Barkács a pultnál (Hess Is More: Tip Top Dynamo)

  • - minek -
  • 2005. április 21.

Zene

Hess Is More, alias Mikkel Hess még a különc skandináv zenekészítők között is unikumnak számít...

Hess Is More, alias Mikkel Hess még a különc skandináv zenekészítők között is unikumnak számít: a 28 éves dán multiinstrumentalista dob tanszakon végzett a helyi, ütőhangszerekre specializálódott konzervatóriumban, majd nekilátott zenéket gyártani: kötelező gyakorlatként készített aláfestő muzsikát filmhez, színházhoz, tévéműsorhoz és divatbemutatókhoz.

Most megjelent első albumának (Tip Top Dynamo) egy része is a Dán Királyi Színház egyik előadásához készült (ezeket a szerző akkoriban élőben szolgáltatta a darabhoz) - a többi vadonatúj szerzemény, ám a nagyközönség számára alighanem az egész album revelációként hat majd. Mikkel Hess lemeze tudniillik egyszerűen elbűvölő - kizárólag mosolyogva, ébren álmodozva lehet végighallgatni -, abszolút lejön, hogy egy kissé kattant, de ihlettel és zenei ötletekkel gazdagon megáldott komponista ezen a hanghordozón végre megvalósíthatta régi vágyait. A végeredmény korántsem független a sajátos alkotói módszertől: a dán fiú egészen elképesztő hangszergyűjteményt halmozott fel, jó részüket maga készítette otthon, barkácsmódszerekkel - ennek következtében kevés fogalmunk lehet arról, miféle instrumentumok szólalnak meg egy-egy dalban (az meg magától értetődő, ahogy Mikkel Hess a génmanipulált ütő-, pengetőhangszerek, megbuherált zenedobozok (!), miegyebek hangjához illeszti a kötelező elektronikát). A művész szerencsére sokat utazik, s ily alkalmakkor nem pusztán beépíthető zenei hatásokra lel (ezért speciel akár fel se kell állnia a fotelből), hanem alkotótársakra is - jelen esetben vokalistákra: a Brazíliában eltöltölt néhány hónap eredményeként született például a lemez talán leggyönyörűbb dala, a Walksong, amelyhez Eduarda Fardini adta a maga finom és csodálatos hangját: "It's magic" - énekli a művésznő, s valóban, ahogy mondja, szó szerint. Feltűnik a lemezen még a New York-i vokalista Dean Bowman is - ő viszont az In The Fridge című bizarr, klausztrofób hangulatú számhoz szolgáltatja az éneket (a dalban rázáródik a frigó ajtaja, s hátralévő napjait büdös sajtok társaságában kell eltöltenie), a háttérhangok egy jó része viszont Hess saját brazil gyártmányú hűtőgépéből származik. A zenei hatások sokfélesége jól kivehető abból is, ahogy finoman keverednek a stílusok a lemez dalain - miközben Hess keze alatt szép, egységes műdarabbá változik valmennyi. Lehet az inspiráció forrása drum and bass (I Love My Life), dub vagy éppen filmzene, mi több, a művész (talán a nyomasztó brazíliai élmények hatására, mintegy bosszúból) felhúzható zenedoboz verzióban, 26 másodpec erejéig feldolgozta az Internacionálét is (javasolt együtt alkalmazni a 16 tonna Johnnie Taylor-féle klasszikus soul verziójával). Külön élvezet, amikor megpróbáljuk szétbogozni a háttérben csilingelő hangokat és hangfoszlányokat, s elképzelni, amint Hess alkot: a Biarritz című darabban bizony isten egyszerre játszik behangolt karibi acéldobokon és konyhai edényeken. Valamennyi röpke etűd a helyén van: a Glove Is In The Air nyugodtan beilleszthető a legendás francia filmzenék sorozatába, a Gug Gug Bach röpke zongorás dub, a lemezt záró, rendkívül morbid című Ding Pong Kling Yang pedig tökéletes (persze női vokállal súlyosbított), beteg rajzfilmzene. A Tip Top Dynamo mondhatni a sajátos "dán tempó" műfaj kvintesszenciája - egy lemez, amely a maga szerény módján megforgatja a világot.

Music For Dreams/Neon Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.