A nép ópiuma: Műfajtalanság (Híradó, közszolgálati)

  • 1997. május 22.

Zene

Nem tudom pontosan, milyen lesz a közszolgálati Magyar Televízió új arculata, merthogy állítólag dolgoznak már rajta a fiúk; a bejelentkező logo valószínűleg az lesz, hogy piros-fehér-zöld háttér előtt egy külsős bt-beltag felmarkol félmillió forint honort, miközben felkel a nap a Szabadság téren; műsorzárás gyanánt pedig nyilván Peták elnök megfestett portréja lesz látható a képernyőn, mialatt a kuratórium tagjai több szólamban eléneklik a Balkán néhány himnuszát.

Nem tudom pontosan, milyen lesz a közszolgálati Magyar Televízió új arculata, merthogy állítólag dolgoznak már rajta a fiúk; a bejelentkező logo valószínűleg az lesz, hogy piros-fehér-zöld háttér előtt egy külsős bt-beltag felmarkol félmillió forint honort, miközben felkel a nap a Szabadság téren; műsorzárás gyanánt pedig nyilván Peták elnök megfestett portréja lesz látható a képernyőn, mialatt a kuratórium tagjai több szólamban eléneklik a Balkán néhány himnuszát.

Azt viszont egész határozottan tudom, hogy legelsősorban is a legközebb szolgálat szorul fazonírozásra, mi több, teljes rendszerváltásra: a tévének az ő Híradója. A híradós rendszerváltás programjának két részből kell állnia, úgymint a) tartalmi, b) formai részből.

Ad a): Itt gyakorlatilag csodára, revelációra, nirvána-közeli állapotra lesz szükség: az MTV-nek újra fel kell fedeznie a hír műfaját és a hír értékét; ezután már szinte percek kérdése lesz a tévés hír felfedezése, a sajtóértekezletek kiiktatása, a hír- és hírblokkszerkesztés mint hatékony eszköz bevetése, a Lódi György- és Pió Márta-féle Matúzné stílusú bejelentkezések lecsökkentése a nemzeti minimumra, valamint egy igen újszerű dolog bevezetése: az esetleg meghallgatandó másik félnek a meghallgatása, röviden, precízen, az egész lehetne max. húsz perc, és ebben már benne van a Bóna Márta is.

Ad b): Élő budapesti háttér ki, modern Pro7-es dizájn be, bemondó mellett a hírről szóló kép, alatta rövid cím, sok szép új bemondó, köztük roma lányok, fiúk. A külföldi tudósító bejelentkezése alatt pedig nem ő látható fotón, kezében telefon, hanem film az országról. Ha van ország.

- seres -

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.