Lemez

Anohni: Hopelessness

  • - lang -
  • 2016. június 12.

Zene

A szívbe markoló, zongorára és vonósokra épülő kamarapopjáról ismert Antony Hegarty korábban is dolgozott együtt tánczenei producerekkel – a Hercules & Love Affair első lemezén öt számban is énekelt. Mégis óriási fordulat volt, amikor 2015-ben szögre akasztotta Antony & The Johnsons nevű formációját, hogy Anohni néven Hudson Mohawke-kal és Oneohtrix Point Neverrel kezdjen el dolgozni az ötödik lemezén. A tavaly novemberben bemutatott 4 Degrees már előrevetítette, hogy mire lehet számítani tőlük. Egyszerre voltak meg benne HudMo euforikusan hömpölygő hangképei, OPN dekonstruáló attitűdje és Antony összetéveszthetetlen, drámai falzettje, miközben olyan provokatív sorok úsztak elő, mint hogy „látni akarom, ahogy a kutyák vízért sírnak, ahogy a halak hassal felfelé lebegnek a tengerben, a kis makikat és egyéb teremtményeket, ahogy mind elégnek”.

A Hopelessness is ezen a kevéssé visszafogott úton megy tovább. A két közreműködő felváltva adogatja a korunk tánczenéit finoman eltérítő alapokat, Antony meg amolyan kortárs protestsongokat csinál belőlük. A nyitószámban rögtön egy hétéves afgán lány kéri, hogy szülei után őt is bombázzák le a drónok, de szóba kerülnek olyan témák is, mint a totális megfigyeltség, a kivégzések, sőt egy helyütt még Obamának is keményen odaszúr. S bár végig megrázóan szépek a számok, a talán túlságosan is egyforma témáknak köszönhetően a végére elvész az egész éle, és ahelyett, hogy ténylegesen mozgósítana, a Hopelessness megmarad egy korrekt kurrens poplemeznek, amit jó néha feltenni – miközben odakint pusztul a világ.

Rough Trade, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.