Barkács a pultnál (Hess Is More: Tip Top Dynamo)

  • - minek -
  • 2005. április 21.

Zene

Hess Is More, alias Mikkel Hess még a különc skandináv zenekészítők között is unikumnak számít...

Hess Is More, alias Mikkel Hess még a különc skandináv zenekészítők között is unikumnak számít: a 28 éves dán multiinstrumentalista dob tanszakon végzett a helyi, ütőhangszerekre specializálódott konzervatóriumban, majd nekilátott zenéket gyártani: kötelező gyakorlatként készített aláfestő muzsikát filmhez, színházhoz, tévéműsorhoz és divatbemutatókhoz.

Most megjelent első albumának (Tip Top Dynamo) egy része is a Dán Királyi Színház egyik előadásához készült (ezeket a szerző akkoriban élőben szolgáltatta a darabhoz) - a többi vadonatúj szerzemény, ám a nagyközönség számára alighanem az egész album revelációként hat majd. Mikkel Hess lemeze tudniillik egyszerűen elbűvölő - kizárólag mosolyogva, ébren álmodozva lehet végighallgatni -, abszolút lejön, hogy egy kissé kattant, de ihlettel és zenei ötletekkel gazdagon megáldott komponista ezen a hanghordozón végre megvalósíthatta régi vágyait. A végeredmény korántsem független a sajátos alkotói módszertől: a dán fiú egészen elképesztő hangszergyűjteményt halmozott fel, jó részüket maga készítette otthon, barkácsmódszerekkel - ennek következtében kevés fogalmunk lehet arról, miféle instrumentumok szólalnak meg egy-egy dalban (az meg magától értetődő, ahogy Mikkel Hess a génmanipulált ütő-, pengetőhangszerek, megbuherált zenedobozok (!), miegyebek hangjához illeszti a kötelező elektronikát). A művész szerencsére sokat utazik, s ily alkalmakkor nem pusztán beépíthető zenei hatásokra lel (ezért speciel akár fel se kell állnia a fotelből), hanem alkotótársakra is - jelen esetben vokalistákra: a Brazíliában eltöltölt néhány hónap eredményeként született például a lemez talán leggyönyörűbb dala, a Walksong, amelyhez Eduarda Fardini adta a maga finom és csodálatos hangját: "It's magic" - énekli a művésznő, s valóban, ahogy mondja, szó szerint. Feltűnik a lemezen még a New York-i vokalista Dean Bowman is - ő viszont az In The Fridge című bizarr, klausztrofób hangulatú számhoz szolgáltatja az éneket (a dalban rázáródik a frigó ajtaja, s hátralévő napjait büdös sajtok társaságában kell eltöltenie), a háttérhangok egy jó része viszont Hess saját brazil gyártmányú hűtőgépéből származik. A zenei hatások sokfélesége jól kivehető abból is, ahogy finoman keverednek a stílusok a lemez dalain - miközben Hess keze alatt szép, egységes műdarabbá változik valmennyi. Lehet az inspiráció forrása drum and bass (I Love My Life), dub vagy éppen filmzene, mi több, a művész (talán a nyomasztó brazíliai élmények hatására, mintegy bosszúból) felhúzható zenedoboz verzióban, 26 másodpec erejéig feldolgozta az Internacionálét is (javasolt együtt alkalmazni a 16 tonna Johnnie Taylor-féle klasszikus soul verziójával). Külön élvezet, amikor megpróbáljuk szétbogozni a háttérben csilingelő hangokat és hangfoszlányokat, s elképzelni, amint Hess alkot: a Biarritz című darabban bizony isten egyszerre játszik behangolt karibi acéldobokon és konyhai edényeken. Valamennyi röpke etűd a helyén van: a Glove Is In The Air nyugodtan beilleszthető a legendás francia filmzenék sorozatába, a Gug Gug Bach röpke zongorás dub, a lemezt záró, rendkívül morbid című Ding Pong Kling Yang pedig tökéletes (persze női vokállal súlyosbított), beteg rajzfilmzene. A Tip Top Dynamo mondhatni a sajátos "dán tempó" műfaj kvintesszenciája - egy lemez, amely a maga szerény módján megforgatja a világot.

Music For Dreams/Neon Music, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.