Sziget

Ha áram van

Foals

  • - minek -
  • 2015. szeptember 19.

Zene

Áradó harmóniák, bombasztikus dallamok, személyes, filozofikus, nosztalgikus dalszövegek, a rocktörténet kies bugyraiból építkező zenei világ – ez volna a Foals, amely amióta világ a világ, megosztotta az amúgy a rockzene veleszületett manírjait jól toleráló koncertlátogató közönséget.

Csakhogy az Oxfordból származó és már tíz éve együtt zenélő briteknek van néhány titkos fegyverük, melyekkel a notórius fintorgókat is le tudják venni a lábukról – ezt igazolta az idei szigetes fellépésük is.

Volt miből válogatniuk: három már megjelent és egy megjelenésre váró, az elhangzott dalok alapján legalábbis ígéretes albumuk. Életművüket nem annyira a linearitás jellemzi: a Foals mintha csak a rock örök körforgását akarná megjeleníteni, olyan magától értetődő szemtelenséggel és magabiztossággal építi be a rockzene szerteágazó hagyatékát – progrock, matekrock, pszichedélia, funky-indie gitárpop, posztpunk, jöhet minden –, hogy egy Mark Knopflertől csent gitártéma hallatán is csak elmosolyodik az ember. Ráadásul van egy antisztár külsejű, de határozott kisugárzással bíró frontemberük, Iannis Philippakis, aki, ha kell, kiereszti a hangját, s bömböl, mint egy oroszlán (talán ilyenkor a legjobb), de a gitártémái is rendben vannak, és láthatóan élvezi a tömeg szeretét. Ezt leszámítva a Foals egymást kiegészítő, tökéletesen összeszokott, remek zenészek kvartettje, akik a színpadon valóban „lelket visznek” a formás zenei kompozíciókba. És megzavarni sem lehet őket: egyik új számuk, a Mountain At My Gates közben elmegy az áram, s percekig nem is jön vissza – de ők még ebből a színpadi balesetből is képesek erényt kovácsolni, mert ahogy visszatérnek, egy rövid dobszoló után máris refrénből folytatják a számot (ott, ahol előtte „megállt” a kazetta). Amikor pedig kifogynak a nagy ívű balladákból, előkerül a friss, döngölős sláger: a szinte eddás billentyű­futamokkal induló, ám a végére már a Stoogest megidéző What Went Down úgy hagyja ott a publikumot, hogy a bennszorult levegőt sincs módja kifújni.

Nagyszínpad, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.