Lemez

A szívnek parancsolni

Moderat: III.

  • - minek -
  • 2016. június 12.

Zene

A három derék berlini, Sascha Ring (alias Apparat), Gernot Bronsert és Sebastian Szary (utóbbiak a Modeselektor duó) zenéinek receptje kissé leegyszerűsítve már az alkotóelemekből is kikövetkeztethető: afféle szellemes portmanteau.

Voltaképpen harmonikusan fuzionál benne Ring szinte progrockos ihletettségű epikussága és cizelláltsága és a Modeselektor-fiúk intenzíven átélt gépiessége. Ha meghallgatjuk immár harmadik albumukat, nem is találunk hibát benne – már ami a kohéziót, az elemek harmóniáját, a kivitelezés minőségét, a megszólalás színvonalát illeti. Sőt talán az eddigi legegységesebb, legjobban kifundált zeneanyagot rakták össze: minden ötletet addig vittek tovább, ameddig lehetett, s rendre megálltak egy határon a hatáskeltő eszközök alkalmazásával is. Igaz, néhol azért úgy tűnik, valahogy mégsem sikerült az egyensúlyozás a kicsorduló érzelmesség és a feszes, rideg tónusú ritmusok között. Ami a produkció egyik erőssége, az válik idővel a hátrányára is: az epikus elektronika, a melankolikus techno visszavág, és némi túlzással szinte lehetetlen szipogás, zsebkendő nélkül hallgatni a lemezt.

No, de ne legyünk ennyire gonoszak, hiszen találunk itt alig rejtegetett zenei kincseket jócskán, s gondosan megkomponált dalokban sincs hiány, hiszen Sascha Ring vokalista ilyen irányú ambíciói­nak már csak ezek a kissé még indusztriális körítésű, de inkább már egy polgári enteriőrbe való, szinte sou­los témák felelnek meg. Szomorú emlékek, hiábavaló menekülés, lassan szertefoszló múlt, kétségbeesés és remény – ilyesfélékbe merítkezik az alkotó lírai énje, s a zene hű és hiteles kíséretet nyújt az érzelmek posztromantikus hullámzásához. Ring voltaképpen remek, ihletett vokalista – csak úgy 2-3 szám után lesz sok belőle, mikor már azt érezzük, hogy mindig mindent túltol a kompozíciókon belül. Igaz, van, ahol egészen jól működik együtt az emocionális túladagolás – a Reminder például kifejezetten hatásos, s itt a kötelezően extatikus finálé sem oly idegesítő. A 4/4-es („egyenes”) és tört, dubstepszerű témák egyensúlyára épülő zenei építmény igazából az amúgy nem éppen elnyújtott album vége felé billen meg, s ez ebben az esetben kifejezetten előnyére válik, hiszen az ambientes felütésű Animal Trails alattomosan bontakozó, idővel már erőszakos ipari dub kattogása némi izgalmat hoz a történetbe. Igaz, a záró, beszédes című Ethereallal visszaterelnek minket a mindent legázoló harmóniák és dallamokban meg posztdubstep kopácsolásban feloldódó melankólia bukolikus világába, ahol kétségtelenül a német trió a császár.

Monkeytown/Deep Distribution, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.