Sziget

Ha áram van

Foals

  • - minek -
  • 2015. szeptember 19.

Zene

Áradó harmóniák, bombasztikus dallamok, személyes, filozofikus, nosztalgikus dalszövegek, a rocktörténet kies bugyraiból építkező zenei világ – ez volna a Foals, amely amióta világ a világ, megosztotta az amúgy a rockzene veleszületett manírjait jól toleráló koncertlátogató közönséget.

Csakhogy az Oxfordból származó és már tíz éve együtt zenélő briteknek van néhány titkos fegyverük, melyekkel a notórius fintorgókat is le tudják venni a lábukról – ezt igazolta az idei szigetes fellépésük is.

Volt miből válogatniuk: három már megjelent és egy megjelenésre váró, az elhangzott dalok alapján legalábbis ígéretes albumuk. Életművüket nem annyira a linearitás jellemzi: a Foals mintha csak a rock örök körforgását akarná megjeleníteni, olyan magától értetődő szemtelenséggel és magabiztossággal építi be a rockzene szerteágazó hagyatékát – progrock, matekrock, pszichedélia, funky-indie gitárpop, posztpunk, jöhet minden –, hogy egy Mark Knopflertől csent gitártéma hallatán is csak elmosolyodik az ember. Ráadásul van egy antisztár külsejű, de határozott kisugárzással bíró frontemberük, Iannis Philippakis, aki, ha kell, kiereszti a hangját, s bömböl, mint egy oroszlán (talán ilyenkor a legjobb), de a gitártémái is rendben vannak, és láthatóan élvezi a tömeg szeretét. Ezt leszámítva a Foals egymást kiegészítő, tökéletesen összeszokott, remek zenészek kvartettje, akik a színpadon valóban „lelket visznek” a formás zenei kompozíciókba. És megzavarni sem lehet őket: egyik új számuk, a Mountain At My Gates közben elmegy az áram, s percekig nem is jön vissza – de ők még ebből a színpadi balesetből is képesek erényt kovácsolni, mert ahogy visszatérnek, egy rövid dobszoló után máris refrénből folytatják a számot (ott, ahol előtte „megállt” a kazetta). Amikor pedig kifogynak a nagy ívű balladákból, előkerül a friss, döngölős sláger: a szinte eddás billentyű­futamokkal induló, ám a végére már a Stoogest megidéző What Went Down úgy hagyja ott a publikumot, hogy a bennszorult levegőt sincs módja kifújni.

Nagyszínpad, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.