Sziget

Amikor a lélegzet is

Future Islands

  • - minek -
  • 2015. szeptember 19.

Zene

A viszonylag friss és izgalmas zenei produkciók közül elég kevéssel lehetett találkozni az idei fesztiválon, de a Future Islands kétségtelenül ilyen volt.

A baltimore-i szintipop/post-new wave/soul trió több, még csak szubkulturális jelentőségű albuma (leginkább a 2010–11-ben a Thrill Jockey kiadónál kijött In The Evening Air és az On The Water, melyek számai a koncerten is vastagon előkerültek) után a tavaly már a 4AD-nél publikált Singlesszel végképp befutott, amire jelentős visszhangot kiváltó médiaszerepléseik is ráerősítettek. Ettől persze még teljesíthetnének szerényen a színpadon, de amit tőlük láttunk, minden volt, csak nem rutinból lenyomott, hangulattalan produkció.

Az élőben egy dobossal kiegészülő, szinti, basszus, ének felállású zenekar színpadképe hamar új értelmet nyert: a kissé háttérbe húzódó, de annál kiválóbb zenészek tökéletes audiokulisszát teremtettek a karizmatikus frontember, Samuel Herring szemet-fület lekötő produkciójához. Utóbbi érdekesen félköríves rúgásokkal, léggitározással és földön motozásokkal dúsított mozgáskultúrája – úgy alkatát, mint a pózait tekintve – a poptörténet több legendás alakját is eszünkbe juttathatná, de így egészében már kétségbevonhatatlanul saját színpadi figuráját tolja, amit remélhetőleg róla nevez majd el a hálás utókor. A hangja pedig – merthogy egy énekesről beszélünk – finoman reszelős: orgánuma hol a nyolcvanas évek fehér soulénekeseit idézi, hol pedig olyan (Tom Waitsén is túltevő) gurgulázó hörgések törnek elő belőle, melyek akár a metál/indusztriál iránti mély vonzódására is utalhatnak, s e kettősség gyönyörűen érvényesül a Long Flight és a Before The Bridge című, máris klasszikus darabokban. A repertoár szinte tökéletes: a Singles legjava és az életmű gyöngyszemei. Csupa hibátlan sláger, szétáradó, elegánsan érzelmes harmóniákkal, a termet betöltő szintiszőnyeggel, hibátlan basszusgrúvokkal, táncra késztető négynegyedes ütemekkel. Néha úgy érezzük, hogy új életre kelt az érett, Midge Ure-féle Ultravox, s mosolyra késztet a nyilvánvaló citátum az Underworld-féle Born Slippyből (a Seasonsnél), de az csupán játék az általuk könnyű kézzel és mesteri határozottsággal kezelt hagyománnyal. A jó koncert sajnálatos sajátossága, hogy szinte észre sem vesszük, hogy elröppent az idő: a 16 számot olyan töménységben, bő kanállal adagolják, hogy ráadásra sem marad idő. A Future Islands kétségtelenül évtizedünk egyik legsikeresebben szintetizáló zenekara.

 

A38 Színpad, augusztus 11.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.