A nép ópiuma: Műfajtalanság (Híradó, közszolgálati)

  • 1997. május 22.

Zene

Nem tudom pontosan, milyen lesz a közszolgálati Magyar Televízió új arculata, merthogy állítólag dolgoznak már rajta a fiúk; a bejelentkező logo valószínűleg az lesz, hogy piros-fehér-zöld háttér előtt egy külsős bt-beltag felmarkol félmillió forint honort, miközben felkel a nap a Szabadság téren; műsorzárás gyanánt pedig nyilván Peták elnök megfestett portréja lesz látható a képernyőn, mialatt a kuratórium tagjai több szólamban eléneklik a Balkán néhány himnuszát.

Nem tudom pontosan, milyen lesz a közszolgálati Magyar Televízió új arculata, merthogy állítólag dolgoznak már rajta a fiúk; a bejelentkező logo valószínűleg az lesz, hogy piros-fehér-zöld háttér előtt egy külsős bt-beltag felmarkol félmillió forint honort, miközben felkel a nap a Szabadság téren; műsorzárás gyanánt pedig nyilván Peták elnök megfestett portréja lesz látható a képernyőn, mialatt a kuratórium tagjai több szólamban eléneklik a Balkán néhány himnuszát.

Azt viszont egész határozottan tudom, hogy legelsősorban is a legközebb szolgálat szorul fazonírozásra, mi több, teljes rendszerváltásra: a tévének az ő Híradója. A híradós rendszerváltás programjának két részből kell állnia, úgymint a) tartalmi, b) formai részből.

Ad a): Itt gyakorlatilag csodára, revelációra, nirvána-közeli állapotra lesz szükség: az MTV-nek újra fel kell fedeznie a hír műfaját és a hír értékét; ezután már szinte percek kérdése lesz a tévés hír felfedezése, a sajtóértekezletek kiiktatása, a hír- és hírblokkszerkesztés mint hatékony eszköz bevetése, a Lódi György- és Pió Márta-féle Matúzné stílusú bejelentkezések lecsökkentése a nemzeti minimumra, valamint egy igen újszerű dolog bevezetése: az esetleg meghallgatandó másik félnek a meghallgatása, röviden, precízen, az egész lehetne max. húsz perc, és ebben már benne van a Bóna Márta is.

Ad b): Élő budapesti háttér ki, modern Pro7-es dizájn be, bemondó mellett a hírről szóló kép, alatta rövid cím, sok szép új bemondó, köztük roma lányok, fiúk. A külföldi tudósító bejelentkezése alatt pedig nem ő látható fotón, kezében telefon, hanem film az országról. Ha van ország.

- seres -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.