Lemez

Beérkezett

The Shins: Port Of Morrow

  • Nagy V. Gergõ
  • 2012. április 6.

Zene

Röviddel azután, hogy Natalie Portman A régi környékben egy kedélybeteg későkamasz fülére tapasztotta a New Slang bűvös dallamát duruzsoló fülhallgatóját, és csacsogva azt ígérte, hogy ettől majd minden másképp lesz, a dalt jegyző The Shins az amerikai független gitárzene egyik legsikeresebb bandájává avanzsált. Persze aligha csupán eme elhíresült gesztus folyományaképpen, elvégre a James Mercer irányította Sípcsontok hatvanas évekhez visszakanyarodó, fenségesen szofisztikált popzenéje már úgy nagyjából a második lemeztől fogva napról napra egyre több rajongót szerzett magának - mert voltaképp még a legfésületlenebb formájában is olyan, a szélesebb közönségnek is becses javakkal szolgált, mint az édes melódiák, az ábrándos mélabú vagy a lefegyverző báj. Ám míg a tizenegy éve megjelent Oh, Inverted World a dalszerzés emelkedett nívóján túl legkivált légies atmoszférájával és megkapó naivitásával tűnt ki a hasonszőrű lemezek közül, addig a rá következő albumok már egyre inkább közeledtek az alternatív felnőttpop ingerszegény zsáneréhez - jóllehet hol zavarba ejtő ötletgazdagság (Chutes Too Narrow), hol pedig furmányos hangszerelési megoldások (Wincing The Night Away) szavatoltak a váltig színvonalas produkció egyedi jellegéért.


A negyedik korong előtti felfokozott várakozásokat öt évig húzódó szünet csigázta, amelynek során Mercer szép sorjában megszabadult egykori zenekartársaitól, hogy a Port of Morrow-t már afféle szerzői anyagként tálalhassa elénk. Ami ugyanakkor korántsem jelent látványos irányváltást, hiszen a friss lemez javán azért továbbra is az elődökre jellemző, mívesen megmunkált gitárpop szól, ezúttal még inkább közönség- és rádióbarát csomagolásban. Mert bár a Flaming Lipstől Britney Spearsig terjedő pedigréjű Greg Kurstin producer rendre izgalmasan dús és részletgazdag kulisszát kerít a dalok köré, a mixben Mercer hangja dominál, és az érdekfeszítőbb hangszerelési megoldások - a finoman bugyborékoló szintiktől mondjuk a Fall of' 82-ban tompán zendülő trombitáig - csak elvétve vonják el a fényt a masszív dallamoktól. Melyek közt pedig akad azonnal lefegyverző hatású (mint az első kislemez, a Simple Song kicsattanó power popja), vagy netán idővel a fülbe fészkelődő (vegyük az új hullámos Bait and Switchet), ám sajnos feltűnnek bágyasztóan vértelen melódiák is (lásd a hetvenes évek soft-rockjával kacérkodó For a Foolt, vagy a 40 Mark Strasse riasztóan fantáziátlan refrénjét), s fájdalom: ezek vannak túlsúlyban. Mercer a beérkezett, kétgyermekes családapa komolyságával és magabiztosságával dalolja végig a korongot, amelyen ilyenformán már alig-alig tűnik elő az az egykedvűségbe bújtatott kamaszos szorongás, ami oly gyakran fészkelődött a legjobb Shins-dalok mélyén - de ennél is jobban hiányoznak a váratlan váltások, a szellemes ötletek, vagy egyáltalán: bármi igazán pezsdítő, ami kiszakíthatná a hallgatót az egyre ránehezedő közönyösségből. A Port of Morrow persze mindezzel együtt is színvonalas lemez - ám a The Shins valahai varázsát csak elvétve lelhetjük meg rajta.

Columbia, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.