Lemez

Anohni: Hopelessness

  • - lang -
  • 2016. június 12.

Zene

A szívbe markoló, zongorára és vonósokra épülő kamarapopjáról ismert Antony Hegarty korábban is dolgozott együtt tánczenei producerekkel – a Hercules & Love Affair első lemezén öt számban is énekelt. Mégis óriási fordulat volt, amikor 2015-ben szögre akasztotta Antony & The Johnsons nevű formációját, hogy Anohni néven Hudson Mohawke-kal és Oneohtrix Point Neverrel kezdjen el dolgozni az ötödik lemezén. A tavaly novemberben bemutatott 4 Degrees már előrevetítette, hogy mire lehet számítani tőlük. Egyszerre voltak meg benne HudMo euforikusan hömpölygő hangképei, OPN dekonstruáló attitűdje és Antony összetéveszthetetlen, drámai falzettje, miközben olyan provokatív sorok úsztak elő, mint hogy „látni akarom, ahogy a kutyák vízért sírnak, ahogy a halak hassal felfelé lebegnek a tengerben, a kis makikat és egyéb teremtményeket, ahogy mind elégnek”.

A Hopelessness is ezen a kevéssé visszafogott úton megy tovább. A két közreműködő felváltva adogatja a korunk tánczenéit finoman eltérítő alapokat, Antony meg amolyan kortárs protestsongokat csinál belőlük. A nyitószámban rögtön egy hétéves afgán lány kéri, hogy szülei után őt is bombázzák le a drónok, de szóba kerülnek olyan témák is, mint a totális megfigyeltség, a kivégzések, sőt egy helyütt még Obamának is keményen odaszúr. S bár végig megrázóan szépek a számok, a talán túlságosan is egyforma témáknak köszönhetően a végére elvész az egész éle, és ahelyett, hogy ténylegesen mozgósítana, a Hopelessness megmarad egy korrekt kurrens poplemeznek, amit jó néha feltenni – miközben odakint pusztul a világ.

Rough Trade, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.