Lemez

A szívnek parancsolni

Moderat: III.

  • - minek -
  • 2016. június 12.

Zene

A három derék berlini, Sascha Ring (alias Apparat), Gernot Bronsert és Sebastian Szary (utóbbiak a Modeselektor duó) zenéinek receptje kissé leegyszerűsítve már az alkotóelemekből is kikövetkeztethető: afféle szellemes portmanteau.

Voltaképpen harmonikusan fuzionál benne Ring szinte progrockos ihletettségű epikussága és cizelláltsága és a Modeselektor-fiúk intenzíven átélt gépiessége. Ha meghallgatjuk immár harmadik albumukat, nem is találunk hibát benne – már ami a kohéziót, az elemek harmóniáját, a kivitelezés minőségét, a megszólalás színvonalát illeti. Sőt talán az eddigi legegységesebb, legjobban kifundált zeneanyagot rakták össze: minden ötletet addig vittek tovább, ameddig lehetett, s rendre megálltak egy határon a hatáskeltő eszközök alkalmazásával is. Igaz, néhol azért úgy tűnik, valahogy mégsem sikerült az egyensúlyozás a kicsorduló érzelmesség és a feszes, rideg tónusú ritmusok között. Ami a produkció egyik erőssége, az válik idővel a hátrányára is: az epikus elektronika, a melankolikus techno visszavág, és némi túlzással szinte lehetetlen szipogás, zsebkendő nélkül hallgatni a lemezt.

No, de ne legyünk ennyire gonoszak, hiszen találunk itt alig rejtegetett zenei kincseket jócskán, s gondosan megkomponált dalokban sincs hiány, hiszen Sascha Ring vokalista ilyen irányú ambíciói­nak már csak ezek a kissé még indusztriális körítésű, de inkább már egy polgári enteriőrbe való, szinte sou­los témák felelnek meg. Szomorú emlékek, hiábavaló menekülés, lassan szertefoszló múlt, kétségbeesés és remény – ilyesfélékbe merítkezik az alkotó lírai énje, s a zene hű és hiteles kíséretet nyújt az érzelmek posztromantikus hullámzásához. Ring voltaképpen remek, ihletett vokalista – csak úgy 2-3 szám után lesz sok belőle, mikor már azt érezzük, hogy mindig mindent túltol a kompozíciókon belül. Igaz, van, ahol egészen jól működik együtt az emocionális túladagolás – a Reminder például kifejezetten hatásos, s itt a kötelezően extatikus finálé sem oly idegesítő. A 4/4-es („egyenes”) és tört, dubstepszerű témák egyensúlyára épülő zenei építmény igazából az amúgy nem éppen elnyújtott album vége felé billen meg, s ez ebben az esetben kifejezetten előnyére válik, hiszen az ambientes felütésű Animal Trails alattomosan bontakozó, idővel már erőszakos ipari dub kattogása némi izgalmat hoz a történetbe. Igaz, a záró, beszédes című Ethereallal visszaterelnek minket a mindent legázoló harmóniák és dallamokban meg posztdubstep kopácsolásban feloldódó melankólia bukolikus világába, ahol kétségtelenül a német trió a császár.

Monkeytown/Deep Distribution, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.