Lemez

Beérkezett

The Shins: Port Of Morrow

  • Nagy V. Gergõ
  • 2012. április 6.

Zene

Röviddel azután, hogy Natalie Portman A régi környékben egy kedélybeteg későkamasz fülére tapasztotta a New Slang bűvös dallamát duruzsoló fülhallgatóját, és csacsogva azt ígérte, hogy ettől majd minden másképp lesz, a dalt jegyző The Shins az amerikai független gitárzene egyik legsikeresebb bandájává avanzsált. Persze aligha csupán eme elhíresült gesztus folyományaképpen, elvégre a James Mercer irányította Sípcsontok hatvanas évekhez visszakanyarodó, fenségesen szofisztikált popzenéje már úgy nagyjából a második lemeztől fogva napról napra egyre több rajongót szerzett magának - mert voltaképp még a legfésületlenebb formájában is olyan, a szélesebb közönségnek is becses javakkal szolgált, mint az édes melódiák, az ábrándos mélabú vagy a lefegyverző báj. Ám míg a tizenegy éve megjelent Oh, Inverted World a dalszerzés emelkedett nívóján túl legkivált légies atmoszférájával és megkapó naivitásával tűnt ki a hasonszőrű lemezek közül, addig a rá következő albumok már egyre inkább közeledtek az alternatív felnőttpop ingerszegény zsáneréhez - jóllehet hol zavarba ejtő ötletgazdagság (Chutes Too Narrow), hol pedig furmányos hangszerelési megoldások (Wincing The Night Away) szavatoltak a váltig színvonalas produkció egyedi jellegéért.


A negyedik korong előtti felfokozott várakozásokat öt évig húzódó szünet csigázta, amelynek során Mercer szép sorjában megszabadult egykori zenekartársaitól, hogy a Port of Morrow-t már afféle szerzői anyagként tálalhassa elénk. Ami ugyanakkor korántsem jelent látványos irányváltást, hiszen a friss lemez javán azért továbbra is az elődökre jellemző, mívesen megmunkált gitárpop szól, ezúttal még inkább közönség- és rádióbarát csomagolásban. Mert bár a Flaming Lipstől Britney Spearsig terjedő pedigréjű Greg Kurstin producer rendre izgalmasan dús és részletgazdag kulisszát kerít a dalok köré, a mixben Mercer hangja dominál, és az érdekfeszítőbb hangszerelési megoldások - a finoman bugyborékoló szintiktől mondjuk a Fall of' 82-ban tompán zendülő trombitáig - csak elvétve vonják el a fényt a masszív dallamoktól. Melyek közt pedig akad azonnal lefegyverző hatású (mint az első kislemez, a Simple Song kicsattanó power popja), vagy netán idővel a fülbe fészkelődő (vegyük az új hullámos Bait and Switchet), ám sajnos feltűnnek bágyasztóan vértelen melódiák is (lásd a hetvenes évek soft-rockjával kacérkodó For a Foolt, vagy a 40 Mark Strasse riasztóan fantáziátlan refrénjét), s fájdalom: ezek vannak túlsúlyban. Mercer a beérkezett, kétgyermekes családapa komolyságával és magabiztosságával dalolja végig a korongot, amelyen ilyenformán már alig-alig tűnik elő az az egykedvűségbe bújtatott kamaszos szorongás, ami oly gyakran fészkelődött a legjobb Shins-dalok mélyén - de ennél is jobban hiányoznak a váratlan váltások, a szellemes ötletek, vagy egyáltalán: bármi igazán pezsdítő, ami kiszakíthatná a hallgatót az egyre ránehezedő közönyösségből. A Port of Morrow persze mindezzel együtt is színvonalas lemez - ám a The Shins valahai varázsát csak elvétve lelhetjük meg rajta.

Columbia, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.