mi a kotta?

Cégéres hízelgők

  • mi a kotta
  • 2020. szeptember 20.

Zene

„Ugyanabban a házban vettünk ki lakást a Pantyelejmon utcában – ő egy bútorozott utcai szobát, én egy kis udvari lakást. Mindketten mélyen meg voltunk győződve saját zsenialitásunkról, és elhatároztuk, hogy mindenképpen »új szót« szólunk – ki-ki a maga területén. Muszorgszkij évekkel volt idősebb nálam, és azonkívül már tagja a »körnek«, akadtak tisztelői, elismerői, de ami mindennél sajnálatosabb – irányítói is. Hitte, hogy az »új szót a zenében« már kimondta. Nem maradt más hátra, mint e »szó« közkinccsé tétele; én viszont még bizonytalan voltam, munkásságomat ismerőseim többsége előtt elhallgattam, titokban alkottam. Lehetséges, hogy helyzetünknek ez a – bár nem teljes – hasonlósága megkönnyítette a kezdet kezdetén a kölcsönös megértés kialakulását, de bárhogy volt is, első találkozásainktól kezdve mindketten felismertük, hogy előbb vagy utóbb barátokká kell lennünk. Muszorgszkij nyílt, becsületes, nőie­sen gyöngéd és a naivitásig tiszta jelleme elvégezte a többit. Egy hónap elteltével már csaknem elválaszthatatlanok voltunk, beavattuk egymást alkotói elképzeléseinkbe, rajongva szóltunk és ítélkeztünk egymásról, amire csak cégéres hízelgők vagy testi-lelki jóbarátok képesek. Szóval egy életet éltünk.”

Így emlékezett vissza a Muszorgszkijjal kötött, villámgyorsan szárba szökkenő barátságára Arszenyij Golenyiscsev-Kutuzov gróf, akinek azt a bizonyos „új szót” – úgy istenigazából – csakis a komponistával összedolgozva sikerült kimondania. Ez volt kettejük közös dalciklusa, A halál dalai és táncai, mely remekmű ott szerepel a Fesztivál Akadémia idei programján: Hámori Szabolcs és Farkas Gábor előadásában (BMC, augusztus 25., hat óra). Muszorgszkij haláldalai szűk évszázaddal később mintát kínáltak Sosztakovics számára, aki 1967-es Hét románcát Galina Visnyevszkajának és férjének, Msztyiszlav Rosztropovicsnak ajánlotta. A cselló, hegedű és zongora által kísért ciklus ugyancsak felhangzik a fesztivál egyik koncertjén, méghozzá Horti Lilla hangján (Hold utcai református templom, augusztus 26., nyolc óra).

A dalirodalom különlegességeiből ezeken túl is szép számmal akad majd a rafináltan összeállított hangversenyeken, hiszen egyebek közt hétfő este még Ravel Madagaszkári dalait is hallhatjuk (BMC, augusztus 24., fél kilenc). Csakhogy ennek a koncertnek – és egyáltalán: ennek a hétfői fesztiválnapnak – döntően mégis Rados Ferenc és Kelemen Barnabás közös kamarázása fogja megadni az ünnepi jelleget. Ők ketten előbb hat órától egy Mozart-, majd egy Schumann-szonátát készülnek eljátszani a BMC-ben, hogy aztán az esti program lezárása gyanánt elővezessék Beethoven op. 96-os G-dúr szonátáját.

S végezetül említsük meg a különösebb hírverés nélkül ígérkező, azonban annál figyelemreméltóbb eseményt, vagyis a péntekre összeálló-összeülő Kelemen Fesztiválkvartett produkcióit! Kelemen Barnabás, Kokas Katalin, Maja Bogdanović (csellójával képünkön) és Daniel Rowland négyese a Zeneakadémia nagytermében előbb Schumann a-moll vonósnégyesét (augusztus 21., hat óra), nyomában pedig Beethoven Razumovszkij-kvartettjeinek harmadik darabját fogja elhúzni nekünk (augusztus 21., nyolc óra).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.