mi a kotta?

Bartók Béla changed my life

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/39. hétre

„New Orleansban születtem, 1961. október 18-án. Az első trombitámat hatéves koromban kaptam Al Hirttől. Apám, Ellis Marsalis, nagyszerű zenész, zongorázott Al Hirt zenekarában. Igazán csak tizenkét-tizenhárom évesen kezdtem komolyan gyakorolni, amikor elkezdtem Milest hallgatni. Akkor fogott meg igazán a zenélés. Tanárt kerítettem, játszottam Danny Barker zenekarában, felléptem a French Quarter környékén, és tizennégy évesen a New Orleans-i Filharmonikusokkal adtam elő Haydn Trombitaversenyét. Középiskolába a New Orleans Centre for Creative Artsba jártam. A klasszikus tanszakra vettek fel, de apám ott tanított jazzt. Nagy szerencse, hogy mellette nőhettem fel, mert ő mindig azt hangsúlyozta, hogy a zenét elsősorban belemerülve, az anyagba szinte belenőve kell megtanulni, nem pedig úgy, ahogy például a Berkleen oktatják – oda a bátyám jár, ő altszaxofonos. Ott mindent elméleti alapon tanítanak, ami szerintem teljesen hiteltelen. Nekem az volt a kiváltságom, hogy olyan tanárom volt, aki azt mondta: »Itt vannak a lemezek, ezeket kell hallgatnod, és így kell csinálnod.« Most a Juilliardon tanulok, és az úton, turnék közben csinálom a házi feladataimat.”

Wynton Marsalis húszévesen azt valószínűleg nem gondolta, hogy a klasszikus hangversenyterem számára is fog zenét szerezni, most mégis a MÁV Szimfonikus Zenekar mutatja be hazánkban a neves jazztrombitás versenyművét. Az együttest Farkas Róbert vezényli, Tarkövi Gábor játszik szólót. A koncerten Dvořák Újvilág-szimfóniája is felcsendül (Zeneakadémia, szeptember 26., 19 óra). Egy fiatal német pianista lesz a Pannon Filharmonikusok vendége Mozart népszerű A-dúr zongoraversenyében. Fabian Müller nevét érdemes megjegyezni, a harmincas évei elején jár, nemcsak zongorázik, de vezényel és komponál is (Müpa, szeptember 26., 19.30).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.