Sziget

Amikor a lélegzet is

Future Islands

  • - minek -
  • 2015. szeptember 19.

Zene

A viszonylag friss és izgalmas zenei produkciók közül elég kevéssel lehetett találkozni az idei fesztiválon, de a Future Islands kétségtelenül ilyen volt.

A baltimore-i szintipop/post-new wave/soul trió több, még csak szubkulturális jelentőségű albuma (leginkább a 2010–11-ben a Thrill Jockey kiadónál kijött In The Evening Air és az On The Water, melyek számai a koncerten is vastagon előkerültek) után a tavaly már a 4AD-nél publikált Singlesszel végképp befutott, amire jelentős visszhangot kiváltó médiaszerepléseik is ráerősítettek. Ettől persze még teljesíthetnének szerényen a színpadon, de amit tőlük láttunk, minden volt, csak nem rutinból lenyomott, hangulattalan produkció.

Az élőben egy dobossal kiegészülő, szinti, basszus, ének felállású zenekar színpadképe hamar új értelmet nyert: a kissé háttérbe húzódó, de annál kiválóbb zenészek tökéletes audiokulisszát teremtettek a karizmatikus frontember, Samuel Herring szemet-fület lekötő produkciójához. Utóbbi érdekesen félköríves rúgásokkal, léggitározással és földön motozásokkal dúsított mozgáskultúrája – úgy alkatát, mint a pózait tekintve – a poptörténet több legendás alakját is eszünkbe juttathatná, de így egészében már kétségbevonhatatlanul saját színpadi figuráját tolja, amit remélhetőleg róla nevez majd el a hálás utókor. A hangja pedig – merthogy egy énekesről beszélünk – finoman reszelős: orgánuma hol a nyolcvanas évek fehér soulénekeseit idézi, hol pedig olyan (Tom Waitsén is túltevő) gurgulázó hörgések törnek elő belőle, melyek akár a metál/indusztriál iránti mély vonzódására is utalhatnak, s e kettősség gyönyörűen érvényesül a Long Flight és a Before The Bridge című, máris klasszikus darabokban. A repertoár szinte tökéletes: a Singles legjava és az életmű gyöngyszemei. Csupa hibátlan sláger, szétáradó, elegánsan érzelmes harmóniákkal, a termet betöltő szintiszőnyeggel, hibátlan basszusgrúvokkal, táncra késztető négynegyedes ütemekkel. Néha úgy érezzük, hogy új életre kelt az érett, Midge Ure-féle Ultravox, s mosolyra késztet a nyilvánvaló citátum az Underworld-féle Born Slippyből (a Seasonsnél), de az csupán játék az általuk könnyű kézzel és mesteri határozottsággal kezelt hagyománnyal. A jó koncert sajnálatos sajátossága, hogy szinte észre sem vesszük, hogy elröppent az idő: a 16 számot olyan töménységben, bő kanállal adagolják, hogy ráadásra sem marad idő. A Future Islands kétségtelenül évtizedünk egyik legsikeresebben szintetizáló zenekara.

 

A38 Színpad, augusztus 11.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.