Lemez

Anohni: Hopelessness

  • - lang -
  • 2016. június 12.

Zene

A szívbe markoló, zongorára és vonósokra épülő kamarapopjáról ismert Antony Hegarty korábban is dolgozott együtt tánczenei producerekkel – a Hercules & Love Affair első lemezén öt számban is énekelt. Mégis óriási fordulat volt, amikor 2015-ben szögre akasztotta Antony & The Johnsons nevű formációját, hogy Anohni néven Hudson Mohawke-kal és Oneohtrix Point Neverrel kezdjen el dolgozni az ötödik lemezén. A tavaly novemberben bemutatott 4 Degrees már előrevetítette, hogy mire lehet számítani tőlük. Egyszerre voltak meg benne HudMo euforikusan hömpölygő hangképei, OPN dekonstruáló attitűdje és Antony összetéveszthetetlen, drámai falzettje, miközben olyan provokatív sorok úsztak elő, mint hogy „látni akarom, ahogy a kutyák vízért sírnak, ahogy a halak hassal felfelé lebegnek a tengerben, a kis makikat és egyéb teremtményeket, ahogy mind elégnek”.

A Hopelessness is ezen a kevéssé visszafogott úton megy tovább. A két közreműködő felváltva adogatja a korunk tánczenéit finoman eltérítő alapokat, Antony meg amolyan kortárs protestsongokat csinál belőlük. A nyitószámban rögtön egy hétéves afgán lány kéri, hogy szülei után őt is bombázzák le a drónok, de szóba kerülnek olyan témák is, mint a totális megfigyeltség, a kivégzések, sőt egy helyütt még Obamának is keményen odaszúr. S bár végig megrázóan szépek a számok, a talán túlságosan is egyforma témáknak köszönhetően a végére elvész az egész éle, és ahelyett, hogy ténylegesen mozgósítana, a Hopelessness megmarad egy korrekt kurrens poplemeznek, amit jó néha feltenni – miközben odakint pusztul a világ.

Rough Trade, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.