mi a kotta?

Beethoven magyar testvére

  • mi a kotta
  • 2025. augusztus 27.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/35. hétre

„Barátocskám”, „hűséges barátom” – többnyire így szólította meg leveleiben Ludwig van Beethoven a nála hét évvel fiatalabb magyar Brunszvik Ferencet. Akit fiatalon „hamislelkű barátai roppant veszedelmes életmódra csábítottak”, de a kicsapongás és a kártyaszenvedély elmúlt, miután felelősséget kapott a nyakába a martonvásári gazdaságban. Kiváló csellista volt, amellett a ló- és juhnemesítés szakértője, táblabíró, földesúrként pedig önkényeskedő és keménykedő, ahol tudta, ott rövidítette meg parasztjait. Még nővéreivel is szűkmarkúan bánt, Martonvásár építésére-szépítésére viszont nem sajnálta a pénzt. Beethoven is bizonyára megsértődött rá olykor, egyszer előfordult, hogy „átkozott zenegrófocskának” nevezte mecénását. Brunszvik Ferenc állítólag tényleg értette Beethoven zenéjét, neki szól az Appassionata szonáta dedikációja is. „A zene fejedelme és a magyar mágnás, amint azt tegeződésük és Beethoven közvetlen hangú levelei is jelzik, egyenrangúaknak tekintették egymást” – mutatott rá az életrajzíró, Hornyák Mária. Alighanem Brunszvik gróf kérésére vagy unszolására készült az István király kísérőzenéje a pesti Német Színház számára. Amikor azonban a gróf színházi vállalkozásba kezdett – a pesti színházat a Várszínházzal együtt bérelte –, az pénzügyi fiaskó lett. Viszont ekkor mutatták be A sevillai borbélyt és más Rossini-operákat, állandó társulat jött létre, örültek a kritikusok. Nem minden profitábilis, ami jó. Brunszvik gróf szőrös szívét aztán meghódította egy nő, Justh Szidónia, aki Beethoven titkára, Anton Schindler szerint „különösen grandiózus”, amikor a komponista műveit adja elő. „Költészet és lángész mozgatja ujjait, költészet és lángész ragyog ki szeméből – az ember szinte azt képzeli, átszellemült angyalt lát maga előtt” – írta a fenoménról Brunszvik Teréz. És miért is kételkednénk szavaiban? De tovább is van a történet. Amikor 1839-ben Liszt Ferenc először jött Pestre koncertezni, a tiszteletére Beethoven Szeptettjét játszották magyar muzsikusok, Brunszvik Ferenc csellózott. Úgy ismerték mint Beethoven mecénását, ő pedig testvérének nevezte a zeneszerzőt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.