Sziget

Amikor a lélegzet is

Future Islands

  • - minek -
  • 2015. szeptember 19.

Zene

A viszonylag friss és izgalmas zenei produkciók közül elég kevéssel lehetett találkozni az idei fesztiválon, de a Future Islands kétségtelenül ilyen volt.

A baltimore-i szintipop/post-new wave/soul trió több, még csak szubkulturális jelentőségű albuma (leginkább a 2010–11-ben a Thrill Jockey kiadónál kijött In The Evening Air és az On The Water, melyek számai a koncerten is vastagon előkerültek) után a tavaly már a 4AD-nél publikált Singlesszel végképp befutott, amire jelentős visszhangot kiváltó médiaszerepléseik is ráerősítettek. Ettől persze még teljesíthetnének szerényen a színpadon, de amit tőlük láttunk, minden volt, csak nem rutinból lenyomott, hangulattalan produkció.

Az élőben egy dobossal kiegészülő, szinti, basszus, ének felállású zenekar színpadképe hamar új értelmet nyert: a kissé háttérbe húzódó, de annál kiválóbb zenészek tökéletes audiokulisszát teremtettek a karizmatikus frontember, Samuel Herring szemet-fület lekötő produkciójához. Utóbbi érdekesen félköríves rúgásokkal, léggitározással és földön motozásokkal dúsított mozgáskultúrája – úgy alkatát, mint a pózait tekintve – a poptörténet több legendás alakját is eszünkbe juttathatná, de így egészében már kétségbevonhatatlanul saját színpadi figuráját tolja, amit remélhetőleg róla nevez majd el a hálás utókor. A hangja pedig – merthogy egy énekesről beszélünk – finoman reszelős: orgánuma hol a nyolcvanas évek fehér soulénekeseit idézi, hol pedig olyan (Tom Waitsén is túltevő) gurgulázó hörgések törnek elő belőle, melyek akár a metál/indusztriál iránti mély vonzódására is utalhatnak, s e kettősség gyönyörűen érvényesül a Long Flight és a Before The Bridge című, máris klasszikus darabokban. A repertoár szinte tökéletes: a Singles legjava és az életmű gyöngyszemei. Csupa hibátlan sláger, szétáradó, elegánsan érzelmes harmóniákkal, a termet betöltő szintiszőnyeggel, hibátlan basszusgrúvokkal, táncra késztető négynegyedes ütemekkel. Néha úgy érezzük, hogy új életre kelt az érett, Midge Ure-féle Ultravox, s mosolyra késztet a nyilvánvaló citátum az Underworld-féle Born Slippyből (a Seasonsnél), de az csupán játék az általuk könnyű kézzel és mesteri határozottsággal kezelt hagyománnyal. A jó koncert sajnálatos sajátossága, hogy szinte észre sem vesszük, hogy elröppent az idő: a 16 számot olyan töménységben, bő kanállal adagolják, hogy ráadásra sem marad idő. A Future Islands kétségtelenül évtizedünk egyik legsikeresebben szintetizáló zenekara.

 

A38 Színpad, augusztus 11.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.