Lemez

Animal Collective: Paint­ing With

Zene

Sokak szerint az Animal Collective a létező legtúlértékeltebb, Pitchfork-kedvenc zenekar, és ebben van valami, még akkor is, ha a baltimore-i állatkollektíva 2009-ben a saját szintjét magasan megugorva előállt egy slágeres, emlékezetes lemezzel, a Merriweather Post Pavilionnal. Azt az albumot triófelállásban készítette el az amúgy négytagú együttes, de a tékozló fiú, Deakin a három évvel későbbi Centipede Hz-re – valamint a Balaton soundos koncertre – már visszatért. Mindazonáltal sem a lemez, sem a fellépés nem volt emlékezetes, s talán ezért most a Painting With-et megint nélküle készítette el Panda Bear, Avey Tare és Geologist (igen, ez a zenekar a hülye nevű tagok gyűjtőhelye).

Ennyi év elteltével pedig már egyértelmű, hogy a Merriweather valóban csak egyszeri fellángolás volt a több mint másfél évtizede tartó karrierben. Az új dalok ismételten nem hagynak mély nyomot – az énektémák egyenesen olyanok, mintha minden egyes szótagot külön vettek volna fel, és aztán egymáshoz ollózták volna őket, ami nem is csoda, ha figyelembe vesszük, hogy élőben a vokális részek mennyire rettenetesen gyengék voltak. Nem nagyon érződik az sem, hogy az új lemezt abban a Los Angeles-i stúdióban rögzítette az Animal Collective, ahol öt évtizeddel korábban a nagy példakép, Brian Wilson a Pet Sounds és a Smile című zeneműveket fúrta-farigcsálta. A dalok meglepően rövidek, vendégeskedik egy-egy számban John Cale és Colin Stetson, de velük sem hallunk semmi emlékezeteset, csak többnyire elektronikus zizegést és a már említett, furcsa éneket. A vezető kislemeznek szánt FloriDada kellően idegesítő, és szintén nem túl izgalmas a Bagels In Kiev sem, amivel pedig a politizálás talajára is rámerészkedik a zenekar. Az állítólag barlangrajzok és dinoszauruszuk inspirálta zenemasszából talán két dal lóg ki felfelé, a Burglars és az On Delay, de ez édeskevés azoktól az arcoktól, akik hét éve még a My Girlst tették le az asztalra.

Domino, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.