mi a kotta?

Az ördög hegedűsei

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/43. hétre

Amikor Prokofjev elfogadta a leningrádi Kirov Színház egész estés balettre szóló megrendelését, nem tudta, mibe vágta a fejszéjét. Addigra már megjárta New Yorkot, Párizsban pedig a nagy hírű Szergej Gyagilevvel dolgozott, mégsem talált megfelelő elismerésre. Nosztalgiára és honvágyra hivatkozva 1936-ban hivatalosan is hazatért: talán nem érzékelte a sztálinizmus veszélyeit, és arra számított, hogy Sosztakovics bukása után ő lehet a „nemzet komponistája”. De mégis tartottak tőle a leningrádi színházban, visszamondták a megrendelést, amelyet egy évvel később a Bolsoj Színház vállalt át, csakhogy ott is akadékoskodtak. Prokofjev először boldog befejezést írt Shakespeare drámájához: „az utolsó felvonásban Rómeó egy perccel korábban érkezik, megtalálja az élő Júliát, és minden jóra fordul. Az efféle barbárság oka pusztán koreográfiai volt: élő emberek tudnak táncolni, a haldoklók nem” – magyarázta később. De az is lehet, hogy a szovjet ideológusoknak akart megfelelni. Végül Csehszlovákiában, Brnóban volt a bemutató, szinte visszhang nélkül, Leningrádban 1940-ben, a Bolsojban pedig csak 1946-ban mutatták be a balettet. Abból is a baj volt: ekkor már a Zsdanov-doktrína volt érvényben, a „nyugati formalizmust” kerüli kellett, népi elemeket és optimista világnézetet követeltek a cenzorok. Prokofjev levélben önbírálatot gyakorolt atonális, modernista kísérletei miatt, s Zsdanov figyelmébe Éljen Sztálin című kantátáját ajánlotta…

Senki ne ijedjen meg, az Operaházban nem happy enddel végződik a Rómeó és Júlia. A balett koreográfusát, Seregi Lászlót Zeffirelli ihlette a látványos, színpompás előadásra. A ház táncos sztárjai – Balázsi Gergő Ármin, Melnyik Tatyjana – szökellnek színre, a zenekart pedig Kesselyák Gergely vezényli (október 25., 18.00, további előadások: opera.hu).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.