és humorral teszi idézőjelbe, facsarja ki és torzítja el ezeket az ismerős elemeket, hogy bár itt-ott ugyan megmosolyogtatónak tűnhet a hangzás, a végeredmény mégis időtlen, és igazából nem nagyon emlékeztet semmi másra. A legklasszabb mégis az, hogy nem valami avantgárd hangfolyam és pláne nem a minden jó ízlésű ember által mélyen megvetett „őrült stíluskavalkád” az egész, hanem egy szuper jó buli: szivárványszínű hangkulissza egy valószínűtlen nyaraláshoz valami távoli és egzotikus szigeten.

Az a tény, hogy 16 év kreatív szünet után ismét van új Avalanches-lemez (kábé a semmiből), csak még lehetetlenebbé teszi ezt az egész sztorit. Nyilván a készítők is sejtették, hogy egy új Since-et dobni reménytelen és felesleges vállalkozás volna, így aztán a Wildfloweren a kibogarászhatatlan hangminták helyett, illetve mellett a közreműködő sztárvendégekre helyezték a hangsúlyt. Stílszerűen olyan kortárs holdkórosok teszik tiszteletüket a lemezen, mint Danny Brown vagy Ariel Pink, de fel­tűnik a Flaming Lips-es veterán Jonathan Donahue vagy a külön­utas rapper, MF Doom is. A zene meg, hát, nagyjából ki lehet találni: mozaikkockákból összerakosgatott, aztán széttördelt pszich-pop, folkos, barokkpopos, hippis kanyarokkal; hetvenes évekbeli, bajuszos énekes-dalszerzők kósza árnyai; néhol egészen direkt hiphop, aztán kitekert feel-good diszkóba mutálódó újhullám; napfény, csilingelések, éterien úsztatott vokálok, easy-listening; özönvíz előtti hangminták, beszédfoszlányok (plusz az év legjobb/legirritálóbb novelty slágere, a Frankie Sinatra), amelyek vagy összeállnak vagy nem állnak össze jóleső egésszé. Összességében azért működik a lemez, és egyébként is, az ilyen zenének a teljes szétesés vagy az annak határán való látszólagos egyensúlyozás nem árt, inkább használ. A „nahát, ilyen zenét még nem hallottam”-élmény nyilván hiányzik, és az is világos, hogy ezek az évek nem az Avalanches-ről szólnak, de attól ez még nagyon jó kis nyári lemez, egyáltalán nem hiábavaló, hogy elkészült.

EMI, 2016



Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.