Békevágy és transzcendencia – izgalmas kortárs lengyel darabokat hallgathattunk Varsóban

Zene

A varsói novemberi 6. Eufonie Zenei Fesztivál Kelet- és Közép-Európára összpontosított, de minket elsősorban a lengyel kompozíciók hazai interpretációja vonzott. 

A lengyel közélet két legfontosabb utóbbi fejleménye, a kormányváltás és az ukrajnai háború nyomot hagyott a varsói, idén már hatodik alkalommal megrendezett, Eufónia közép- és kelet-európai zenei fesztiválon is. A rendezvény tavaly közvetlen formában is tematizálta a háborút, idén főleg a békevágyat és a transzcendenst idéző, sokszor bibliai és történelmi vonatkozású zenék vitték a prímet.

Az utolsó előtti hétvégén előadott kompozíciók is kitűntek a humanitást kifejezni igyekvő törekvéseikkel. Richard Strauss Hét fátyol tánca mellé Karol Szymanowski 3. szimfóniáját választotta a Varsói Szimfonikus Zenekar és Vegyeskar november 23-i koncertjére. Az éjszaka éneke melléknevű, 1914–16 táján komponált darab három tételben a kozmoszt és a legvégső kérdéseket Rúmí perzsa szúfi költő szövegét felhasználva zenésítette meg. Az útkereső lengyel klasszikus ekkorra már eltávolodott a posztimpresszionizmustól, bár Raveltől még nem teljesen, sőt, Richard Strauss, Szkrjabin és Sztravinszkij is eszünkbe juthatott. Mindehhez vegyeskar és tenor szólista – Bartosz Nowak kifejező, de nem túl erőteljes előadásában –, meg a zenekarban orgona, zongora, cseleszta, wagneri méretek és koturnus adják meg a kifejezőeszközöket.

A szöveget nem értő hallgató is részesülhet a kozmikus szépségekből, mert a szenvedélyes szerzemény az extázis intim és transzcendens jellegét is meg tudja mutatni, és mindennek (és a mindenségnek) a rendkívüliségét is egyben. A kitörő és az egymásba indázó, de önálló életet élő, igazán komplex melódiákat a rengeteg közreműködővel együtt Michał Klauza karmester, a Rádiózenekar dirigense tartotta mesterien egyben.

A művek kronológiájának időrendjében haladva két Krzysztof Penderecki-estet emelnénk ki. A varsói Operában, melyet Nagy Színháznak is neveznek, a Czarna Maska (Fekete Álarc) című opera került színpadra új rendezésben. Örvénylő haláltánc ez a darab, amelyet Penderecki a Salzburgi Ünnepi Játékoknak írt 1986-ban, az Akárki-hagyomány nyomában. A darabban a harmincéves háború után vagyunk egy alsó-sziléziai városkában: tombol a pestis, az előkelőségek a zárt ajtók – ebben a rendezésben páncélajtók – mögött lakomáznak. A hármas egységben színre vihető történésbe az opera alapjául szolgáló darabot szerző Gerhart Hauptmann 1928-ban az első világháború, míg Penderecki és a vele a librettón dolgozó rendezője, Harry Kupfer a második világháború utáni baljós, az öldöklések árnyékában önmagától is iszonyodó világot látták bele.

A ház úrnője a vallásbéke alapján hívta meg a szinte mind különböző felekezetű és hitű vendégeit, ám sorsát senki sem kerülheti el, mindenkit utolér múltbeli bűne. Egyedül az Ahasvérust idéző, hírhozó, és rögtön tovább is utazó zsidó, egy bolygó hollandi kereskedő maradhat életben. A fekete álarc – melyet egy gyilkossá lett, szökött, fekete rabszolga, az úrnő zsarolója visel – mutatja meg a parabolában a kaszást, persze a pestis is az ő kezére játszik.

Az úrnő abszolút főszerepében Natalia Rubiś parádézott. Törvénytelen lánya (Katarzina Drelich) és férje (Wojciech Parchem) kitűnőek, a férfiak közül pedig az egzaltált zenész szerepében Mateusz Zajdel. Mindegyiküket próbára tette izgalmas színpadi mozgásokkal a brit rendező, David Pountney, aki, ha lehet, még ütősebbé tette az amúgy is fergeteges lefolyású, csak a legszükségesebbre, az egészen rövid párbeszédekre (és eközben a halál előli menekülésként kopuláló párokra) komponált egyfelvonásost.

