Visszhang: lemez

Radiohead: Hail to the Thief (Live Recordings 2003–2009)

Visszhang

A Radiohead nyolc év szünet után néhány alkalommal ismét színpadra áll, s a beharangozók szerint a zenekar a november-decemberi koncertek után dönt a folytatásról.

Ám a miniturné előtt egy Radiohead-koncertlemez is megjelent. A Hail to the Thief (Live Recordings 2003–2009) – a 2003-as hasonló című stúdióalbum 14 dala közül azt a 12-t tartalmazza, amelyeket időközben élőben is felvettek. A 2003-ban kijött Hail to the Thief talán a leginkább alulértékelt Radiohead-lemez. Senki nem szidta, nem okozott csalódást, de az OK Computer és a Kid A/Amnesiac harsány zsenialitása után nem volt egyéb, mint egy elég jó lemez.

Thom Yorke azután hallgatta újra e koncertfelvételeket, hogy tavasszal megtekintette a Royal Shakespeare Company Hamlet Hail to the Thief című előadását, amely az album alapján „dekonstruált” zenére készült. Állítólag ő maga is meglepődött a nagyjából húszéves felvételekből áradó energián, vélhetően ezért is válhattak most közkinccsé. Bár alapvetően az eredeti albumon is hallható hangzások dominálnak, a dalok mégis önálló életre kelnek; ugyanúgy, mégis egészen máshogy szólalnak meg, mint a stúdiófelvételek. Ráadásul azzal is szembesülhetünk, hogy a Hail to the Thief dalszövegei mennyire érvényesek ma is. Yorke kendőzetlenül írja le szövegeiben, mennyire van elcseszve minden a világban. Pedig napjainkban a 2003-as év már valamiféle aranykornak tűnik. De az aranykor iránti vágyódást mutatja az is, hogy nemcsak az Oasis vagy a Radiohead őrjíti meg fellépéseivel a közönséget, hanem a jóval keményebb System of a Down is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.