Lemez

Ördög a frufru alatt

Grimes: Visions

  • - minek -
  • 2012. április 8.

Zene

Lopva, csendben - azazhogy mit is beszélünk: rendkívüli és minőségi zajongás közepette - futott be korunk egyik legtehetségesebb fiatal (most éppen 23 éves) előadója: egy elragadóan törékeny jelenség emblematikus frufruval és boszorkányszemöldökkel.

Zenéje maga a jó értelemben vett mágia: az egyik pillanatban megbabonáz s a székbe szögez, a következő másodpercben ellenállhatatlanul táncra perdít.

A Grimes néven tündöklő Claire Boucher a minőségi zenék egyik legfontosabb származási helyéről, Kanadából, azon belül Vancouverből érkezett. Először, pár éve, a netre kezdte felszórni zenéit, azután áttért a hagyományos hanghordozókra. Az utóbbi másfél év alatt három és fél albumot adott ki - s már az a fél is (a d'Eon nevű kollégájával közös Darkbloom dupla EP rá eső része) olyan erős, hogy itt található a tavalyi év egyik legimpulzívabb elektropop-slágere, a hipnotikus és megunhatatlan Vanessa. Első két "egész estés" hangzóanyaga (a Geidi Primes, pláne a Halfaxa) pedig bizonyította, hogy remekül bánik az elektronikus hangkeltő eszközökkel, s hogy elképesztő atmoszférát teremt általuk, továbbá nyaktörő hangtávolságokat  bejáró hangjával.

Idén azután előállt a mindenféle értelemben áttörésnek számító, szinte kizárólag letisztult darabokat rejtő albumával, a Visionsszel, s máris látszanak a tarolás nyomai. Pedig ez látszólag "csupán" egy szabálytalanságában is mintaszerű szintipoplemez: igazi egyszemélyes barkácsmunka, sok-sok egyenrangú, magában is minőségi dallal, álomszerű szintiszőnyegekkel, magas regiszterekben szárnyaló vokálokkal. Fölösleges sorolni az inspirációkat - habár a művésznő a nyilvánvalónak tűnőt, pl. Kate Busht rendre kikéri magának. Annál lelkesebben emlegeti Mariah Careyt: nos, az ő hatása szerencsére csak áttételes.  A magát posztinternet generációsként definiáló Grimes/Boucher szépen megrágott mindent, és kiköpött egy remekművet: tartalmait és előadásmódját tekintve is oly erősen érzéki e produkció, hogy azonnal kihozza a hallgatón a libabőrt.

4AD/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.