Lemez

A szívnek parancsolni

Moderat: III.

  • - minek -
  • 2016. június 12.

Zene

A három derék berlini, Sascha Ring (alias Apparat), Gernot Bronsert és Sebastian Szary (utóbbiak a Modeselektor duó) zenéinek receptje kissé leegyszerűsítve már az alkotóelemekből is kikövetkeztethető: afféle szellemes portmanteau.

Voltaképpen harmonikusan fuzionál benne Ring szinte progrockos ihletettségű epikussága és cizelláltsága és a Modeselektor-fiúk intenzíven átélt gépiessége. Ha meghallgatjuk immár harmadik albumukat, nem is találunk hibát benne – már ami a kohéziót, az elemek harmóniáját, a kivitelezés minőségét, a megszólalás színvonalát illeti. Sőt talán az eddigi legegységesebb, legjobban kifundált zeneanyagot rakták össze: minden ötletet addig vittek tovább, ameddig lehetett, s rendre megálltak egy határon a hatáskeltő eszközök alkalmazásával is. Igaz, néhol azért úgy tűnik, valahogy mégsem sikerült az egyensúlyozás a kicsorduló érzelmesség és a feszes, rideg tónusú ritmusok között. Ami a produkció egyik erőssége, az válik idővel a hátrányára is: az epikus elektronika, a melankolikus techno visszavág, és némi túlzással szinte lehetetlen szipogás, zsebkendő nélkül hallgatni a lemezt.

No, de ne legyünk ennyire gonoszak, hiszen találunk itt alig rejtegetett zenei kincseket jócskán, s gondosan megkomponált dalokban sincs hiány, hiszen Sascha Ring vokalista ilyen irányú ambíciói­nak már csak ezek a kissé még indusztriális körítésű, de inkább már egy polgári enteriőrbe való, szinte sou­los témák felelnek meg. Szomorú emlékek, hiábavaló menekülés, lassan szertefoszló múlt, kétségbeesés és remény – ilyesfélékbe merítkezik az alkotó lírai énje, s a zene hű és hiteles kíséretet nyújt az érzelmek posztromantikus hullámzásához. Ring voltaképpen remek, ihletett vokalista – csak úgy 2-3 szám után lesz sok belőle, mikor már azt érezzük, hogy mindig mindent túltol a kompozíciókon belül. Igaz, van, ahol egészen jól működik együtt az emocionális túladagolás – a Reminder például kifejezetten hatásos, s itt a kötelezően extatikus finálé sem oly idegesítő. A 4/4-es („egyenes”) és tört, dubstepszerű témák egyensúlyára épülő zenei építmény igazából az amúgy nem éppen elnyújtott album vége felé billen meg, s ez ebben az esetben kifejezetten előnyére válik, hiszen az ambientes felütésű Animal Trails alattomosan bontakozó, idővel már erőszakos ipari dub kattogása némi izgalmat hoz a történetbe. Igaz, a záró, beszédes című Ethereallal visszaterelnek minket a mindent legázoló harmóniák és dallamokban meg posztdubstep kopácsolásban feloldódó melankólia bukolikus világába, ahol kétségtelenül a német trió a császár.

Monkeytown/Deep Distribution, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.