Lemez

BRUCKNER: 9. SZIMFÓNIA

  • - csk -
  • 2015. február 9.

Zene

Nagy zeneszerzők életművében mindig izgalmas az utolsó mű – nagy előadóknál ehhez hasonló lélektani helyzetet teremt az utolsó koncert.

Aki ott lehetett egy kivételes jelentőségű zongorista, énekes vagy karmester legutolsó fellépé­sén, utóbb sokat boncolgatja az élményt, keresi benne a jelzést, a sorsszerűt. Claudio Abbado (1933–2014) utolsó karmesteri fellépése Luzernben történt, 2013. augusztus 26-án, a számára oly kedves Luzerni Fesztiválzenekar élén, amelynek valamennyi tagját személyesen választotta ki. Most kezünkben az utolsó koncert lemezfelvétele. Már az is mellbevágó, hogy mit vezényelt ezen a hangversenyen: két befejezetlen szimfóniát, Schubert Nyolcadikját és Bruckner Kilencedikjét. Egyik műnek sincs programja, de a zenehallgató érzi e művekkel találkozva, hogy vallási vagy liturgikus tartalom nélkül is eredendően transzcendens zenék, látószögük az örökkévalóságra nyílik. A kettő közül csak a Bruckner-mű hallható az élő felvételen. Élménye valóságos sokkhatás. A kísérőfüzet szerzője arról ír, hogy Abbado „fogyó erői” ellenére tervezgetett még ezekben a hónapokban. Fogyó erők? Nos, a fizikaiak bizonyára fogytak. De a lelkiek a felvétel tanúsága szerint ezen a koncerten óriási töménységben voltak jelen, és folyamatosan ösztönözték, táplálták inspirá­cióval a zenészeket. Az eredmény: egy kivételes intenzitású Kilencedik, amelyben minden ott van, ami ebben a műben fontos: a mágikus-misztikus motívumismétlések démoni súlya, a szerzőre jellemző nyerseség, a végtelen távlatok, amelyek sajátos módon mégis valami megmagyarázhatatlan tömörséggel párosulnak – és persze az Isten-közeliség, amely itt-most, tudván, hogy ez volt Abbado búcsúja, különösképp szíven üti a hallgatót. A lemez tokjának belsejében egy kép, amint éppen távozik a pódiumról, csak a hátát látjuk. Így ment el, ezekkel a végzetszerű hangokkal.

Deutsche Grammophon

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.