Barkács a pultnál (Hess Is More: Tip Top Dynamo)

  • - minek -
  • 2005. április 21.

Zene

Hess Is More, alias Mikkel Hess még a különc skandináv zenekészítők között is unikumnak számít...

Hess Is More, alias Mikkel Hess még a különc skandináv zenekészítők között is unikumnak számít: a 28 éves dán multiinstrumentalista dob tanszakon végzett a helyi, ütőhangszerekre specializálódott konzervatóriumban, majd nekilátott zenéket gyártani: kötelező gyakorlatként készített aláfestő muzsikát filmhez, színházhoz, tévéműsorhoz és divatbemutatókhoz.

Most megjelent első albumának (Tip Top Dynamo) egy része is a Dán Királyi Színház egyik előadásához készült (ezeket a szerző akkoriban élőben szolgáltatta a darabhoz) - a többi vadonatúj szerzemény, ám a nagyközönség számára alighanem az egész album revelációként hat majd. Mikkel Hess lemeze tudniillik egyszerűen elbűvölő - kizárólag mosolyogva, ébren álmodozva lehet végighallgatni -, abszolút lejön, hogy egy kissé kattant, de ihlettel és zenei ötletekkel gazdagon megáldott komponista ezen a hanghordozón végre megvalósíthatta régi vágyait. A végeredmény korántsem független a sajátos alkotói módszertől: a dán fiú egészen elképesztő hangszergyűjteményt halmozott fel, jó részüket maga készítette otthon, barkácsmódszerekkel - ennek következtében kevés fogalmunk lehet arról, miféle instrumentumok szólalnak meg egy-egy dalban (az meg magától értetődő, ahogy Mikkel Hess a génmanipulált ütő-, pengetőhangszerek, megbuherált zenedobozok (!), miegyebek hangjához illeszti a kötelező elektronikát). A művész szerencsére sokat utazik, s ily alkalmakkor nem pusztán beépíthető zenei hatásokra lel (ezért speciel akár fel se kell állnia a fotelből), hanem alkotótársakra is - jelen esetben vokalistákra: a Brazíliában eltöltölt néhány hónap eredményeként született például a lemez talán leggyönyörűbb dala, a Walksong, amelyhez Eduarda Fardini adta a maga finom és csodálatos hangját: "It's magic" - énekli a művésznő, s valóban, ahogy mondja, szó szerint. Feltűnik a lemezen még a New York-i vokalista Dean Bowman is - ő viszont az In The Fridge című bizarr, klausztrofób hangulatú számhoz szolgáltatja az éneket (a dalban rázáródik a frigó ajtaja, s hátralévő napjait büdös sajtok társaságában kell eltöltenie), a háttérhangok egy jó része viszont Hess saját brazil gyártmányú hűtőgépéből származik. A zenei hatások sokfélesége jól kivehető abból is, ahogy finoman keverednek a stílusok a lemez dalain - miközben Hess keze alatt szép, egységes műdarabbá változik valmennyi. Lehet az inspiráció forrása drum and bass (I Love My Life), dub vagy éppen filmzene, mi több, a művész (talán a nyomasztó brazíliai élmények hatására, mintegy bosszúból) felhúzható zenedoboz verzióban, 26 másodpec erejéig feldolgozta az Internacionálét is (javasolt együtt alkalmazni a 16 tonna Johnnie Taylor-féle klasszikus soul verziójával). Külön élvezet, amikor megpróbáljuk szétbogozni a háttérben csilingelő hangokat és hangfoszlányokat, s elképzelni, amint Hess alkot: a Biarritz című darabban bizony isten egyszerre játszik behangolt karibi acéldobokon és konyhai edényeken. Valamennyi röpke etűd a helyén van: a Glove Is In The Air nyugodtan beilleszthető a legendás francia filmzenék sorozatába, a Gug Gug Bach röpke zongorás dub, a lemezt záró, rendkívül morbid című Ding Pong Kling Yang pedig tökéletes (persze női vokállal súlyosbított), beteg rajzfilmzene. A Tip Top Dynamo mondhatni a sajátos "dán tempó" műfaj kvintesszenciája - egy lemez, amely a maga szerény módján megforgatja a világot.

Music For Dreams/Neon Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.