Lemez

Animal Collective: Paint­ing With

Zene

Sokak szerint az Animal Collective a létező legtúlértékeltebb, Pitchfork-kedvenc zenekar, és ebben van valami, még akkor is, ha a baltimore-i állatkollektíva 2009-ben a saját szintjét magasan megugorva előállt egy slágeres, emlékezetes lemezzel, a Merriweather Post Pavilionnal. Azt az albumot triófelállásban készítette el az amúgy négytagú együttes, de a tékozló fiú, Deakin a három évvel későbbi Centipede Hz-re – valamint a Balaton soundos koncertre – már visszatért. Mindazonáltal sem a lemez, sem a fellépés nem volt emlékezetes, s talán ezért most a Painting With-et megint nélküle készítette el Panda Bear, Avey Tare és Geologist (igen, ez a zenekar a hülye nevű tagok gyűjtőhelye).

Ennyi év elteltével pedig már egyértelmű, hogy a Merriweather valóban csak egyszeri fellángolás volt a több mint másfél évtizede tartó karrierben. Az új dalok ismételten nem hagynak mély nyomot – az énektémák egyenesen olyanok, mintha minden egyes szótagot külön vettek volna fel, és aztán egymáshoz ollózták volna őket, ami nem is csoda, ha figyelembe vesszük, hogy élőben a vokális részek mennyire rettenetesen gyengék voltak. Nem nagyon érződik az sem, hogy az új lemezt abban a Los Angeles-i stúdióban rögzítette az Animal Collective, ahol öt évtizeddel korábban a nagy példakép, Brian Wilson a Pet Sounds és a Smile című zeneműveket fúrta-farigcsálta. A dalok meglepően rövidek, vendégeskedik egy-egy számban John Cale és Colin Stetson, de velük sem hallunk semmi emlékezeteset, csak többnyire elektronikus zizegést és a már említett, furcsa éneket. A vezető kislemeznek szánt FloriDada kellően idegesítő, és szintén nem túl izgalmas a Bagels In Kiev sem, amivel pedig a politizálás talajára is rámerészkedik a zenekar. Az állítólag barlangrajzok és dinoszauruszuk inspirálta zenemasszából talán két dal lóg ki felfelé, a Burglars és az On Delay, de ez édeskevés azoktól az arcoktól, akik hét éve még a My Girlst tették le az asztalra.

Domino, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.