Penderecki egyszerre tudta kifejezni az iszonyatos fenségességét és szereplői megvetésre méltó esendőségét a csapkodóan dinamikus zenével. Ő idézte fel, hogy a németek nászindulót, a lengyelek gyászindulót tudnak komponálni. A Bach-korállal, ami például a végzetesnek bizonyuló harangjátékban ismerhető fel, és számtalan, rá jellemző, szonorikus hatásokkal operáló megoldással valósította meg a posztmodern legtöbb ismérvét.

Nincs hiány idézetekben az utóbb a szerző által 7. szimfónia alcímmel ellátott Jeruzsálem hét kapuja című, egyszerre bombasztikus és ezoterikus oratóriumban sem. Szemben a Fekete maszkkal, ezt már hallhattuk Budapesten is 2016-ban, ráadásul akkor maga a szerző vezényelte a Müpában. A mű a városalapítás 3000-ik jubileumára íródott, egyszerre tragikus és evidens, hogy az aktualitása, a három világvallás békéjének vágya az 1996-os bemutató óta csak még nagyobb lett.

A klasszikussá avatódott szerző zenéjét az operájával szemben itt nem a morbid példázat uralja – a hét tételben csupa ihletett és magasztos hangzások, a hitbeli megrendülés, az átélt misztikum allelujái váltják egymást. Az apparátus akkora, hogy ki kellett hozzá szélesíteni a Filharmónia színpadát. Az öt kiváló énekes szólista közül Iwona Hossa szopránt kell megemlíteni. Maciej Tworek megbirkózott a dirigálással, ám az a capella tételben a jellegzetes, kanyargó mozdulataival a kórus a beintéseket nem tudta egész pontosan hozni. (Penderecki most is jelen lévő özvegyét egyébként következetesen mint a feleségét emlegették a bevezetőben és a köszöntőkben, talán annak jeleként, hogy mennyire köztük él még mindig a négy és fél éve elhunyt mester emléke.)

A Nemzeti Filharmóniában is katartikus élményben lehetett részünk. A kortárs zeneszerző, az 53 éves Paweł Mykietyn Szent Márk Passiója hangzott fel, a szerző jelenlétében, élő közvetítéssel. Az öttételes, közel két órás művet 2008-ban mutatták be, a jelenlegi előadás új színházi-drámai rétegeket adott hozzá a műhöz. Talán az sem véletlen, hogy Penderecki 1966-os Szent Lukács Passiója után újabb lengyel passió született.

 
Mykietyn Szent Márk Passiójának előadása 
Fotó: Rafał Kudyba

Márk evangéliumát nem a hagyományos felfogásban dramatizálta a szerző, nem beszélhetünk szerepekről akkor sem, amikor a szöveget első személyben énekli – főleg a szoprán. Mykietyn Jézus életének kronológiáját a kereszthalál felől értelmezte, amit egyébként a teológia eleve mindig meg is tesz, és felborítva az időrendet, különös jelentőséget adott egyes, mindenki által jól ismert bibliai helyeknek. A másik messze mutató gesztus a szerző részéről, hogy az Izajás próféta jövendöléseit és Jézus családfájának hosszú felsorolását iktatja be a szövegkönyvbe.

Ez a mű is óriási apparátust mozgat: a szaxofonokkal, ütősökkel és rockhangszeresekkel kibővült szimfonikus kamarazenekarhoz egy kamara vegyeskórus és fiúkórus társult. A darab előadásának új rétegei videóvetítést és tánckart is felvonultattak, sőt, a teljes apparátus, tehát az énekszólisták és a kórusok is időnként koreográfia szerint mozogtak. Ezt néha a videófolyam közben is láthattuk az orgona elé aggatott óriási vetítővásznon. A tánckarnak már nem maradt hely a színpadon, ezért Tomasz Cyz rendező a széksorok között, a színpad fennmaradó szélein és a galérián mozgatta őket.

A posztmodern utáni korszak jellegzetességeit halljuk: miközben a mű többször eljut a mikrotonalitásig, minimalista eszközöket használ, görög-keleti, gregorián és hard rock elemekkel vegyítve. Elképesztően erős, hipnotikus hatású, igazi katarzist kiváltó, a sokezer éves szövegeket drámai játékkal alátámasztott oratórium született. Ez a rendezőn kívül a hihetetlen teljesítményt nyújtó első számú énekes szólista, a Jézus szerepében és más szerepekben egyszerre megszólaló Ursula Kryger mezzoszoprán kolosszális teljesítményének, és a zenei alapot biztos kézben tartó, szuggesztív karmesternek, Maerk Mosnak köszönhető.

Festiwal Eufonie, Varsó, 2024. november 21–24. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.