Lemez

Valószínűtlen nyaralás

The Avalanches: Wildflower

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2016. augusztus 21.

Zene

Az ausztrál Avalanches elvarázsolt, eszképista és fölöttébb szórakoztató (a szó „élvezetes” és „vicces” értelmében egyaránt), hangmintáktól csak úgy roskadozó debütlemeze, a Since I Left You éppen 16 éve, az ezredfordulón jelent meg, és úgy vált hamar a nullás évek egyik legmeghatározóbb albumává, mintegy a cut and paste-esztétika csúcsművévé, hogy a zenekarról (zenekar ez egyáltalán? és kik vannak benne? alighanem ausztrálok) egy idő után azt sem lehetett eldönteni, hogy létezik-e egyáltalán, vagy nem volt-e más ez az egész, mint egyszeri és megismételhetetlen, ördögi tréfa.

Akárhogy is, ha most, az új lemez ürügyén ismét elővesszük a Since I Left You-t, azonnal feltűnik, hogy ellentétben a korszak akkoriban frissnek és előremutatónak számító zenéivel, milyen keveset kopott az egész. A lemez részleteiben ugyan kapcsolódik az akkor éppen divatosnak számító stílusirányzatokhoz (big­beat, absztrakt-instrumentális hiphop, lounge/exotica-revival, shibuya-kei, filter disco stb.), ám olyan fesztelen eleganciával, könnyedséggel és humorral teszi idézőjelbe, facsarja ki és torzítja el ezeket az ismerős elemeket, hogy bár itt-ott ugyan megmosolyogtatónak tűnhet a hangzás, a végeredmény mégis időtlen, és igazából nem nagyon emlékeztet semmi másra. A legklasszabb mégis az, hogy nem valami avantgárd hangfolyam és pláne nem a minden jó ízlésű ember által mélyen megvetett „őrült stíluskavalkád” az egész, hanem egy szuper jó buli: szivárványszínű hangkulissza egy valószínűtlen nyaraláshoz valami távoli és egzotikus szigeten.

Az a tény, hogy 16 év kreatív szünet után ismét van új Avalanches-lemez (kábé a semmiből), csak még lehetetlenebbé teszi ezt az egész sztorit. Nyilván a készítők is sejtették, hogy egy új Since-et dobni reménytelen és felesleges vállalkozás volna, így aztán a Wildfloweren a kibogarászhatatlan hangminták helyett, illetve mellett a közreműködő sztárvendégekre helyezték a hangsúlyt. Stílszerűen olyan kortárs holdkórosok teszik tiszteletüket a lemezen, mint Danny Brown vagy Ariel Pink, de fel­tűnik a Flaming Lips-es veterán Jonathan Donahue vagy a külön­utas rapper, MF Doom is. A zene meg, hát, nagyjából ki lehet találni: mozaikkockákból összerakosgatott, aztán széttördelt pszich-pop, folkos, barokkpopos, hippis kanyarokkal; hetvenes évekbeli, bajuszos énekes-dalszerzők kósza árnyai; néhol egészen direkt hiphop, aztán kitekert feel-good diszkóba mutálódó újhullám; napfény, csilingelések, éterien úsztatott vokálok, easy-listening; özönvíz előtti hangminták, beszédfoszlányok (plusz az év legjobb/legirritálóbb novelty slágere, a Frankie Sinatra), amelyek vagy összeállnak vagy nem állnak össze jóleső egésszé. Összességében azért működik a lemez, és egyébként is, az ilyen zenének a teljes szétesés vagy az annak határán való látszólagos egyensúlyozás nem árt, inkább használ. A „nahát, ilyen zenét még nem hallottam”-élmény nyilván hiányzik, és az is világos, hogy ezek az évek nem az Avalanches-ről szólnak, de attól ez még nagyon jó kis nyári lemez, egyáltalán nem hiábavaló, hogy elkészült.

EMI, 2016



Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”