Lemez

Ördög a frufru alatt

Grimes: Visions

  • - minek -
  • 2012. április 8.

Zene

Lopva, csendben - azazhogy mit is beszélünk: rendkívüli és minőségi zajongás közepette - futott be korunk egyik legtehetségesebb fiatal (most éppen 23 éves) előadója: egy elragadóan törékeny jelenség emblematikus frufruval és boszorkányszemöldökkel.

Zenéje maga a jó értelemben vett mágia: az egyik pillanatban megbabonáz s a székbe szögez, a következő másodpercben ellenállhatatlanul táncra perdít.

A Grimes néven tündöklő Claire Boucher a minőségi zenék egyik legfontosabb származási helyéről, Kanadából, azon belül Vancouverből érkezett. Először, pár éve, a netre kezdte felszórni zenéit, azután áttért a hagyományos hanghordozókra. Az utóbbi másfél év alatt három és fél albumot adott ki - s már az a fél is (a d'Eon nevű kollégájával közös Darkbloom dupla EP rá eső része) olyan erős, hogy itt található a tavalyi év egyik legimpulzívabb elektropop-slágere, a hipnotikus és megunhatatlan Vanessa. Első két "egész estés" hangzóanyaga (a Geidi Primes, pláne a Halfaxa) pedig bizonyította, hogy remekül bánik az elektronikus hangkeltő eszközökkel, s hogy elképesztő atmoszférát teremt általuk, továbbá nyaktörő hangtávolságokat  bejáró hangjával.

Idén azután előállt a mindenféle értelemben áttörésnek számító, szinte kizárólag letisztult darabokat rejtő albumával, a Visionsszel, s máris látszanak a tarolás nyomai. Pedig ez látszólag "csupán" egy szabálytalanságában is mintaszerű szintipoplemez: igazi egyszemélyes barkácsmunka, sok-sok egyenrangú, magában is minőségi dallal, álomszerű szintiszőnyegekkel, magas regiszterekben szárnyaló vokálokkal. Fölösleges sorolni az inspirációkat - habár a művésznő a nyilvánvalónak tűnőt, pl. Kate Busht rendre kikéri magának. Annál lelkesebben emlegeti Mariah Careyt: nos, az ő hatása szerencsére csak áttételes.  A magát posztinternet generációsként definiáló Grimes/Boucher szépen megrágott mindent, és kiköpött egy remekművet: tartalmait és előadásmódját tekintve is oly erősen érzéki e produkció, hogy azonnal kihozza a hallgatón a libabőrt.

4AD/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.